Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikett: örtmedicin-kosmetika
Läst 1072 ggr
bettin65
0

Läkeväxternas Kulturhistoria

Hej Alla

Tänkte ställa en fråga om det går för sig

Jag håller på med En kurs om läkeväxter, då jag inte har så många intresserade i min omgivning vänder jag mig hit

Vi ska svara på en del frågor speciellt om varför vi tror att läkeväxter bara används av redan frälsta…… och inte av en större del av befolkningen……

och om termen kvacksalvare Vad innebär den och vilka är dagens kvacksalvare.

Mycket av alternativ medicinen är ju i dag rumsrena. Jag tycker inte precis om termen Kvacksalvare då jag tycker att det är ett negativt ord.

Kan ni hjälpa mig med lite synpunkter så vore jag jätte tacksam .

Glad

Tuva-Lena
0

Varför vi tror att läkeväxter bara används av redan frälsta? 

Jag tror att det beror på att vi påverkas av dem som kallar detta för kvacksalveri - ofta välutbildade personer dessutom, som " vet vad dom talar om". Därför sväljer vi deras "sanning" med hull och hår. Örter och läkeväxter har också blivit påverkade av den syn man hade på "häxor" förr i världen - kopplingen till satan och svart magi, som fortfarade utan att vi tänker på det, tror jag, gör att vi anser det vara lite suspekt. (Ränderna går aldrig ur)

Inom den etablerade läkemedelsindustrin talar man ofta i termerna "profithunger" då det gäller alternativa läkemedel. Man ser självklart örtläkemedlen som en farlig konkurrent, men kör inte med rent spel utan avfärdar istället de alternativa läkemedelstillverkarna som profitörer.

Om Kvacksalvare

Ordet kvacksalvare borde tas bort tycker jag, i dagens upplysta samhälle. Förr fanns måhända människor som hade "gåvan" och var självlärda som man kállade för kvacksalvare, p g a att deras metoder inte hade någon vetenskaplig relevans. Idag däremot så går man långa utbildningar för att arbeta inom alternativ medicin - även om det finns undantag. Skrikandes 

Kvacksalverilagen är en förklaring till varför ordet fortfarande finns kvar, lagen som påverkar all verksamhet inom alternativ medicin, och sanningen att säga så tror jag inte att namnet kommer att ändras så länge det är "den etablerade medicinen" som anger tonen för vad som är "kvacksalveri" och inte.. 

Kvacksaveri för mig, är när människor som helt saknar utbildning eller förutsättningar, utövar alternativa behandlingmetoder för att tillskansa sig pengar - rent lurendrejeri med andra ord. Någon form av sanering inom alternativ medicinen skulle jag därför välkomna. Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

bettin65
0

O vad mycket du har skrivit  Tuva- lena  är det okej om jag använder mig av detta till min kurs……..Glad

Som jag skrev innan så tycker även jag att kvacksalvare är  ett negativt ord. vill inte det ska finnas kvar.

Tänk så många människor som fått hjälp inom alternativ medicinen. Som inte har blivit hjälpta innan av skolmedicinen……………

korseett
0

nu plockade jag fram materialet som jag skaffade mig för min verksamhet när det gäller hudvård, massage och öronakupunktur. Från socialstyrelsen skrev jag ut en pdf som heter yrkesmässig hygienisk verksamhet och längst bak i den står de lagar samlade som berör mig.

• plan- och bygglagsstiftningen
  • arbetsmiljölag
  • smittskyddslag
  • lagen om yrkesverksamhet på hälso- och sjukvårdens område
  • tobakslag
  • produktsäkerhetslag
  • strålskyddslag
  • brottsbalk
  • lagen om medicintekniska produkter
  • föräldrabalken

Ordet kvacksalverilag finns inte och här är det både vi terapeuter och andra som använder oss av det gamla förlegade ordet och på så vis fortsätter ju användandet. För att bryta det behöver vi använda oss av lagens namn som den heter, se fetstil ovan.

Ordet kvacksalveri finns sedan inne i vissa lagtexter tror jag fortfarande men det kan ju gå att ändras på. Kanske otillbörlig behandling är ett rättare ord för är det rena bluff- och bågprodukter/tjänster så är ju det lurendrejeri.

Sedan tror jag att det är viktigt att alla som jobbar alternativmedicinskt inte lovar guld och gröna skogar utan är mer sakliga i vad de tror kan hända med klienten under behandlingen men inte kan vara absolut säkra på det. Upplysning helt enkelt så att klienterna inte helt överlämnar sig till oss i tron att allt blir bra. Det kanske det gör men hur kan någon, skolmedicinskt eller alternativmedicinskt utbildad någonsin lova att allt blir bra?

Tuva-Lena
0

#2 Självklart får du göra det bettin! Glad

#3 Kvacksalverilagen existerar fortfarande korseett. Den reglerar vår alternativa verksamhet i allra högsta grad, både på gott och ont - även om man ändrat namnet på den. Flört

korseett
0

Ordet kvacksalverilag finns fortfarande inte Tuvan i författningssamlingen. Sök själv inne Svensk Författningssamling som håller alla lagar och förordningar.

Tuva-Lena
0

#5 Jo, jag var inne o googlade för säkerhets skull - det visste jag inte! Ja men det var ett steg i rätt riktning i alla fall. Glad Nu är det upp till den etablerade skolmedicinen då, att tänka på det när man talar om alternativa behandlingar. Dom har bollen, men eftersom dom har mest att förlora på att alternativa behandlingsmetoder får upprättelse så lär det dröja innan man får bort ordet ur folkmun s a s..

bettin65
0

Tack för alla bra inlägg man har olika perspektiv på  allt, därför tycker jag det är bra att kunna diskutera sånt här.Glad

korseett
0

Tuvan de är det jag menar att vi terapeuter måste lära oss det rätta namnet Flört

Det ingår väl en del alternativmedicin i den nya läkarutbildningen väl?

Sen tror jag nog att vi som patienter inom den vanliga sjukvården också vågar stå upp och säga till att det ska skrivas in i journalen att man har blivit hjälpt av olika alternativa metoder.
Annars när det gäller smärtlindring så är många läkare med på noterna att det finns mycket hjälp att få inom den alternativa sektorn. Jag har själv blivit rekommenderad flera ggr att gå till olika terapier med smärtor bl.a.

Så det har blivit mer accepterat.

Till din kurs om läkeväxter bettin så har dagens mediciner sitt ursprung i läkeväxterna. Apotekare, pillertrillare använde sig av det naturliga innan alla synteter och patent haglade fram. Det som är tråkigt är att iom att de tog fram vissa specifika ämnen ur en växt och satte patent på det så försvann även många andra bra hjälpämnen som en växt har som motverkar vissa obehagliga biverkningar.

sockerrattan
0

Det är mycket bra sagt redan i tråden… så jag säger bara att jag håller med alla andra som skrivit!

Mia//

Hoppfull
0

Jag tror även att det finns en ren traditionell aspekt på detta. Jag är till exempel uppvuxen på landet och i vad som brukar kallas nybyggartrakter. Det var fullständigt naturligt att använda rötter, blad, gräs och annat som medicin då detta var den naturliga kunskapen och det man hade tillgång till.I de trakterna lever man fortfarande mycket nära naturen, av helt naturliga skäl då den styr livet, och bevarar kunskapen både kring väder, årstider, månens inverkan men även örter på ett annat sätt än det görs bland stadsbor (kanske en fördom men jag tror så…).

Så för mig har aldrig skolmedicinen varit annat än en komplement vid akuta sjukdomsfall. Mina föräldrar har fortfarande ett litet örtapotek där de förvarar sina rötter mm som de fyller på varje år. Finns inget bättre vid svår magsjuka än att dricka avkok på blodrot för att bara ta ett exempel. Glad

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

bettin65
0

Hej Hoppfull

Ville bara Fråga dig om det är okej för dig också om jag nämner ditt bidrag i min inlämnings uppgift…….

Hoppfull
0

Absolut okej bettin! Stort lycka till! Skrattande

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

bettin65
0

Tack  för jag tycker att även ditt inlägg var är värt att föreviga Glad