Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettrecept
Läst 4276 ggr
catha
0

Smör/Bregott

Ett tips för dig som vill äta "nyttigare" smör så kan du göra eget "Bregott"

500 g smör, 3,25 dl rapsolja, 2 msk vatten, ev salt efter behag (för extra saltat ca 4 krm salt)

Låt smöret bli rumstempererat, skär i bitar och misxa tillsammans med olja, vatten och ev salt. Häll upp i byttor och lägg det i frysen. (Det är inte nödvändigt att frysa det men jag tycker att konsistensen blir bättre och dessutom brukar jag fördela det i flera småbyttor, som känns roligare att ta fram)

Är man som jag numera laktosintolerant så går det även med laktosfrittsmör….

Jag brukar ta 2 pkt smör till 2,5 dl rapsolja, 2 msk vatten och ev salt efter behag (max 3 krm)

Jag läste diskussionen om olja och kryddor… det är jättegott… jag brukar ta en del av oljan och värma den med kryddorna i så att de släpper mer av sina smaker sedan låter jag det stå och dra några dagar - några veckor… därefter tar jag ur de gamla kryddorna lägger i fräscha kryddor i en fin flaska som jag sedan häller oljan i, och drygar ut med ny fräsch olja

/catha

Soffe
0

Man kan lägga örter i sitt smör oxå, gott :-)

Waara
0

Jätte bra :) Tack. .. brukar blanda i olivolja oxå, fast det ger ju lite smak förstås.. raps oljan e ju mer smaklös,  ..och om jag förstått det rätt, lika nyttig,. ?..  Får prova bara raps nästa gång.. Vatten däremot har jag inte lagt i, ska göra nu..då smöret har blivit lite hårt.. tack!

Olja & kryddor, .. :) får prova…

Smart Soffe! .. inte tänkt på.. gott lät det..

catha
0

Det låter inte så dumt med örter men vad använder du då??? Jag är mest rädd för att jag ska tröttna på det….

Om man äter frukost ute i spanien så får man oftast rostat bröd med olivolja, salt och peppar… det är jättegott

Soffe
0

#3 Jag gör inte det själv nu hemma.. Har smakat det borta och om jag inte minns fel gjorde jag något sånt när jag gick o skolan oxå.. Man kan ju ha ex. vitlök, gräslök, persilja.. Finns säkert fler av de gröna man kan ha i smör..

Tuva-Lena
0

Det där skall jag testa, blir väl billigare också..? har alltid ätit Bregott och nu kostar en ask 18,00 här på affären, är väl 300 gram bara tror jag.. Jättebra tips Catha! Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

korseett
0

örtsmör är enkelt!  du kan ha i något av följande. Hackad lök, vitlök, persilja, rosmarin(passar till fläskkött), dragon (passar till lax), ja helt enkelt de kryddor som används till det du lagar kan du istället tillföra i ett smör ifall det är personer som är känsliga mot en del saker.

penke
0

mitt hemkärnade,brukar jag kalla det Glad

Även om jag kallar mig för vegetarian,tycker jag det känns ganska ..otrevligt med  alla "kemiska margariner",bregott är väl annars mindre illa(?)

Smör,riktigt smör får numera ganska ofta beröm för sin ..nyttighet, och för att kunna bre det på det hembakta gör jag ..nästan som dig

ett paket rumsvarmt smör,"stavat" i 8 - 10 stavar (500 gram)

ned i matberedaren

..nästan 2.5 dl rapsolja (för neutral smak)

1 dl vatten

(allt i beredaren)

30 sekunder på full fart med knivarna

putta ned klet från sidorna

30 sekunder till. (jag tycker tiden,gör mycket för konsistensen)

med en slickepott ned i några byttor, in i kylen.

penke