Reiki Healing - Vad är det?
Vi har en duktig reikihealer här på sajten, ja vi har faktiskt två stycken! Kan någon av er berätta vad reiki går ut på? Jag vet så mycket att man behandlar olika chakran, som representerar olika energicentra på kroppen, men jag vet inte hur det går till att skicka reiki på distans t ex.
Skulle vara roligt om ni kan berätta för våra medlemmar lite mer ingående om reikin och vad den kan användas till, och vad den går ut på..? Energin som skickas, vad är den för energi o s v..?
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Reiki Healing,eller Reiki är en healingform som härstammar från Japan. Metoden bygger på traditionell kinesisk medicin och taoistisk quigong,skaparen heter Mikao Usui.
Det som vi vanligtvis kallar reiki är en Västerländsk variant av den healingformen. Tex läran om chakran kommer från indien och tillhör inte reiki från början.
Man tänker sej ungefär som att reiki är universums helande kraft som vill skapa ballans.Man behöver heller inte styra energin,utan den går dit den behövs av sej själv. Det blir som att man ger energi till att hjälpa igång kroppens egen läkningsförmåga.
Man kan använda reiki till de mesta,dels som en ren behandlingsmetod men oxå till sej själv.Man kan oxå skicka reiki till olika situationer som man vill ge possitiv energit till,tex ett viktig möte,ett drömjobb mm,mm.
Man brukar säga att man skickar reiki,men egentligen är det ingen energi som skickas,utan den aktiveras med tanken i det unniversiella medvetande. Det kanske är lite svårt att förstå men det sker på ett annat medvetandeplan.
~ mayolica ~
Tack mayolica! Jag har gått reiki1 så lite kan jag redan, men kan du förklara lite närmare - för dem som inte alls är insatta - vad du menar med att "man aktiverar energin med tanken i det universella medvetandet" Vad är det universella medvetandet för nåt? Är det detsamma som många religioner kallar för Gud?
Jag ger mig själv reiki varje kväll innan jag somnar, och då placerar jag händerna på solar plexus-chakrat för att slappna av och få en lugn sömn. Det har blivit en vana för mig, så jag skulle nog aldrig kunna somna om jag inte gjorde samma procedur varje dag. 

I reki blir du initierad av en reikimaster (en lärare) Det är bara denna som kan ge dig möjligheten att ge just reiki. Själva tanken är att man lär sig förena universums helande kraft och låter den gå genom din kropp eller din tanke så att du kan ge den vidare (om jag förstått detta rätt… det finns en del läraror även om alla ska vara samma) Du är ett verktyg för reikihealingen.
Reiki har också vissa handposotioner som healer lägger på kund/patient till skillnad från spirituell healing där du följer den vägledning du får under healingen.
Det finns en del att läsa på reikiförbundets hemsida som jag tyvärr inte har i huvudet i skrivande stund!
En vanlig reikibehandling går till så att den som ska få healing ligger på en behandlingsbänk,med kläderna på .Man brukar ta av sej av sej smycken och inte ha mobil eller andra apparater i närheten,det kan störa energiflödet,jag har även råkat ut för att mobiler har börjat krångla.
Sen lägger reiki-terapeuten händerna på olika ställen på kroppen med lätt beröring(eller lite ovanför på människor som inte klarar av att bli vidrörda)det är inte tillåtet att beröra några intima kroppsdelar. Man utgår från vissa grundpositioner,men anpassar behandlingen individuellt för olika behov.
Reiki är ett jättebra komplement till annan sjukvård men får inte ses som ersättning,men går bra att kombinera med vanlig medicin och andra alternativa behandlingar och stärker de helande effekterna av dem.
Precis som med andra alternativa behandlingar får man aldrig säga att healingen kan bota något,utan är främst en en behandling för att lindra sress,ge avslappning och öka den självläkande förmågan.
~ mayolica ~
Hur reiki aktiveras i kroppen
Reiki betyder ungefär ,beskälad eller universiell livskraft. Rei är ingen egen energi utan en karta eller mall för ett harmoniskt energimönster.Rei finns överallt omkring oss och innom oss,Ki är livskraften som vi aktiverar för att skapa den perfekta harmonin.
När vi ger någon reiki så aktiverar personen reiki innom sej och kropp o själ börjar skapa, ballans h*n drar till sej så mycket ivsenergi som personen behöver just då. Man behöver inte vara rädd för att ge för mycket reikieller att man ska göra fel,personen drar bara till sej så mycket den kan eller vill ta emot och energin söker sej själv dit den behövs. Om personen på ett omedvetet plan inte vill ha healing så aktiveras den inte,så man kan inte ge reiki till nån som inte vill ha.
Jag tror att alla kan tona in sej på,och öppna sej för reiki som är universums helande kraft.Jag tror oxå att all healing är samma helande kraft,skaparkraften,urkraften,Gud gudsmedvetandet. En kraft som strävar efter den perfekta harmonin,samma kraft som är aktiv när ett sår läker,eller en förkylning mm. Vi är alla en del av den kraften,eftersom vi är en del av unniversum.
För att arbeta med healing och kalla det för Reiki,måste man ha gått utildning och ha blivit initierad i metoden av en reikimaster.
~ mayolica ~
Det finns hur mycket som helst att skriva om reiki,jag får fortsäta senare.
Fråga gärna om jag har varit otydlig i något,eller om har fler frågor.
~ mayolica ~
#6 Ja Reikihealing är skönt, har gått Reiki 1 och Reiki 2 och brukar ge mig själv Reiki nästan varenda kväll jag lagt mig och somnar så gott.Min syster och jag brukar ge varandra healing och det ger lika mycket varje gång ( så klart kan vi ha olika upplevelser ).Vem blev du initierad av mayolica ? Själv blev jag initierad av Kristina Bexell.
Har du själv utbildning till Reikimaster?Ha det så gott!
Kram
" Var nära naturen - var när dig själv "
#7. Ja jag har utbildning till Reikimaster,har gått hos Anna-lena Vikström i Karlstad.
Jag brukar oxå ge reiki till mej själv på kvällarna,mår mycket bättre då och märker väldigt väl om jag inte använder det på mej själv på ett tag.
kram/Mari
~ mayolica ~
#8 Skrev fel på förra inlägget det skulle vara: Utbildar du själv och gör initieringar till Reikimaster?Så går det när man skriver för fort!
" Var nära naturen - var när dig själv "
#9 inte i nuläge,jag har behörighet till det ,så kanske jag börjar med det i framtiden.
~ mayolica ~

Tänkte på det med energiflödet? Om man ska stänga av mobiler m.m under en behandling,just för energiflödets skull.Hur är det då egentligen med datorer och liknande? Jag menar att det är ju väldigt mycke strålningar elektriska energifält som bildas,kan innte det också störa ? Själv ligger jag i ett mörkt rum med en liten fontänlampa som har små ljuspunkter som ser ut som stjärnor :) Vilket jer mig en avslappnande effekt.Om det är nogon jag känner behöver min tanke som har bekymmer m.m. så hamnar jag i något slags djupare tillstånd och känner i hela kroppen att jag har kontakt,då sänder jag min själs helande ljus och kärleks tankar,DEt är en underbar känsla att hamna där.Men vet innte hur jag har hittat dit,Är det nogon som kan förlkara sådana upplevelser,?? DEt måste ju vara en slags Healing.Eller Är det nogot annat? Någon som kan förklara,?
Lev livet, det går inte i repris.
Jag har gått Reiki 1 o 2.. Men oftast när jag ger healing till andra eller mig själv, så tänker inte jag direkt på Reiki, utan healing och det funkar lika bra.. Healing är ett underbart komplement till allt.. Jag har haft mkt hjälp av healing.. Det räcker med att jag tänker på det eller pratar om det så är flödet igång.. Healing är kärlek enligt min tro o känsla..

Ja då är det nog det som jag tror.Man känner det inom sig.Och när känslan är stark,så utstrålar man ju det till omgivningen,och det runt omkring.
#11 Jag vet inte på vilket sätt strålningen från dator mobil och TV,mm påverkar energiflödet men det borde det göra,man rekommenderar inte att ha något sånt i ett behandlingsrum.Det är ju oxå stressande med sånt på så helheten blir ju sämre. Reikin kan oxå förstöra mobiler,jag har inte förstört nån dator än i allafall.
Du kommer i ett annat medvetandeplan när du är i det djupare tillstånd och visst är det healing,eftersom du sänder helande ljus och kärlekstankar.
~ mayolica ~
Tack för era svar, och vad intressant det är att läsa om era upplevelser. Jag känner också av energin även om det har blivit lite slarv med reikin på sistone - förutom på kvällarna då. Jag blev initierad av SolKarina Hammare, hon är förresten ordförande i svenska reikiförbundet. 
Du mayolica, skulle kunna ha en kurs här på forumet..! 
#15 det kan vara nåt att fundera på.Jag ska börja tarotkurs nu på måndag,mistänker att jag måste lägga mycket tid på det just nu.
~ mayolica ~

Ja det hade varit trevligt,med en kurs innan våren nalkas.Då blir det innte mycke vid datorn.Då får man ut i naturen å hämta ny energi..Känner att den börjar sina.Min dator är hel knäpp ibland så vem vet:) Ljus och värme till er alla.
#3 Det stämmer inte man kan aktivera sin egen reiki energi man behöver inte ha lärare för att aktiveras, vi alla har mer eller mindre energi i oss.
Om man söker på nätet reiki då kan man läsa mycket. Det finns många som vill göra andra beroende och påstår att bara lärare kan aktivera reiki mm .jag har inte aktiverts/initierats av någon lärare som sagt vi har det alla inom sig det ända som behövs lite kunskap/redskap och det finsn i böcker /nätet den som söker fynner.
Hej, skrev på healing tråden i övernaturligt också om man kan heala en person som har diabetes?
Reiki går ju dit där det behövs och balanserar upp ,det är väl bara bra om man har diabets då?
Det var en person som sa att det kan bli för starkt eller vad hon menade.
Kram Jile
Reiki betyder att balansera med universellt överflödslivskraft, om jag förstått rätt. Man balanserar med tanken i det universella medvetandet.
Det kan vara svårt att korrekt översätta japanska till svenska, Inte för att det är så nödvändigt, det fungerar ju ändå, men det är nyttigt att skärpa till förståelsen av begreppen.
Det finns en Den Store Anden universell evigt levande, som tjänar livet överallt därför att han är livets ande och ren kärlek. Den gudomen samarbetar mänskligheten i och med även som reiki.
Reiki betyder andlig livsenergi, Chi eller Ki är en vetenskap i Kina-Japan och det finns många olika sorters chi. Naturchi och människochi och himmelsk chi. Hela akupunktursystemet bygger ju på en förståelse av människochi. Dessutom feng shui och chi gong, tai chi dessutom seitai och hela yogafilosofin.
Men eftersom vi måste ha livsenergi på alla nivåer av vår existens är det viktigt att studera chi andligt och mentalt ochså, kanske det viktigaste aspekten av chivetenskapen.
Den vanliga översättningen på reiki är rei=universiell,eller beskälad,ki=livskraft. Ordet reiki är ett almänt ord för healing i japan,det vi kallar reiki är en västerländsk vidareutvekling av Usuis metod för naturligt helande metoden kallas för"Usui Shiki Ryoho"i Japan.Den ursprungliga Usui gruppen finns fortfarande kvar i Japan än.
Det finns flera olika reikigrenar som har lite olika synsätt på vad reiki är. Den västerländska riktningen böjade i Japan, från en elev till Usui "Dr Jujiro Hayashi" som var en kristen munk.han bröt med Usui gruppen och utvecklade metoden på sitt sätt,då han var kristen utelämnade han mycket av den budistiska filosofin. Det var han som skapade dom handpositionerna,dom olika graderna vi har här och dom första initieringarna med symboler. Usui lärde inte ut symbolerna till alla sina elever,han initierade med en annan metod som kallas "Reiju" det finns även en variant av den som mediation,som man kan använda själv som energiförstärkare.
Det har berättats många olika historier om reikins ursprung,det är först på senare år som man har gjort efterforskningar och fått fram mer riktig fakta från elever till Usui som har fått lov at berätta.
~ mayolica ~
#19 Det ska egentligen inte vara några problem med reiki vid diabetes,eftersom reikin bara kan skapa ballans och aktiverar det egna läkandet.Det är motagaren själv som drar till sej så mycket ki som kroppen vill ha och klarar av,så det ska inte kunna bli fel det går inte heller att ge reiki till nån som inte vill ha.
Jag vet inte om personen har fått reiki och upplevt att det inte kändes bra,ibland kan reikin sätta igång en utrensning så att man kan må lite sämre i början när skräpet ska ut, sen börjar man må bättre.Det kan ibland skapa rädsla för reiki
Sen är det oxå så att man kan skapa sin egen verklighet, så om personen upplever att det är för starkt,eller tror att det är nån främmande energi som proppas in i kroppen och blir så upplever personen att det är så och blir rädd för reiki. Eftersom den egna känslan är sann, så kan det bli det man är rädd för som händer.
Förstår om det kan låta förvirrande.
~ mayolica ~
Det är klart att det blir olika skolor för buddhismen är ju inte någon filosofi utan en klar och tydlig disciplinerad religion som är sin egen väg till målet. Att se buddhismen som filosofi kallas two-wheel och är av ondo enligt de renlärda.
Men så bra då att vi är tillåtna att få en kristen variant som vi ju har tagit till oss i hela friskvårdssamhället.
Sedan är det ju ett gemensamt problem faktiskt för alla att försöka förstå om allting håller på at förändras så att det gamla inte gäller längre och att vi kan gå vidare från religionens sanning till sanningen självt där tillomed religionen blir en filosofisk belastning.
#18 Jag ska svara dej oxå. Ja jag håller med om att man kan öppna sej för reiki själv,men för titeln reikihealer måste man bli initierad.Om du ska arbeta med det utan att gått reik-ikurs så får du kalla det för bara healing.
Det var så att när reikin kom hit så trodde dom först att man "fick" reikienergin och att det var grundarens energi,som man fick när man initierades.Nu är det vanligare att man tror att man öppnar sej för sin egen helande kraft i samband med initieringen.
Eftersom det finns flera olika slags reiki-grenar som har olika syn på vad reiki är och hur det fungerar,så kan olika reiki-utbildningar variera ganska mycket och människor som gått olika kurser kan ha fått lära sej lite olika om reiki. Vissa får tex lära sej att vi blir en kanal för reiki, att det är en egen energi som kommer uppifrån så tror inte jag.Därför är det bra att ta reda på vilken syn på reiki läraren har om man tänker gå en kurs.
På senare år har även den ursprungliga formen av reiki kommit hit "Usui Shiki Ryoho",den kallas för "jikiden Reiki"som betyder ursprunglig reiki,det finns även såna kurser oxå.
~ mayolica ~
#23 Det är inte frågan om att det är någon kristen variant,eller budistisk heller egentligen. Reiki är inte kopplat till någon religion,man får tillhöra vilken religion man vill eller ingen religion alls. Dom olika reikigrenarna har inte med religioner att göra.
Men eftersom den som skapade reikin var budistmunk, är det naturligt att han hade ett budistiskt tankesätt ,som avspeglades i hans healing-metod.
~ mayolica ~

#19 reikin lyder enligt den sk kvacksalverilagen och det är enligt den förbjude att behandla diabetes utan överlåter detta till den medicinska världen (vetenskapen). Däremot är det tillåtet att ge healing i generellt syfte utan behandlande tanke eller syfte kvacksalverilagen.
Vad gäller psykiatriska sjukdomar anger man att det inte finns några begränsningar eller hinder. Det är alltså nu lagligt att behandla ångest med reiki för pengar. Dock har tydligen behov uppstått att dra öronen åt sig ev så det utreds om det skall förbjudas men det är inte säkert.
Dock är min erfarenhet att alternativvården inte gärna riktar sig till de "psykiatriska sjukdomarna" utan helst vill vara just friskvård i största allmänhet.
Tack för svaren…det är som sagt en djungel i detta. man får gå på sin egen intuition, så länge man ej tar betalt.
Trevlig Helg!
#27 Det är inte tillåtet att ge reiki till peroner med allvarliga psykiska sjukdommar som psykoses,skizofreni mm.
Man får inte säga att reikibehandling botar sjukdomar,utan reiki får användas mer som friskvård,en avkopplande och avstressande behandling som kan hjälpa till att öka det allmäna välbefinnandet.
#28 Det är inte förbjudet att behandla personer som har diabetes,men det är inte tillåtet att behandla diabetesen.Men man ska alltid respektera personens egna känslor,upplevelser,som i detta fall att reikin var för stark och eller att personen var rädd för reiki.
förstår om känns som en djungel,det är ganska rörigt.
~ mayolica ~
Vill du vara snäll och hänvisa till vad det är som förbjuder givande av universell livskraft till en svensk medborgare med psykiatrisk diagnos .
#30 "Givande av universell livskraft får du ge till en svensk medborgare" oavsett diagnos, men du får inte ge reiki till en psykpatient i syfte att försöka bota den från psykisk sjukdom. Visst märker du skillnaden? 
Var är då lagrummet för ett sådant förbud och vad blir straffet för ev överträdelse ? Vem har utfärdat förbudet och när ? Vilken myndighet ansvarar för tillsyn och sanktionering ?
En läkare har sin hippokratiska ed och vill bota patienten med alla fungerande medel men i Sverige är han alltså förbjuden att göra det !
"du får inte ge universell livsenergi till en patient på psykiatrisk vårdavdelning i syfte att försöka bota "
är sverige helvetet ???

#32 Alla förbud mm står i kvacksalverilagen. Den är till för att skydda inte förgöra. Det finns tyvärr människor som säger sig kunna bota osv men som bara är bluff.
All vård och behandling skall kunna uppvisa ha bevisad effekt genom vetenskapliga studier/ forskning, och dessa regler är enbart till för att skydda människor från oseriösa "terapeuter".
Hur tror du det skulle se ut om kreti och pleti utgav sig för att vara terapeut, ta betalt för utförda behandlingar och det sedan visar sig vara båg? Hur många människor tror du inte skulle behöva lida i onödan, enbart för att dom är godtrogna eller prövar "ett sista halmstrå"? Nej, regler måste vi ha, även om jag kan hålla med om att regelverket för alternativa behandlingar är för strikta här i Sverige. Det finns många skickliga alternativa terapeuter här i landet, med lång utbildning dessutom, som aldrig får visa vad alternativ medicin går ut på p g a den kvacksalveristämpel man gett oss.
Om man har erfarenhet av aktivt psykotiska människor och vad dom kan ha för tankegångar,så kan man förstå att det kan vara högst olämpligt att ta emot en person i ett sådant tillstånd.Det kan göra mer skada än nytta och förvärra psykosen.
Den universiella livsenergin har jag aldrig hört några lagar och förbud om,jag tror att det skulle vara svårt att kontrollera såna lagar om dom hade funnits.
~ mayolica ~
Både Tuva-Lena och Mayolica är aktiva alternativterapeuter och borde veta vilka lagar och regler som gäller men ni svarar inte på frågan . Det är glasklart att sveriges riksdag har antagit kvacksalverilagen som har gjorts om till att gälla sjukvården i allmänhet och nu utreds för ev ändring och reformering. Som lagen nu är skriven täcker de inte psykiatriska tillstånd vilket vissa politiker tycker är skrämmande. Att Tuva-Lena skulle vara en sådan politiker är ju intressant.
Tydligen finns det en infekterad debatt i denna frågan, men det är inte det det handlar om här. Jag frågade vilket lagrum som förbjuder att ge reiki till mentalpatienter och som ni själva kan se om ni läser kvacksalverilagen så finns det inte något förbud för mentalpatienter. Däremot för smittsamma allmänfarliga sjukdomar som aids,cancer etc
Mayolica reikimaster om du är rädd för dina klienters tankegångar hur vågar du då behandla annat än på distans. Vet du hur många i svenska samhället som har haft en kontakt på psyket, tror du att det bara är psykotiker som är patienter i mentalvården ? ADHD ?
#36 Jag är inte rädd för någons tankegångar,men fick lära mej under reikiutildningen att man inte fick behandla personer med allvarliga psykiska sjukdommar som skitzofreni mm med reiki.Det var därför jag skrev det,inte för att jag har läst det i lagen.Så nu har vi fått klarhet i den diskusionen.
Däremot är det inte något hinder att behandla någon bara för att personen skulle ha kontakt med en psykmottag.
~ mayolica ~
Inte ritigt kära du, om det står i lagen att det är tillåtet att förmedla universell livskraft till alla människor utom de människor som har en allmänfarlig smittsam sjukdom - så varför skulle då terapeuterna på eget initiativ utesluta en hel patientgrupp från att få livskraft av annan orsak än rädsla för andra människors tankegångar ?
De patienter som behöver sluten vård har sluten vård och där får ingen reikibehandling ges hur friskvårdig den än är. Men de patienter som har en öppenvårdskontakt med mentalvården skall icke uteslutas från reikienergin av terapeuternas rädsla, det är en skandal varken mer eller mindre. Så det är upp till reikimaster att skärpa upp kraven för utbildningen. Finns krav på basmedicin ? Vad vet en reikibehandlare i dagsläget efter 2 dagars kurs? Vem kollar så inte den som initieras har en öppenvårdskontakt för exvis ADHD?
Är du nöjd med formerna kring initiering ? Har en reiking det som krävs för att vara Exvis Volvos friskvårdspartner ?
Som alternativ terapeut håller jag mig till dom regler som gäller, inte för att jag skulle vara rädd för att möta några klienter - vad får du det ifrån?
- utan för att jag som alla andra laglydiga medborgare håller mig inom lagens råmärken, dels för att kunna upprätthålla det förtroende många av våra klienter känner för oss, men också för att yrkeskåren som helhet skall kunna upprätthålla en professionell attityd i samhället. Det är med stolthet som jag titulerar mig fysioterapeut och den titeln har jag arbetat hårt för, både genom utbildningar och lång erfarenhet. Varför skulle jag då äventyra det, och personers hälsa, genom att ignorera dessa regler? Jag har inte lusläst klvacksalverilagen, men huvudsaken är väl att jag vet vad som gäller inom min egen yrkesutövning?
Någon politiker är jag inte, men å andra sidan så kör jag inte 130 där det står 90 heller. Allting regleras genom lagar, det är något vi får leva med och många gånger så finns dom till för vårt eget bästa - som i det här fallet.
Förvirrande - djungel - rörigt . Inte bra när friskvård upplevs på detta vis, nånting måste vara skevt.
Avslutar mina inlägg med att ge en rekommendation till reikipraktiken :
Avstå att ta emot klienter med allmänfarlig smittsam sjukdom inklusive de som behöver akut vård av varje annat slag.
Arbeta med mottot att ge generell reikihealing till alla människor utan behandlande tankar eller andra syften än att stärka klientens egen förmåga att själv leva sitt immunförsvar och sina självläkande krafter.
#38 Det finns inga hinder för ADHD eller andra bokstavs-diagnoser att få reikibehandling,eller initieringar.
Finns inga krav på medicin-utbildning i samband med reikikurs. Reikiförbundet har satt upp några riktlinjer för minimikrav på reikikurser för dom olika stegen. Alla som är intresserade kan gå in där och läsa.
Ja, jag är nöjd med initieringarna.
Då du omtolkar svaren på olika sätt gång på gång och drar egna slutsatser,så finner jag det meningslöst att svara på frågor som redan är besvarade i andra inlägg.
~ mayolica ~
#40 Du får vända dig till dem som stiftar lagar om du upplever regelverket som förvirrande - vi har inte infört dessa regler, så du vänder dig alltså till fel personer för att få till en förändring. Vi efterlever endast de regler som andra har beslutat skall gälla, och förhoppningsvis har man infört dessa regler för allas vårt bästa.
Din slutkläm blir dessutom aningen uddlös, eftersom den i stort motsvarar dom rekommendationer man har att följa som alternativ terapeut. 
När ska vi bli vänner . Går det inte att se behovet att få klart ljus i detta. Det är inget problem alls med reiki om man är privat och övar med nära och kära. Men man måste ha sunt förnuft och respekt för den andres somatiska sjukdomar. Naturligtvis även respekt för den andres psykiska hälsotillstånd.
En helt annan sak blir det vid ekonomiskt företagande på marknaden för alternativ medicin. Där finns det lagstiftning om förbud för viss versamhet.
När man nu ser att reiki är en accepterad del i den professionella friskvårdsbransch som explosionsartat växer fram i Sverige så undrar man ändå om utbildningen är tillräcklig för att hålla Reiki respekterad som den underbara väg till hälsa som den förtjänar.
En tanke är att skilja utbildningen för privatpersoner från den mer professionella utbildningen för företagare.
Jag förstår att Reikiförbundet är den instans där regler utformas och ges ut till professionella friskvårdsterapeuter. Hoppas ändå att de försöker uppmuntra en klar medvetenhet och intresse för ordning och reda. Även i bokföringen.

Är det normalt att man får "värmevallningar" efter initiering eller kan det vara så pass att det samanträffade med klimakteriestarten?
Känns ungf som att man får healing hela tiden.
Började uppe på huvudet sen halsen/bröstkorgen som det ångar varmluft ifrån så man ibland får vrida på huvudet för att få "frisk luft". Bränner fortfarande uppe på huvudet. Värmer i magen ibland. För första gången i mitt liv har jag inte kalla fötter eller händer heller:)
Normalt?
Är en intressant känsla iallafall:)

#45 Jag är inte initierad själv men har hört av flera andra att just värme är en typisk följd efter initiering, liksom toalettspring och lite annat. Så du rensar kanske dina kanaler genom värme och det som kommer ut plus att energigenomströmningen antagligen ökat en del. Kul att du är initierad nu 
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
#45 Jag tror att det hör ihop med initieringen,om det dök upp i samband med den eller efter den.Att det oxå känns som att du får healing hela tiden tyder ju oxå på att det hör till initieringen,det är en vanlig reaktion att man blir varm i kroppen. Det har med det ökade energiflödet att göra.
En initiering kan upplevas på lite olika sätt för olika människor,men det är inte ovanligt att man kan få vissa utrensningssymptom. För att stödja utrensningen är det bra att dricka mycket vatten. Man kan oxå få mycket starka känslor av olika slag,som offta kan växla mycket snabbt. Det är inte ovanligt att man känner sej jätteledsen och börjar gråta förtvivlat,sen känna sej jättelycklig och glad efter bara några minuter och börja skratta.
Efter en initiering tar det 21dagar innan energin har gått igenom alla chakran (från kronchakrat och ut genom rotchakrat) och har stabiliserat sej,under den tiden kan man uppleva olika symptom från olika chakran olika tillfällen under aktiverings-perioden,det kan vara intressant att känna vilket chakra som håller på att rensas och när det går över till nästa chakra,och vad man känner händer i kroppen och hur det ändras för olika chakran.
Fråga gärna igen om det är något du undrar över. Du är oxå välkommen att skicka pm till mej om du har personliga funderingar som du inte vill skriva om öppet.
Lycka till
~ mayolica ~

Tack så mycket för era svar och tack mayolica fär din vänlighet.
Jag är väldigt intresserad av att få lära mig reiki healing
hur hittar jag rätt person och vilka frågor ska man ställa ?
Jag vet att det kostar en del att gå kursen så min fråga är
hur vet man att det är en seriös kurs-ledare?
Nilla

Du kan söka via reikiförbundet, här finns en länk.
Tack Hoppfull 
Jag hittade tyvärr ingen här i mina trakter.
Nilla

Nej det finns ingen här heller… man får gå på distans eller åka i så fall.
Det går oxå att lära sej på distans,fast jag föredrar att gå en kurs på plats.
Det är oxå så att det finns lite olika reikistilar, vad man får lära sej på en kurs kan skilja ganska mycket på olika kurser. Det har mycket med att göra vad reikiläraren har fått lära sej om reiki ,och vad reiki är. Fundera oxå över vad det är du förväntar dej och vill ha ut av kursen.
Det kan vara bra att googla runt och läsa igenom olika hemsidor om reiki och olika kurser,det kan oxå löna sej att åka en bit för att gå en reikikurs. Vissa lärare kan även erbjuda gratis övernattning.
~ mayolica ~