Tofutillverkning
Både smak och utseende hos sojamjölk är förvånansvärt lik vanlig komjölk. Sojamjölken är relativt enkel att göra och håller sig 4-5 dagar i kylen. Tillsätter man sedan koaguleringsmedel till sojamjölken delar den sig i ostmassa och vassle på samma sätt som när man gör kvark. Ju mer av koaguleringsvätskan man tillsätter desto fastare blir konsistensen på tofun. Ostmassan pressas sedan ihop till en tofuost. Färsk tofu har en helt annan konsistens än den köpta.
Sojamjölk och tofu
ca 2 liter sojamjölk el. 300g tofu
2 trådsilar, en större och en mindre 2 sildukar 2 kastruller, 3 och 4 liter Mixer el. food processor
3 dl sojabönor vatten 2- 2 1/2 msk äppelcidervinäger eller 2 1/2 - 3 msk citronsaft eller 1 1/2 - 2 tsk nigari ( hälsokosthandeln9
#1. Blötlägg sojabönorna i 10-12 timmar. Om sojabönorna får stå längre än 12 tim i rumstemperatur surnar de lätt. Häll av vattnet och skölj bönorna.
#2.Mal bönorna i en food processor. Tillsätt 2 dl vatten i taget.Mixa bönorna väl så att det blir en riktigt slät pur'e. Om man använder mixer måste man tillsätta mer vätska. Minska då motsvarande mängd vatten under punkt 3.
#3. Koka upp 2 liter vatten i den större kastrullen. Häll i sojapur'en i det kokande vattnet. Rör om hela tiden från botten med en träsked under tiden som vätskan kokar upp. Ställ kastrullen vid sidan av plattan när skummet börjar resa sig. Sätt på locket och låt kastrullen stå 5-10 min. Ge därefter sojapur'en ett nytt uppkok under omrörning
#4. Lägg en silduk över den större trådsilen som placeras på den mindre kastrullen. Sila sojapur'en. Vrid om silduken och pressa ut den sista mjölken med händerna.
#5. Koka upp mjölken under omrörning och låt den sedan sjuda på svag värme i ca 5 min.Passa noga så att det inte kokar över. Nu är sojamjölken klar. Den håller 4-5 dagar i kyl, går bra att frysa .
#6. Ska man göra tofu löser man upp äppelcidervinäger eller citronsaft eller nigari i 3 dl varmt vatten. (ystningslösning)
#7. Dra av kastrullen med het sojamjölk från plattan. rör om snabbt med träsked ändå från botten, 5ggr åt ena hållet , stoppa sedan rörelsen försiktig med skeden. Häl li 1/3 av ystningslösningen.
Rör med skeden 5 ggr åt motsatt håll. Häll 1/3 av lösningen över hela ytan. Sätt på locket och låt mjölken stå och ysta sig ca 5 min. Rör sedan försiktigt i ostmassan som nu flyter i en gul vassla. Häll i resten av ystlösningen där sojamjölken inte har flockat sig. Sätt på locket igen och låt den stå ytterligare en stund.
#8.Lägg den större trådsilen som barriär mot ostmassan och ta bort den mesta vasslan med soppslev. Placera den mindre trådsilen över en skål. Släta ut den rena silduken i trådsilen.
#9. Ös upp ostmassan med hjälp av en hålslev i silduken. Vik silduken över totun och pressa ihop ostmassan. Lägg ett kaffefat över tofun och placera en tyngd på.Låt tofun ligga i press ca 5 min. Öppna på silduken och vik om tofun på nytt.På med fatet och tyngden.Låt stå så i 30 min. Stjälp därefter ner tofun i en stor skål med vatten, låt den ligga däri i ca 10 nin. Skilj därefter försiktigt tofun från silduken. Förvara tofun i en burk med vatten i kylen. Byt vattnet ibland. Tofun håller sig 7-10 dagar i kylen.
Taget ur boken Vegetariska kokboken av Inga-Britt Sundqvist.
Ps, det är inte så krångligt som det verkar.
Vandra i Ljus å Skönhet

Tack och särskilt för den sista kommentaren 
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Hur smakar hopkoket sedan då? Påminner det om vanlig mjölk, eller vad är det för speciellt med tofu? Frågar en som inte är ett dugg bevandrad i detta..
Tack askfisen för ett utförligt recept! Jättesnällt att du delar med dig! :)
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Sojamjölk och vanlig komjölk kan nog jämföras som lika, Tofu smakar inte så mycket, men är ett bra proteintillskott. om man inte vill äta kött, Man kan ha det i sallad är gott att steka, bara fantasin sätter gränser.
Vandra i Ljus å Skönhet
Jag skulle verkligen vilja göra min egen tofu, men jag undrar över var man hittar dom där trådsilarna?

Går bra med vanliga silar tror jag. Man kan lägga en kökshandduk i botten om den är lite gles.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
De går alldeles bra med en vanlig sil, eller om du kan spänna upp en kökshanduk!
Vandra i Ljus å Skönhet
Sojamjölk är ett bra alternativ till komjölk,funkar bra i matlagning bakning eller att dricka som den är. Till utseende ock konsistens liknar den komjölk men jag tycker att smaken är ganska olik, jag har aldrig kunnat med smaken på komjölk men sojamjölken tycker jag smakar bra,den funkar oxå att ha i kaffe.

~ mayolica ~