En undran..
Jag brukar använda rapsolja när jag lagar mat. Nu undrar jag, tror ni att man skulle kunna tillsätta några nyttiga örter i matoljan, och ändå kunna använda den till matolja..? Om man låter örterna ligga och dra i matoljan eller rapsoljan, precis som man gör när man tllverkar nyttia ansiktsoljor, och sedan använder den som stekolja..?
Tänk vilken vitaminkick och alla nyttiga ämnen som följer med, även om en del av nyttigheterna går förlorad när man hettar upp oljan..
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Jag använder oxå rapsolja, för jag gillar inte olivolja.. Tyvärr vet jag inte hur det funkar med örter :/ Men det ska väl gå att blanda i oljan :)
Ha ha ha…gillar din slutkläm : Bra va?
efter varje ny ide´du får…*S
Jag tror säkert det funkar bra,men då får du välja örter som funkar i vissa maträtter och kanske hälla oljan i mindre flaskor med dom olika örterna i så du har att välja på sen ….till kött,den oljan med dom örterna…till fisk,den oljan med dom örterna i..osv…*L Om det sen blir nån smak det vete hin håle..
Ja så kan jag göra! Skitbra Broken! Kan t ex blanda i citronmeliss i "fiskoljan" då, och lite basilika i "köttoljan", och sedan får jag testa mig fram..
Vi skulle kunna ha såna här små experiment på forumet, då vi utser en person varje vecka eller månad som får testa nåt nytt. Och sedan turas vi om. Tänk va många nya maträtter och hudvårdsprodukter vi skulle kunna komma på!
ASG….du är obotlig….
…Broken blir helt slut i nerverna här….hinner inte med i svängarna…

Tuvan,du sprutar av idéer och energi…intressant i alla fall.Jag använder också rapsolja i matlagning,gillar inte riktigt olivolja.
Tiia.. Då har vi samma smak 
Samma här! jag drack olivolja direkt ur flaskan ett tag, men till slut så ville den komma ut genom öronen.. 
Vet inte riktigt varför,men jag hade olivolja en gång som säkert var lite härsken,det smakade för j…..gt i alla fall….sen dess har jag inte tyckt om det
Jag stekte köttfärssås och använde olivolja…fyyy fanken vilken äcklig smak det blev…kasta hela eländet och efter det vill jag endast ha den oljan i ansiktet…blä
Nä jag har smakat på oljor o annat när jag läste någon matlagningskurs på komvux och olivoljan var värst :/ Då gjorde jag fina grimaser, hihi..
Konstigt då, att dom alltid använder den till all matlagning på TV, den smakar ju väldigt speciellt.. rapsolja tyker jag smakar nötter på nåt sätt, riktigt god.
Nu tar jag mig en koppa java, men snart tillbaka! *schlurp*
Ja det verkar så poppis bland kockarna att använda olivolja i allt.. Men det går inte hem hos mig :/
Det går alldeles utmärkt om det finns fettlösliga ämnen i örten säger expertisen här hemma*L*
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Wow! Tack abbi! Gissa vem som skall testa på stört..!? 

Sådana oljor säljs väl med? Cotronolja, vitlöksolja osv som används både i matlagning och vinegretter ex. Man ska inte använda olivolja i matlagning, den blir instabil när den hettas upp. Den ska man ha i dressingar och på sallader osv. Olivolja smakar lite olika med beroende på kvalitet, men den har ju en ganska distinkt smak :)
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Jag brukar lägga sånt jag ska grilla i olja med kryddor (vissa är örter) som får dra innan de läggs på grillen ibland innan jag steker det. Resultatet tycker jag är helt underbart.
Steker oxå helst i rapsolja. Har fått en fin olivolja i present som smakar riktigt bra, den använder jag som dressing (blandar i örter där). Jag har inte färdigblandat utan blandar eftersom jag ska använda.
Det här blir en häftig mattråd det, så många idéer som poppar upp allt eftersom. ;) Hur skall man hinna med allting..? 
Åh så kommer tvärtemot Hellas…….Jag älskar olivolja och använder det gärna i matlagningen.
Ofta blandar jag olivolja med vanligt smör när jag steker så får man liksom bägge egenskaperna :)!
Men……..man ska absolut välja en lite "bättre" sort!
Det är skillnad på Olivolja och Olivolja och det märks rejält både på smak och tyvärr smak.
Det finns en fantastisk god smaksatt olja att steka i men den ska användas mycket sparsamt pga. att det ger mycket smak så mitt tips är:
Peperoni aglio Extra virgin (Bengt Frithiofsson)
den är smaksatt med Peperoni och vitlök, ganska dyr och liten flaska men väldigt dryg.
Då till själva idén……
Kanske vettigt att göra sin egna "Peperoni aglio" :)
Ja, idag blötla jag en massa örter i rapsolja: Rölleka, älgört, rosor, ullvide, daggkåpa, pepparmynta och björk. Du må tro att min hy blir som en barnstjärt snart! 
Oj.. Det var en faslig blandning, är det din egna häxblandning 
#19 Hmmmm….ingen groblad ser jag
….hm…
undras hur det kommer sig….är den för "grön" kanske???..
#21 Glömde grobladen, dom var med också.. he he, men daggkåpa har samma effekt så jag tog mer av den, och grobladen hade legat fryst sedan förra året.. Vi får se vad det kan bli av blandningen. Skall prova att lägga i den i mina krämblandningar.. 
Oh.. Ännu mer i häxblandningen 
Har du nån snygg bild på den däringa Daggkåpan som alla psratar om? Kanske jag kan ut å hitta några till mig med…vem vet,den kanske inte gör oljan lika grön som grobladen…hehehe…
Hihi.. Är jag den enda som pratar med mig själv här eller *S*
#25 Ha ha..nädå,jag verkar prata oxå prata lite med mig själv…men så länge jag inte svarar på mina egna frågor oxå så e det lugnt..hahah
Nu är åskan på väg över himmelen…så jag får strax logga ut….ha en fortsatt skön kväll alla…Gonatt o sov gott…Kram /Broken
Tror banne mig jag ska ta fram kameran o se om jag kan få några fina blixtnedslag…*L Hej hej..
Ja man får ju bäst svar när man pratar med sig själv :) Åska nu? Läskigt när det är så mörkt :/
..och du kan använda både blad och blommor! ;)
Nu skall jag besvara några mail, så jag säger natti natt till er alla! Sov gott och kramar! Tack för en fin kväll! 
Kan man äta Daggkåpa och Groblad eller är det bara för utvärtes bruk?
Äta vet jag inte,men mankan ju använda tex grobladets vätska i sår för läkning och antiseptisk verkan…men i tarmen vet jag inte om det är OK…vi får se vad nån annan har att säga..*L
#31 Har du ont om grönsaker, eller..? ;) Daggkåpa:
Som läkeört omnämns daggkåpan för första gången i en örtabok av Matthiolus, utgiven 1583. Där framhålls växtens adstringerande och sårläkande egenskaper, och det är främst som sårmedel den har använts inom folkmedicinen. Länge trodde man att daggkåpans sammandragande verkan var så stor att den rentav kunde återställa förlorad jungfrudom och ge ny fasthet åt slappa bröst. En blandning av torkade daggkåpe- och gullviveblad ger ett ypperligt te och kan även användas som tillsats till vanligt asiatiskt te, som därigenom får en extra fin smak.
Groblad:
Inom homeopatin används en essens av färska blad utvärtes vid hudinflammationer, invärtes vid öron-, tand- och huvudvärk. I folkmedicinen används särskilt svartkämpar utvärtes till sårbehandling (de friska bladen eller saften av dem), invärtes vid sjukdomar i de övre luftvägarna, bronkit och astma. Ett ögonvatten framställt av groblad har sedan gammalt ansetts ha en välgörande verkan på trötta ögon och används också vid hornhinneinflammation. Hittade det på alternativmedicin.se :)
Med andra ord ska man väl knappast hacka daggkåpa och groblad över salladen…eller?..
#34 *ASG* Nää, inte verkar det vara salladsmat :)!
Testa hellre maskrosblad, lite beskt men duger bra som sallad om man lämnar själva bladnerven. Jag testade en gång för skojs skull, men höll på att få upp allting för att det var så beskt, annars skall det ju vara ätbart. ;) Annars finns det ju ringblomma eller krasse, som skall vara rena läckerheterna!
*harkel*
#36 Maskrosblad…haha,då kan jag och kaninen käka middag tillsammans …skulle inte tro det nä…tvi..
Finns oxå som te, men tror inte att det är så gott mer än nyttigt ;)
#38 Jasså finns det? I affärerna menar du?…det har jag aldrig sett…kul..*L
Jaa i hälsokostbutiken finns det både från maskrosen och bladen :) Men har bara sett det från ett märke, som heter Salus.. Dem har många sorters teer..
340 Aha…det finns kanske bara i Hälsokostaffärer…och där är jag aldrig…inte så konstigt då..*S
Hehe.. Du får la gå in dit o titta runt lite :) Jag köper de mesta av mina teer där..
#42 Jag är tyvärr ingen tedrickare i stora mått…*L På kvällen kan det dock va gott med en kopp,men morgonen ska innehålla kaffe…*L
Okej.. Men du kan gå in dit o titta på annat då ;) Finns ju inte bara kosttillskott o teer, utan annat braigt :)
#44 Ok…kanske ingen dum ide´…
#36 Nää, Maskrosblad är inte gott likaså späda Björkblad eller Granskott kan kvitta :)……Jag testade en gång för länge sedan
!
Men blir man hungrig och utan käk så går väl allt i :)
Min son äter inte de där olika "sallads" bladen som idag finns att köpa på påse och ser ut som…ogräs!
Va f-n…..säger han, inte ska jag väl behöva sitta å äta ogräs heller, det finns ju grönsaker *S*
#46 Ha ha…det gör inte jag heller…Jag sätter dom i halsen och håller på att kvävas…
Det ska va saftig sallad,utan "gräs"..
Jag kör med isbergssallad jag, men den är ganska smaklös så jag brukar hacka äpple och lägga i. Faktiskt väldigt gott med äpple, speciellt till kötträtter. :)

Äpple och isbergsallad lät gott, brukar ha rödlök eller purjolök i isbergsalladen, ger lite sting åt salladen
#49 Fint tips miffo, det skall jag testa tillsammans med äpplena.. ;)
Jag har oxå alltid äpple i mina sallader,det ger den där extra syrligheten. Något som är mycket gott till grillat kött,är honungsmelon,skuren i bitar och sen kryddar man den med lite lagom,grovt svartpeppar…snacka om läskande…
Oj oj, nu blir det jobbigt här, me det måste jag ju också testa då förstås! 
#52 Gör det…det är bland det godaste till grillat kött jag ätit faktiskt…*L
Jag var till Ikea häromdagen och de kör ju med lite försäljning av Olivolja och pasta mm.
Jag köpte en burk krusbärssylt och det var kanongott.
Nästan som mormors sylt.
Vi hade det till Ost och kex på kvällen vilket passade perfekt :)
Jag tror att om man ta krusbärssylt och blandar med lite Chilli och andra kryddor så får man en kalasgod Chutney att ha till grillat……mumma värre :)
#54 Wow Hellas! Jag vet var jag kan plocka krusbär! Då skall jag höra med gubben om jag får plocka llite hos honom! jag tycker om krusbär faktikst, när dom har fått mogna ordentligt, coh det du föreslår låter jättegot - det måååååste jag prova! Mumma som sagt! :)
Krusbärscider är gott :)

Igår tittade jag in i frysen och hittade jag sånna bröd som ska gräddas ett tag innan man kan äta dom. Jag tog fram dom, men orkade inte starta ugnen. Iställe så tog jag fram stekpannan. Hällde i lite rapsolja pressade ner vitlök och lade i finhackad basilika, oregano och saltade lite. Lät oljan bli lagom varm. Skivade bröden och la ner skivorna i den varma kryddoljan. Stekte dem på båda sidorna så de blev gyllenbrun i färgen.
mums vad gott det blev

Jag har lärt mej att olja ej ska värmas, något kemiskt händer då som inte verkar gott åt kroppen. Smör är väl det fett som är bra att använda vid upphettning.