Chakrabalansering
**Chakrabalansering är en healingmetod som syftar till att harmonisera kroppens energier via dess centra, chakras.
**Chakrabalanseringen bygger på de indiska tankegångarna om att människan har en rad energicentra i kroppen, kallade chakras (chakra = hjul, rörelse). Genom chakrasystemet tar människan in energier - framför allt prana, livsluften - och fördelar den i kroppen. De olika chakras, varav de sju viktigaste finns i en rad längs kroppens mittlinje, anses ha olika vibrationer och korresponderande färger, former och funktioner. Till exempel har hjärtchakrat, vars färg är grön, samband med cirkulationen i kroppen och brässen (thymuskörteln). Hjärtat betraktas också som säte för "självet" och har med personliga egenskaper och förmågor att göra samt kärlek.
Chakrabalansering innebär att man på uttalat energetisk väg via healing-tekniker som exempelvis handpåläggning och färgterapi söker balansera kroppens chakras och de därmed förbundna fysiska och psykiska funktionerna.
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
det här sättet använder jag mig av i stort sett på alla. Är bra att balansera upp sig
Tack Tuvan, chakrabalanserar jag med, kallar det chakrahealing oxå.. :)
När jag ger healing chakrabalanserar jag ofta med pendeln efter den vanliga healingen
Det var länge sedan jag gjorde en chakrabalansering.. Jag brukar oxå lägga händerna på det området där ett chakra finns..

Jag söker chakrafärgerna med tillhörande förklaring/schema…
Jag läste det ju nyss
……..HJÄLP
Vet du var chakrana sitter? Lägger in en bild på dem.. 
Du kan göra en balansering på ett enkelt sätt genom att placera den ena handen ovanför huvudchakrat och den andra framför rotchakra. Händerna skall vara en bit ifrån kroppen, ca 1 dm, mne inte längre. Håll kvar händerna en stund tills du känner "energierna" mellan händera, tar några minuter cirka. Sedan lägger du ena handen vid pannchakrat och den andra vid navelchakrat. Håll kvar där också tills du känner energierna mellan händerna. Fortsätt sedan och gå ner till hals- resp solar plexus på samma sätt. Då kommer du att få ett chakra "över, dvs där du får placera båda händerna, och det blir vid hjärtchakrat. Gör på samma sätt där, låt händerna ligga vid hjärtchakrat tills du känner energierna i händerna.
En enkel och ganska snabb balansering. 
jag tänkte lära mig att balansera dom med pendel nu, om pendeln är med på det förstås.
#8 Det låter spännande korseett! Hur gör man då?
Lotta på Insidan lade ut på healing så jag kan väl lägga samma text här
Chakrabalansering med Pendeln
Låt en person sätta sig bakvänt på en stol med ryggen ut mot dig.
Börja att hålla pendeln vid Baschakrat och se hur pendeln rör sig.
Rör den sig fram och tillbaka så är detta chakrat i bra balans och om pendeln snurrar så är det i obalans.
Gå sedan vidare till Navelchakrat och gör om proceduren. Sen fortsätter du till Solar Plexus, Hjärtchakrat, Halschakrat, Tredje Ögat.
Sist av allt så håller du Pendeln över Kronchakrat och då börjar pendel snurra för att balansera alla chakran. Du håller kvar pendeln tills den slutar att röra sig, eller ändrar rörelse.
Sen börjar du om igen och håller pendeln vid varje chakra och börja med Baschakrat och går nerifrån och uppåt. Om chakrorna är balanserade så ska pendeln röra sig fram och tillbaka. Fråga gärna personen som du har balanserat hur det kändes och hur hon/han mår. Vissa är väldigt känsliga och kan bli lite yra.
#10 Jag lärde mig balansera chakran med pendel för massor med år sedan, tyvärr har jag inte den metoden som jag lärde mig kvar.
Det finns ju väldigt många olika sätt tror jag.
Men det jag minns var att man skulle få pendeln att rotera i lagom fart beroende på vilket chakra man balanserade.
Varje chakra är som roterande hjul som har sin egna fart, går de för sakta måste man öka/fylla på energi och vise versa.
Tex. Rotchakrat skulle ha en ganska långsam snurrning medans huvudchakrat hade en väldig "snurr".
Vi balanserade inte bara de sju huvudchakran som finns utan gjorde detta i varje led vilket faktiskt gjorde att de som hade lite stela knän kände en tydlig förbättring.
Jag vet ju inte om ovanstående där rätt eller fel metod men jag tycker idag att det är alldeles för knöligt och bökigt för min smak.
Jag fyller på mina chakran i samband med mina meditationer då jag ändå alltid öppnar upp mina chakran.
Jag fyller på med färg så att den blir klar och vacker.
Varje chakra får sin färg.
Själva rotationen tror jag sköter sig självt varför krångla till det
!
Men jag gillar pendel ändå, det är ganska intressant att faktiskt kunna se skillnaderna på chakrapunkterna, inte bara känna.
#11 ja det du beskriver med olika rotationer verkar vara jobbigt. Då tycker jag nog den som Lotta skrev som jag kopierade in här ovan verkar enklare och att det sköter sig självt liksom. Vi kanske försvårar allt ibland och lägger in överkurser innan vi kan grunderna? Jag tror ju på att chakrana själv ställer in sig på rätt hastighet bara de får hjälp med att balansera sig.
#12 Jag håller med dig, det blir för komplicerat så man slutar innan man knappt har börjat så att säga.
Enkelheten fungerar alltid bäst och som jag skrev, själv fyller jag helt enkelt på färgerna thats it , jag är alldeles för lat för att ägna flera timmar åt en sak som går att göra på 5 röda sekunder
.
På reikikuresrna fick vi lära oss en metod att göra chakraballansering,men det var längesen jag gjorde nån ballansering på mina chakran.
Man kan oxå göra chakraballansering genom att lyssna på ljud som ger olika frekvenser. www.iso-tones.com Här finns olika ton-stycken som ger ifrån sej olika helande frekvenser, som sägs kunna hjälpa för olika saker
~ mayolica ~
ja just det mayolica det har jag också hört om ljud. Både rena toner och som mantra, kan det heta så när man säger ååååååååmm tex?
Jo så kan man balansera med stenar och kristaller som man lägger ut på kroppen har jag för mig
#15 Ja. Mantran är mäktigt,jag har en skiva med mantran av budistiska munkar. Men av någon konstig anledning är det inte populärt att sätta på den, iso-tones utlöser oxå klagomål från familjen.
Annars tycker jag att det är ett smidigt sätt att få healing ,att sätta sej eller lägga sej och lyssna på något ljud-stycken.
Men det finns många sätt.. Kristaller går oxå att använda,dom för inte oväsen. Men jag tycker att det är lite bökigt att göra chakraballansering på sej själv, men det borde gå att göra på distans till sej själv. Kanske man kan rita på ett papper,eller lägga kristaller.
~ mayolica ~
Jag har gjort en sådan meditation en gång på en kurs.. AUM.. Det kändes verkligen vill jag lova :-)
på mig själv balanserar jag genom att öppna varje chakra och låta det stråla från rot till kron och sedan drar jag ihop dom lite när jag går nedåt.

Nånstans "här" finns det en bra beskrivning om var de olika chakrarna finns…vilka färger de har och betydelserna…..eller "problemen"….förstår ni vad jag menar ?? 
Jag letar vidare….
Nu har jag gjort både en chakraballansering och healing med ljudfrekvenser. Healingen lät som fågelkvitter,brusande vatten och en fiskebåt. Ska testa mer saker imorgon.

~ mayolica ~