Stämmer detta?
Tänk alla misstag man har gjort…
och kommer att göra här i livet,hoppas då att mina medmänniskor inte fastnat eller fastnar i hat och elände och glåpord utan tar sig över dessa,så småningom…och hoppas att jag då har kraft och besinning att tänka över vad jag har gjort och förhoppningsvis så har jag lärt mig att inte göra om samma dumhet igen..när jag sagt förlåt,och försökt göra bot,så borde det vara förlåtet…naturligtvis kanske svårt ibland att förlåta,det beror ju på om det är ett förfluget ord el. lindrigare brott..tänker mest på förflugna ord som kan för snabbt komma över läpparna lite förhastat i ilska el. frusteration…för..det är mänskligt att fela,men gudomligt att förlåta.. sägs det !Astrid
Stämmer detta ordspråk ?

Ja, det tror jag faktiskt att det gör, genom att förlåta andra kan man också förlåta sig själv för sina eventuella misstag, vilket kan vara svårt ibland, jag vet jag har sagt till mig själv någon gång att….jag kan aldrig förlåta mig själv för att jag låtit detta ske.
men det är nödvändigt för att gå vidare i kärlek, och det är Gudomligt anser jag.
kram lena

Jag tror oxå på detta. Den helande kraft som finns i förlåtelsen är enorm! Man behöver dels förlåta sig själv för dåliga saker man sagt och gjort mot andra, man behöver oxå förlåta de som handlat illa mot en själv men sedan en sak till som man lätt glömmer och det är att man behöver förlåta sig själv för att man tillät andra göra dåliga saker emot en.
När man gjort detta blir man fri från skuldkänslor och gammalt elände som gnager en… en fantastisk känsla!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

tack Hoppfull, det är en mycket viktig förlåtelse för att kunna bli fri från allt gammalt groll.
At förlåta sig själv är A och O. Hur ska man annars kunna gå vidare. De misstag vi gör, gör vi för att vi ska lära oss saker. Om våra liv skulle vara perfekta. Hur skulle vi då kunna lära oss någonting. Jag pratade en gång med en person om vad jag tyckte var negativa erfarenheter. Nej, nej sa han. Det är inga negativa erfarenheter. Det är bra och positiva erfarenheter. Tänk på vad du har lärt dig av detta. När du har lärt dig så kommer nya erfarenheter som du ska förstå. Använd dig av detta. Nu vet du ju hur man inte ska göra. Det hade du aldrig kunnat lära dig om du inte fått vara med om den erfarenheten.

#4 en mycket klok man
Citerar Eckart Tolle, ur boken En ny jord, sidan 61.
"Att förlåta är att ha överseende, eller snarare se igenom. Du ser igenom egot till den friska kärna som finns hos varje människa". Slut citat.
Att se sin egna friska kärna är också viktigt. En del av oss har väldigt svårt att ha överseende med oss själva i hur vi beter oss.
#2 Tänkte skriva i denna tråden men det behöver jag inte för du har skrivit mina tankar också, Hoppfull!
Kram
" Var nära naturen - var när dig själv "

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Ja det ligger nog mycket i det ordspråket,det är minst lika viktigt att kunna förlåta sej själv som att kunna förlåta andra.
Det är inte så lätt alltid att kunna leva helt och fullt förlåtande i alla situationer. Hur lätt är det tex att förlåta någon som har mördat en närstående?
~ mayolica ~