Gräslök

Det var en häftig bild, har inte heller sett så mycket gräslök på ett ställe.
Medarbetare på Feng Shui och Indien
Vad tror du? Kan den vara planterad eller växer den verkligen så i vilt tillstånd?

Jag vet inte om den kan växa så i vilt tillstånd, tror nog att någon har planterat den från början och den sedan spridit sig.
Medarbetare på Feng Shui och Indien
Ja, du har nog rätt.
Har inte heller sett något sådant innan kul.
Tror som ni andra att den är planterad från början.

vad häftigt April, och så mycket! när jag bodde i Harg i Uppland, hade jag ett ställe med, vad jag kallade vild purjolök, mycket mindre än den i affären, men med så mycket smak. Plockade hela våren och försommar och kokade soppa med potatis av den, åt den i sallader och även rätt av som den var.
växte vilt och jag vet inte om någon platerat den från början, finns även i mängder på Gräsö utanför Öregrund.
Är inte Ramslök, den finns här runtomkring där jag bor nu
Tänk va häftigt diaz55 att bara kunna plocka sånt i naturen, som man normalt betalar för. Tyvärr så kan jag inte äta lök i någon form, då gallgångarna blir irriterade och jag får ont. Jag som alltid älskade lök. Ramslök har inte hört förr: Hur ser den ut?

Beskrivning. Ramslök är en flerårig ört som kan bli omkring en halv meter hög Den växer alltid i stora bestånd och på dess växtplatser kan man ofta känna en stark löklukt, särskilt då bladen börjat vissna. Stjälkarna är trekantiga och bladen är stora med brett lansettlika bladskivor.
Ramslök blommar i maj-juni med rent vita blommor som sitter samlade i rundat flocklika blomställningar. Blommornas kalkblad är stjärnlikt utbredda och blomställningen har inga groddknoppar.
Ramslök är den enda av de vilda svenska arterna i släktet lökar (Allium) som har vita blommor och breda platta blad, vilket ger den ett mycket karaktäristiskt utseende.
Utbredning. Ramslök är sällsynt och förekommer i en del av de sydliga landskapen upp till Uppland. Den växer i fuktiga lundar på mullrik jord och förekommer ofta talrikt där den etablerat sig. Första fynduppgift är från Gotland och publicerades år 1741, men arten är känd sedan medeltiden (Nordstedt 1920).
Etymologi. Artnamnet ursinum kommer av latinets ursus (björn) med oklar syftning. Ordet rams är ett indoeuropeiskt växtnamn som går igen i namnen på arterna i släktet ramsar (Polygonatum
Ah, diaz55 nu känner jag igen den. Vi hade såna hemma när jag var liten. Tack för en utomordentlig info.

Här växer det vildlök av något slag ungefär som på bilden. Tror faktiskt att det är någon vild sort för det växer både här och där och blommar inte på det sättet som gräslök gör. Tyvärr är jag ganska dålig på att plocka men det finns som en enorm tillgång.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Va festligt! Säkert nån som planterat ut eller slängt där o sen har det spridit sig för det sprider sig ju otroligt fort.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

#9 va kul att du kände igen den, vi ska åka till Kinnekulle i maj, gubben och jag, där växer det massor och det doftar häääärligt.
# kanske det är ramslök Hoppis, har den vita blommor, det är den enda vilda lök som har det.

Nej det tror jag inte, den är inte så så tjock och stor som ramslök. Ser ut som vanliga grässtrån mer, men med kraftig löksmak. Men jag vet inte, är inte så bra på växter 
Ungefär som dom på bilden då Hoppis. Dom har bara strån som är runda och inget annat bladverk. Smakar rätt mycket lök.

#14 precis!