Grönt te
Det sägs att grönt te ska hindra diabetes. Om så är fallet vad är grönt te. Vad heter teet i handeln. Har aldrig sett ett te som heter Grönt te
Jag gick in och googlade lite
…grönt te kommer från samma planta som te.För att bevara fler högvärdiga näringsämne så dödas bladen snabbt.Det som skiljer sig mellan teerna är bl.a. hur mycket de oxiderat.Grönt te sägs skydda mot cancer i tarm,hud,munhåla,prostata,äggstockar,lever,lungor,leukemi och bröstcancer…det är en hel del.Diabetes har jag inte läst om…än.
Kvinnor i Japan tex…dom dricker stora mängder grönt te och det sägs att dom får sällan cancer och dom lever längre.
Alltså…grönt te är samma planta,men har "torkats" på ett annat sätt än vanligt te. Mycket nyttigt.
Mvh/B
Grönt te är nyttigt ur många aspekter. Titta här: 
För länge sedan användes grönt te som ett läkemedel, men numera dricks det mest för att det är en god dryck. Det är sannolikt att grönt te kan bidra till att förebygga många sjukdomar som är vanliga i västvärlden.
Allvarliga sjukdomar som cancer och problem med hjärta och kärl är mindre förekommande i Asien där det dricks mycket grönt te, men samtidigt är deras övriga matvanor ofta är bättre än här i väst. I grönt te finns en stor mängd antioxidanter. Dessa tros kunna skydda kroppens celler och DNA mot de fria radikaler som kan orsaka cellskador, celldöd, åldrande och åldersrelaterade sjukdomar. Några gröna tesorter i handeln heter: Gunpowder, Longjing, Gyokuro, Sencha och Bancha. 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Nu svarar jag direkt ur min trötta hjärna-mitt i natten..men.
Grönt te är ju ett te som inte är behandlat som #1 skriver..
Det är bara torkat-som hö typ
Det är alltså oraffinerat-obearbetat..
Svart vanligt te är ibland först jäst på olika sätt samt smaksatt osv..t.o.m rökt är ju vissa som lapsang..
Svart te innehåller även koffein-det gör inte grönt te!(eller rött te)
Det jag vet om grönt te är att det innehåller mycket antioxidanter som är cancerförebyggande bl.a. (detta gäller även rött te..Roibois-från sydafrika..)
(rött te tror jag är en särskild buske-ej samma..)
Antioxidanter är ju bra för kroppens celler så att de inte "rostar" eller hur man ska uttrycka det..C och E-vitamin är också vanliga antioxidanter..
Du frågar var det finns-vet ej om jag fattade dig rätt??För det finns ju på varenda Ica, och heter ju då "Grönt tee"grönt tee" t.o.m i påsar nuförtiden..
Men det är skillnad på grönt te och grönt te tror jag..
De nyttigaste är nog inte de i påse från Lipton osv. utan bör nog köpas i lösvikt..
Tack för svaren. Fått klart för mig nu att grönt te är bra ur olika aspekter, men inte fått svaret på det jag hört att kineserna dricker det för att förhindra ålderssocker.
Har aldrig på mitt ICA sett "Grönt te". Däremot har jag en gång köpt "Gunpowder" men hade ingen aning om att det var grönt te
kan aldrig tänka mig att ett te förhindrar att man får diabetes typ 2. Det handlar ju om att man äter så stora mängder kolhydrater så att kroppen blir okänslig för insulinproduktionen och då måste produktionen höjas och så är karusellen igång. Dra ner på kolhydraterna av alla sorter så minskas även riskerna för åldersdiabetes. medicinen man tar påverkar så att cellerna ska bli mer mottagliga för det insulin kroppen tillverkar. Skulle det finnas något sådant ämne i grönt te månntro?
Sen vet jag inte om det är så att den japanska maten är bättre ur den synpunkten mot maten i väst med en massa sockerladdade matvaror.
Har kollat upp lite till ang #4 fråga om diabetes.
Det står att Grönt te och kaffe minskar risken för diabetes-II.
Svart te och oolong påverkade däremot inte risken.
Kaffe och grönt te förebygger diabetes
Resultaten visade att:
Tre koppar kaffe minskar risken för typ-II diabetes med 42%. Sex koppar grönt te minskar risken för typ-II diabetes med 33%
Källa:www.nyfikenvital.org
#6 men då frågar jag mig- vad i hundan är det som gör det?

# 6 Egentligen samma fråga beträffande allt annat.
#4 Men visst finns grönt te på ICA. Här ute i obygden har jag köpt Kobbs Earl Green, grönt te med citrus och bergamott, på ICA.
#7 och #8
Vad jag kan läsa mig till och hur jag uppfattar det så är det att grönt te innehåller ett flertal fenolföreningar som verkar antioxiderande.Den mest studerade fenolen i grönt te är catechin som tros stå för en stor del av den antioxiderande effekten. Catechin har visat sig vara mer än 10 gånger mer effektivt än både C-vitamin och betakaroten. En annan studie har visat att Catechin är mer effektivt än Vitamin E.
En grupp patienter som utsätts för stor oxidativstress är diabetiker. Detta resultaterar bl.a. i tidigt åldrande och sämre immunförsvar. En grupp med typ-II diabetes fick sex koppar grönt te per dag tillsammans med tomat och lök. Skador på DNA minskade.
Grönt te skyddar effektivt mot oxiderad linolsyra som konsumeras i stora mängder i västvärlden. Denna aktiverar inflammerande enzymer, associerad med tumörtillväxt och andra sjukdomar.
Källa:www.nyfikenvital.org
#9 intressant, men det skyddar mot oxidationen alltså? Det kan ju inte påverka om man blir diabetiker eller inte? snarare verkar det som om att kroppen för en dibetiker mår bättre pga antioxidanteffekten
#10 Nä det tror inte jag heller,men att det kanske minskar eller fördröjer åldersdiabetes…
#8 Jo jag såg det i dag på ICA. Jag har hela tiden läst Kobbs Earl Grey. Det första man blir blind på…Har köpt det nu
Skulle tro man ska dricka en kanna grönt te om dagen för att det ska bli nån effekt av det…inte vet jag,men det låter ju så..
#10 Jag tror att anlagen spelar en stor roll då det gäller att utveckla diabetes eller inte. Alla bär sannolikt på anlagen, men dom behöver inte vara dominanta - som det heter. Sedan tror jag att vårt immunförsvar har en större roll i sammanhanget än man tidigare trott, och där kommer antioxidanterna också in i bilden. Antioxidanterna fungerar ju som ett slags "poliser" och okadliggör dom fria radikalerna, som är slaggprodukter från kroppens ämnesomsättning. Självklart beror det också på hur vi lever! Käkar man pommes frites och bakelser ett helt liv, och skyddar kroppen från all aktivitet, så har man nästan bett om det! 

småler..har drukit kaffe sen jag va 15 år..men fick diabetes2 en då..vid45 års ålder…men jag hör väl till den skaran som inte var med i procenten..se ingen tur där heller…kram
# 14 men huvudkärnan i diabetes är fortfarande att det finns för mycket socker i blodet så det frisätts insulin för att få bort det därifrån och när inte det fungerar så får man göra nåt åt det. Att det kan finnas anlag för olika kolhydratskänslighet tror jag med.
#15 Att just du skall drabbas så! *klappar kinden* men det kan vara så att du har anlagen i kroppen, för att utveckla diabetes. Någon fler i släkten som har drabbats..?
#16 Yes, jag håller med dig. Då det frisätts för mycket socker i blodet är det någon störning som orsakar det. Det kan vara ärftliga orsaker, men det kan också komma smygande beroende på hur man lever, om man har någon sjukdom o s v

min mor hade det..min far har det..så det är nog därför jag fick det oxå…mina barn kommer kanske få det oxå…det är väl ärfligt..med ålderdiabetes…men har ju aldrig varit någon godisråtta eller kakmonster…som resten av min familj då va när vi bodde hemma…far o min syster skulle alltid ha en sådana grön äklig dammsugare till kaffet varje dag..men har prövat att dra ner på kolhydrater till 5 gram om dagen..då låg sockervärdet skitbra…men blev less på denna mat…så nu ligger det inte så bra längre….men måste ta tag i det igen..försöka hitta något annat som blockerar kolhydraterna…så imorgon bär det iväg mot hälsokosten..har läst o hört att brytbönan Phaseolus vulgaris ska blockera…testa skadar ju inte…kram
#18 Håller tummarna för dig drutten! ;) Sen skall jag kolla i "skafferiet" om jag har nåt bra mot dina eksem - nåt beprövat. Kram!

tack min vän…man har ju brövat allt mellan himmel o jord…men nu måste jag hitta något..solar oxå solarium..3 gånger i veckan..men min hud är illa…har nu hållt upp med solning detta sen juni..huden måste få vila mellanåt…jag själv tror på naturmedicin….men att hitta den rätta kan va svårt…funderar även bli vegiterian..håll mig borta ett år från allt vad kött hette..blev bättre…men vet inte om det berodde på köttet för det fanns ju inget som bevisa det sa läkaren…men grönt te klarar inte mina njurar så mycket vet jag…har testat….kram
Det låter så jobbigt för dig, och jag förstår att det måste vara och kännas hopplöst många gånger. Jag har hittat en kräm som skall vara perfekt, "används med goda resultat vid hudproblem, som t ex psoriasis och soleksem", står det. Innehåller hajolja och älgört, och krämen heter "Hajkräm". Skall kolla imorgon om jag har någon hemma så hör jag av mig till dig! :)
Kram vännen!

#3 Så vitt jag vet så innehåller grönt te koffein, men mycket mindre mängd än vanligt svart te och kaffe.
Rooibos (sk Rött te) innehåller dock inget koffein,då det inte är "äkta" te.Det kommer inte från en tebuske utan från en afrikansk buske.

godmorgon på er ungtuppar…oj ett mail från inga-lena..väntar spänt på på mer från dig…nu har man gjort sitt jobb..hi hi..väkt tuppen igen..var uppe sen kl 4.45..drak kaffe o en cig…ja ja vet cig är inte bra…men men är ett fall nästa år…då måste jag bara kunna sluta…men var rädd om er så hörs vi…kram

Angående diabetes så beror den på att de Langerhandska öarna i bukspottkörteln inte längre klarar av att producera tillräckligt med insulin för att hålla blodsockernivån. På en frisk människa regleras blodsockernivån oavsett mängden intaget socker. Kroppen producerar alltså insulin i förhållande till sockerintaget.
Källa: Husets doktor.
Kram på er/Yvonne
Anledningen till att jag tog upp denna fråga är att en kamrat till mig har fått ned sitt sockervärde till under gränsnivån genom att dricka fyra koppar grönt te om dagen och för övrigt äta som tidigare
#25 Ja, det är bara att tacka och ta emot!
Grönt te verkar vara rena dunderkuren mot de mesta som sagt! Och stort Grattis till din kompis! ;)
#26 Men det var inte direkt gott. Har varit och köpt och testat

KeffeD…nu undrar jag vilket grönt te hon köpte…och vart…vilken butik…som jag förstår så finns väl det olika gröna teer…har drukit en gång grönt te..från herbilife…blev dö sjuk…fick njurstensanfall så jag trodde det var min sista stund…läkarna gav mig ena värksprutan efter den andra…har inge vågat dricka detta sen dess…kram

#21, det låter intressant, men vad exakt är hajolja? :P

Jag brukar brygga te i vanlig kaffebryggare - 2 tsk till 6 koppar. Då tycker jag att det blir lagom starkt. Detta oavsett om det är svart, grönt eller rött te.
#29 Välkommen hit Milka! 
Hajkrämen innhåller 8% hajolja. Den utvinner man ur levern på grönlandshajen. Hajoljan innehåller vitamin A, D och E samt nåt som heter Alkyl Glycerol, som är en vikitg ingrediens i hajkrämen. Alkyl Grycerol stimulerar och skyddar de vita blodkropparna, och stärker därför immunförsvaret. Utöver hajoljan innehåller hajkrämen också tretton olika örter + tio vegetabiliska oljor. ;)
#30 Samma här, då får man det bästa teet, och därmed har ordet kaffebryggare fått en annan betydelse. 

#31 Tackar!
Jag misstänkte nästan att det var ungefär så det låg till, men hoppades lite naivt att det bara var ett namn. Jag är vegetarian, och tycker det känns fel att använda hajoljan, även om salvan ska användas utvärtes.
Tack så mycket i alla fall 
Om inte grönlandshajen är utrotningshotad så känner jag att det för min del är OK att köpa den.Haj som vilken fisk som helst som används till livsmedel eller annat.Menar absolut inte något negativt till Milkas beslut och tycke…alla känner vi på olika sätt. Mvh /B
Jag förstår din inställning Milka, men hur gör du om du tvingas besöka sjukvården då? och använda receptbelagda mediciner? Hur många apor, möss, marsvin, hundar och katter har inte fått bistå forskningen innan man har kunnat ta fram medicinska preparat som botar oss vid olika sjukdomstillstånd? När jag läste i U-sala och Umeå så smet jag in till dom avdelningar där man förvarade dessa försöksdjur. 15-20 katter som trängdes på en yta inte större än en hönsbur! Jag var färdig att spy!
Grönlandshajen har fått uppleva friheten innan den används i våra mediciner - till sista stund, och den används dessutom till föda av befolkningen. Men jag respekterar din inställning, självklart! 

Jo, jag är medveten om att djur används till forskning inom medicin. Blir jag tvungen att använda receptbelagd medicin och det inte finns några alternativ (eller det finns alltid alternativ, men jag vill känna förtroende för alternativet i sådana fall) så kommer jag med största sannolikhet använda den medicinen. Men att försöksdjuren levde under sådana förhållanden som du beskriver - det visste jag inte! Fy vad hemskt, det måste jag försöka undersöka.
Jag skulle hellre använda grönlandshaj i min salva än något från djur som är uppfödda för att dödas, men än så länge känner jag att det finns fler alternativ, och många som jag ännu inte testat. Naturligtvis respekterar jag även din inställning :)
#35 jag kom att tänka på en annan aspekt också, och som du kanske tänkte på i först hand. Att hajoljan är animalisk, och som vegetarian vill du väl undvika allt animaliskt både på och i kroppen..? ;)
Undrar lite…har ni haft problem före ni drack te´t med era njurar eller kom det av te´t ?

hej…jag har aldrig haft problem med mina njura förre det…men när jag pröva herbilife..så var det pulver man skullr dricka..sen grönt te..sen var det massor av olika örttabletter…vet bara att jag blev dösjuk i njurarna…hamnade på sjukan 3 gånger för njurarna…efter jag sluta med herbilife..så funka njurarna smärtan försvann….kram
#38 Fy o blähh, det blev kanske lite för mycket av "det goda" det! 

Låter som om du drack för mycket te och åt för mycket piller. Minns när jag var ung och det var så otroligt nyttigt att fasta. Dessutom skulle jag testa olika örtteer. Ett mycket nyttigt te fanns som var gjort på björklöv. Ve och fasa så sjuk jag blev av detta te. Trodde magen skulle vända sig ut och in. Var liggande i flera dagar. Gjorde också nässelsoppa efter ett recept i en vegetarisk kokbok. Lika med det - jag och alla som ätit var så sjuka så det sprutade ur båda ändarna samtidigt! Hu då! Nej, tacka vet jag gammalt hederligt recept på nässelsoppa!
#34 Ja, det är ett sorgligt problem. Men hopp finnes, som jag skrev om i en annan tråd. Stöd den alternativa forskningen där man inte använder sig av djurförsök. T ex kan vi se hur olika preparat påverkar vissa typer av cancerceller via cellodlingar. Vi behöver inte plantera in cancer på djur och sedan injicera diverse gifter för att se om det har effekt eller inte. Dessutom kan vi aldrig dra ett likhetstecken mellan människa och hund t ex. Vi äter ju choklad som godis, för en hund är det giftigt och påverkar hjärtat. Dom visade ju en hund på tv som låg på intensiven och med nöd och näppa klarade livhanken efter att ha ätit choklad. En hund med svagt hjärta dör. Så vi däggdjur är både lika och olika.
Jag, som har mycket djur och har mycket kontakt med veterinärer, vet att vissa mediciner som passar människor är dödliga för djur. Så varför testa på djur? Det blir ju missvisande! I slutänden får vi ta och testa på oss själva för att få veta svaren - kliniska studier som folk får ställa upp frivilligt på.
Kram/Yvonne
En av nobelpristagarna i medicin, kommer inte ihåg namnet, kom på att det är en bakterie som orsakar magsår. Han gjorde det enda rätta: tog en bakterieodling och svalde för att kolla hur han skulle reagera. Blev jättesjuk, och fick dom "rätta" symptomen. I och med det fick man gåtan löst på hur magsår utvecklas. Kort därefter kom också magsårsmedicinen Losec - fast hur man sean testade den förtäljer inte sagan. Det var väl på det vanliga sättet, antar jag…

#41 Helicobacter ja. Jodå, Losec var flitigt utskriven ett tag - tills någon fick svåra biverkningar! Idag används Omeprazol. Mediciner kommer, mediciner byts ut. Det är näst intill omöjligt att få allting att fungera utan biverkningar på alla eftersom vi är olika. Om A och B mår bra av en medicin så kan C i alla fall få biverkningar - oavsett hur många djur som pinats ihjäl.
Men jag håller med, ibland måste någon vara modig och testa på sig själv. Aldrig hade väl någon kunnat ana att det var en bakterie som var orsaken. Men jag minns så väl genombrottet.
Tyvärr kommer varken jag eller sambon ihåg namnen på nobelpristagarna.
Idag har jag varit och hälsat på min näst äldsta syster och hon hade varit och köpt 2 sorters grönt te varav jag fick 2 påsar med mig hem(lösvikt) och nu sitter jag här och pimplar min första kopp grönt te någonsin..
den ena sorten heter Grönt är Skönt och den andra Livslust. Jag dricker Livslust…det smakar lite fruktigt.Rätt gott.
Får se om jag ska få magont av detta..hoppas inte.
#43 Ja, hade du inte livslusten innan så kommer den väl med besked nu kan jag tänka! ;) Måste ta o testa jag oxå, frågan är som sagt vilket man skall välja..
#44 Min mage har redan börjat att ploddra…
om det är från te´t vet jag ju inte,men jag håller mig till en kopp nu.
Ja,du..du får kanske gå efter luktsinnet…ta det som luktar godast..
jag fann mitt te som jag köpte ifjol. Ett grönt julte- luktar och smakra fantastisk gott. Hade svart julte och svart glöggte med… hur i hela friden jag trodde att jag skulle dricka upp allt det i julas??
Dricker minst två koppar grönt te och så har jag i en klick- ca2 tsk ekologisk kallpressat kokosfet i-mums!
#46 Du har då allt möjligt "småfuffens" för dig - en riktig liten "häxa", om man får säga så - fast inget illa ment..!
;)
Häxor är toppen…önska jag var en själv…dom har bra grejs för sig…
skogshäxan heter jag på ett annat forum- jag gör tydligen skäl för namnet.. *s*
#49 Vi är såååå tacksamma för alla dina hopkok
och än så länge har jag inte läst nåt om grodlår och ormögon
…asg…
hehe det kommer

Herrarna som upptäckte sambandet mellan magår och bakterien var Barry Marshall, Nobelpristagare i medicin 2005 tillsammans med Robin Warren.
Dom säger att dom tror att Alfred själv led av magsår och att det är därför just det priset finns. Tur att vi har forskare som går till botten med saker ,ibland på ett drastiskt sätt.
#48 Är du inte lite häxa själv då Brokenfether..? far runt i skogen och försöker hitta lämpliga ingredienser till allehanda "hopkok"..? Ja, "koka ihop" tokerier är du i alla fall bra på! 
#49 Är du medlem på häxor.ifokus..? Annars borde du väl känna dig hemma där! ;) Du har väl sett gruppen "Receptsamling" här på forumet? kanske du kunde lägga in några recept på egna hopkok där? Det behöver ju inte nödvändigtvis vara matrecept - häxrecept är välkommet oxå! 
#53 Mjo…jag är nog lite häxa kanske..
Jag var ju och plocka groblad till fejset härom veckan…
#51 Jo,du gör väl inga hopkok med Vallmo och svampar man blir "konstig" av heller va?
Du vet…vi litar på dig…
haha
#55 nä bara med paddslem och klor från en tvåhövdad drake *asg*
#53 nä nån riktig häxa är jag då inte- bara en skogshäxa… Häxor.ifokus är jag inte medlem av
#56 Hjälp, vi har en häxa på forumet!
Nån speciell ramsa du kan, som jag kan använda mig utav när jag träffar folk som behöver ruskas om..? 

Kommer i håg på 60talet på höstens jakt skulle börga, till mitt förtret var jag så sjuk dagen innan att jag inte årkade gå ur sängen, då min mor sa till mej att hon skulle göra te till mej så jag blev kry. Min mor kom upp till sonen med tet o sa att jag skulle dricka i stora klunkar, jag frågade vad det var för något, hon svarade drick o så blev det. Men hua vaddet smaka något så vedevärdigt, kammomillte med äppelsidervinäger med lite honung. Jag kan få fram den smaken än efter alla år , därefter har jag inte drukit något te. Ni undrar förståss hur det gick, mor frågade mej på morron hur jag mådde, jo ja är frisk sa ja det vågar ingen säga något annat, var rädd för fler drycker av det slaget. NORE jägare
#58 den modern visste vad hon gjorde, upp-ur-sängen-drycken *s*
# 57 du tittar dem djupt i ögonen och så säger du " du är inte riktigt riktig du!" eller så säger du " Väck dumma fläck" och puttar lite på dem
#58 Men hur mådde du då? Ärligt talat. Var det inte rena dunderkuren ändå, eller skall vi behöva göra vår egen "forumhäxa" arbetslös efter det här..? 
#59 Skall jag pröva! Om inte annat så lär dom lägga benen på ryggen ändå.. 
ja de lär nog bli omruskade iallafall!
Hej!
Jag kan rekommendera ett grönt the som jag brygger varje dag. Det heter "Drakens gröna the" kan beställas hos SOMA Nordic AB. Det innehåller: Folsyra, Niacin(B3), Askorbinsyra (C-vitamin), Fosfor, Järn, Kalcium, Kalium, Kisel, Magnesium, Mangan och antioxidanter. Det är ekologiskt odlat och är KRAV märkt. Det är odlat i Sydamerika det innehåller vitaminer mineraler och antioxidanter som tillkommit från naturen självt.
Själv lider jag av fibromyalgi. Vissa symptom har försvunnit andra har blivit kraftigt reducerade. Jag pressar också 4 apelsiner varje dag. C-vitamin är viktigt oavsett sjukdom. Har fått detta the av min japanska väninna som är massör.
De flesta sjukdomar uppkommer av obalans i kroppen. (vitaminer mineraler proteiner) Våra celler blir trasiga och får arbeta väldigt hårt. Ofta tror man att man tar in alla ämnen via maten men det räcker inte till i dag. Maten vi äter den är också sönderstressad kan man säga.(kemikalier)
Detta the rekommenderas varmt
#63 Du har så rätt bareberg. Ofta uppkommer sjukdomar p g a obalanser i kroppen, och inte bara på grund av mineral- eller vitaminbrist. Brist på sömn, avkoppling ja t o m aktivitet kan skapa obalanser i kroppen, som genast visar sig i antingen olika smärttillstånd, deppighet kanske, spänningshuvudvärk som ger nacksmärtor, mag symptom o s v . Det finns ju hur många obalanser som helst egentligen, som kan uppkomma på grund av ett felaktigt leverne, eller brister resp för hög aktivitet i något organ i kroppen. Kort sagt skulle man kunna sammanfatta det i att, "Lagom är bäst"!
Maten är också sönderstressad skriver du, och visst är det så! Se bara på hur man överutnyttjar våra åkrar, eller hur man "stressuppföder" våra slaktdjur! 

#60. Vist var det otäckt o smakade bedrövligt illa, men ska sanningen fram så var jag piggare av denna trolldryck. I dag dricker jag ett glas med varmt vatten o en marsked äppelsidervinäger o en tesked honung som jag rör om så honungen smälter, sen jag börgade med det så känner jag mig mer lugn o harmonisk o sover bätre på nätterna. NORE jägare
#65 Ja du, sätten är många men knepen är få! 
Jag åkte med en gammal taxichaufför en gång och han berätta att han alltid drack ett glas kokt vatten direkt på morgonen och han hade aldrig varit sjuk(förutom barnsjukdomar då) i hela sitt liv.
Ska man tolka det som att vatten gör oss sjuka?…
#67 Eller att hett vatten gör oss friska..?
He, he..

#67. Vatten o socker o jäst kan bli riktigt bra vatten, HIHIHI men kanske inte så bra i längden. NORE
#69 He, he! Dutta i lite russin oxå, så blir det fart i grytan! 
Jag gjorde en sån "trollbrygd" för några år sen, men så glömde jag bort flaskorna som jag hade lagt nere i källaren - liggande. Dom låg där i tre år innan jag sprang på dem en dag. Gissa om det blev en god "vitamindryck"! Smakade ungefär som Madeira, och rena muskedundret! 

Det var i min ungdom o mor hadde ica kuriren, där fans ett recept på maskrosvin,o som ungdom skulle vi prova på att göra rusdrycker, ut o plocka maskrosor men vi hadde läst på dåligt i ivern att det inte fick finnas något grönt med på blomman, så vi plocka o fylde den här dunken o fylde på med vatten o socker. Sen var det ett problem till att det skulle vara tempratur som inte var för låg, så vi grävde ner dunken i en gödselstack o lät den vara där i tre veckor. Sen tog vi fram den o den var som en fotboll för en hadde jäst odentligt, så när vi öpnade den för att sila ur dropparna så var den odör utan dess like, men det var riktikt starkt för det värmde odenligt när vi smakade. Men samtidigt var vi lite rädda att dricka av det ifall man blev sjuk av det, men vi kom på råd det fans en i byn som var törstig av sig, så vi frågade om han ville ha lite vin. Han tackade glatt ja till erbjudandet o prova genast o grimaserade o sa det var fina grejer det här. Men några dagar senare fick vi reda på att den här personen varit förskräckligt sjuk i någon slags magsjuka med deare o kräkningar o hudutslag, det slutade med att vi slog ut detta på gräsmattan hemmavid, änidag är det en kal fläck på denna plats som dunkens inehåll hamnade. Så jag är ganska så försiktig med häxbrygder. NORE jägare
#71 HAHAHAHA…åh,fy för den lede….
#71 Kanske nåt SJ kan vara intresserad av, för att spruta banvallarna med..? Verkar ju ha varit rena hormoslyret! Ha, ha
Tur att ni inte åkte dit för mordförsök, och såå typiska pojkstreck! En häärlig historia! 

Hehe, sånt skulle behövas till pendeltågen här, så fårt det blir vinter fryser de till is & blir försenade eller läggen ner verksamheten. Man skulle testa att hälla på den där "soppan" 
#71 Ja du Nore, du har inte kvar receptet? En klar patentframgång om den skulle lanseras - för SL i alla fall. Du kan använda Skogskraft som lokal distributör! 

#75. Jojomensan det har jag, men det blir värre med gödselstacken nu är det bara svämgödsel som är.
Nej nu flickor nu skall jag dra till skogs o ladda baterierna, o komma hem som en ny mäniska till frun, o bli bortskämd. Vi hörs om fem sex dagar. Drick mycke nyttigheter nu, det skall jag göra, jägermajster heter det tror jag rena dunderkuren o man blir så vacker har jag hör o sångrösten blir klar.
NORE jägare

hej igen..pröva igen att dricka grönt te…men ak ike det..lika ont i njurarna igen….får nog hålla mig till kaffe o vatten..kram

Du kanske skulle testa lite gullris? Det är renande för njurarna.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

ok..o vad köpet man det..på hälsokost kanske…eller i vanliga butiker….kram

Det får nog bli hälsokost. Har du andra fysiska problem som påverkar njurarna?
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

nej inte som jag vet iallafall..sitter här nu med mitt barnbarn i knät..litesvårt att skriva nu.hon ska ju alltid hålla på med mina händer…kram