Lär känna dina energitjuvar
Svårt att hålla ögonen öppna under långa möten på jobbet? Önskar du att du kunde ta en tupplur flera gånger om dagen? Trötthet kan ha flera orsaker och ingen är pigg jämt, men ofta förekommande eller så gott som konstant trötthet är långt ifrån en drömtillvaro.
Kolla checklistan och se vad du kan förändra i dina vardagliga rutiner för att råda bot på gäspmaraton och tunga ögonlock!
Energitjuv 1: Frukosten
En snabb kopp kaffe och en croissant? Tänk om! Snabba kolhydrater sätter ditt blodsocker i gungning och gör dig kanske pigg snabbt, men likväl ännu tröttare när blodsockret åker nedförsbacke igen.
Lösning: Byt ut de snabba kolhydraterna mot protein. Proteinet bryts ned långsammare vilket gör att blodsockernivåerna håller sig mer stabila - liksom din energi! Ägg, keso och nötter är bra proteinrika frukostalternativ.

Energitjuv 2: Klädseln
Har du ett jobb som kräver en formell dress-code? Eller tycker du helt enkelt att tighta dräkter och höga klackar är snyggt? Se upp, så att du inte sätter mode före bekvämlighet. En arbetsplatsstudie har visat att de som är mer formellt klädda rör på sig mycket mindre under dagen än de som klär sig mer avslappnat - de går hela 491 steg färre närmare bestämt!
Lösning: Hitta kläder som är både snygga och bekväma! Om du rör på dig mer under arbetsdagen kommer du faktiskt att få mer energi, jämfört med om du bara sitter stilla. Känns det omöjligt att lämna klackskorna hemma, så tillåt fötterna att få några välbehövliga pauser under dagen. Ha med dig ett par extraskor som du kan sätta på dig på raster och lunchpromenader!

**Energitjuv 3: Kaffevanorna
**Kaffe får jorden att gå runt? Eller? Tyvärr stannar effekterna av koffeinet kvar i kroppen upp till åtta timmar, vilket kan göra att du får svårare att somna på kvällen. För mycket kaffe kan också ge dig huvudvärk.
Lösning: Byt ut ett par av dina dagliga koppar kaffe mot grönt te och ta gärna en näve nötter att mumsa på om du känner dig trött. Begränsa kaffeintaget till 2-3 koppar per dag, och drick inte kaffe sent på eftermiddagen.
**Energitjuv 4: Oro
**Stress över saker som ekonomin, lån på bostaden eller försäkringskostnader är exempel på långvariga stressfaktorer som gör dig spänd. Kronisk stress och oro höjer blodtryck och hjärtfrekvens och får på så vis kroppen att jobba "på övertid". Omedvetet spänner vi musklerna, andningen blir ytligare och med detta följer både trötthet och smärtor.
Lösning: När du märker att du fastnar i orostankar - ta tre djupa andetag för att ge din kropp en rejäl dos energigivande syre. Så snart du har några minuter ledigt under dagen, se till att distrahera dig med trevliga saker som att prata med en vän eller titta på ett roligt videoklipp.
Istället för att oroa dig mer eller mindre konstant - avsätt tid för din oro! Bestäm att du under en viss tid, t ex en halvtimme, under dagen får oroa dig, men att du sedan med gott samvete kan släppa oron och ägna tankarna åt trevligare saker!
**Energitjuv 5: Det stökiga skrivbordet
**Osorterade pappershögar, olästa mail och känslan av att inte ha kontroll över situationen är definitivt sådant som stjäl energi!
Lösning: Det tar inte så lång tid att städa upp på skrivbordet, och du kommer känna en lättnad när du fått alla papper i ordning! Gör rutin av att i slutet av varje dag ägna 5 minuter åt att organisera dokument och papper du arbetar med just nu, och plocka undan sådant som du för tillfället inte behöver.
Energitjuv 6: Sovmorgnarna på helgerna
Helgerna är till för att ladda batterierna och bygga upp energi inför kommande vecka. Men att ta igen en massa missad sömn genom att sova till mitt på dagen gör bara så att din dygnsrytm rubbas, och det blir ännu svårare att komma upp när måndagmorgonen kommer.
Lösning: Om du är uppe sent på fredag- eller lördagkvällen, försök att ändå gå upp i hyfsad tid dagen efter. Att sova mer än en timme längre än vanligt sätter din dygnsrytm i obalans. Du kan ju fortfarande ta det lugnt och slappa under dagen, trots att du går upp tidigt. Och du kommer att märka skillnad på måndagsmorgonen!
**Energitjuv 7: Brist på C-vitamin
**Framförallt kvinnor lider ofta brist på C-vitamin, vilket leder till trötthet och känslan av att inte ha någon energi.
Lösning: Sikta på att få i dig det rekommenderade dagliga intaget på 75 mg C-vitamin om dagen. Bra källor är apelsin, kiwi, broccoli och jordgubbar.
**Energitjuv 8: Brist på omväxling
**Variation är livets krydda! Vi behöver alla utmaningar och omväxling för att inte bli uttråkade och trötta.
Lösning: Känner du att dina arbetsuppgifter är monotona och enformiga? Be din chef om mer omväxlande uppgifter eller fler utmaningar - det kommer bara att uppfattas som ambitiöst och positivt!
Ät lunch med folk från andra avdelningar, välj en ny väg till och från jobbet eller gå en kvällskurs i något du är intresserad av - all omväxling i stort som smått stimulerar din hjärna och ger dig mer energi!
**Energitjuv 9: Riklig mens
**Har du riklig mens finns risken att du får järnbrist - vilket innebär att det inte finns tillräckligt med röda blodkroppar som kan transportera syre till vävnaderna. Har man järnbrist blir man trött, orkeslös, blek och kan få yrsel och bli extra anfådd.
Lösning: Ta ett blodprov för att mäta dina järnvärden. Se till att fylla det rekommenderade dagsintaget av järn - 15 mg för kvinnor och 10 mg för män. Men överstig det inte, eftersom järnöverskott inte heller är nyttigt för kroppen.
Energitjuv 10: Sköldkörtelrubbningar
För att det ska råda balans i kroppen måste sköldkörtelhormon produceras i lagom mängd. Produeras det för lite sköldkörtelhormon leder det till för låg ämnesomsättning och man kan bli trött, deprimerad och få svårt att koncentrera sig.
Lösning: Läs om sköldkörtelrubbningar på t ex sjukvardsradgivningen.se. Om du har flera av symptomen är det en bra idé att boka en tid hos läkaren för att göra ett enkelt blodprov. Om det visar sig att du har rubbningar i produktionen av sköldkörtelhormon finns det medicin att ta, och när hormonproduktionen är i balans kommer också tröttheten att försvinna.
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Tack! Mycket bra info :-)

Toppen bra.
Jag har dock en energitjuv till och det är negativa människor.
och den här hade jag missat helt! mycket läsvärt

Många tänkvärda ord 
Mycket tänkvärt!Men säger som #2 du hade missat människor som är energitjuvar.
" Var nära naturen - var när dig själv "
#5 Just nu har jag två hästar som är mina energitjuvar.. 
#6 Jaa det har jag förstått att du har, hoppas de bättrar sig snart eller att du får hem mannen så han får ta vid! 
" Var nära naturen - var när dig själv "
Bra information.
Att människor kan vara stora energitjuvar brukar man ju offta läsa om,men detta var första gången som nån tar upp att även djur kan vara energitjuvar, det är nog inte ovanligt men visst ger djuren mycket livsenergi till oss oxå.
~ mayolica ~

Hehehe, vår hund är en superenergitjuv! Han är så himla jobbig och tar så mycket kraft och energi så det är inte klokt!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Tack,det är bra med nya ingångar på ..tänket :- )
penke
#8 Sagt med glimten i ögat, för innerst inne älskar jag mina djur - man ibland kan man #¤%&*
på dom! 

Tänkvärt att ta med i vardagen !! Jag har sagt nej till de personer som är mina energitjuvar 

Jag tycker att det svåra är att hantera människor som är energitjuvar som man inte kan säga nej till (som släktningar eller barnens lärare t.ex.). Där man måste hitta ett förhållningssätt som inte dränerar men ändå lämnar utrymme för den minimala kontakt som krävs.
Ja det kan vara påfrestande med människor som är energitjuvar, det går inte bara att säga upp bekantskapen med alla människor som tar energi. Många gånger kan det faktiskt underlätta att få klarhet i att det handlar om en energitjuv,sen får man försöka hitta ett sätt att hantera dom relationerna på.
~ mayolica ~

#14 Ja jag tror oxå så. Man kan förhålla sig annorlund om man ställer sig utanför deras teater så att säga.

Har börjat tänka mer o mer på mina energitjuvar och försöker göra mitt bästa för att undvika dem, men det är inte alltid så lätt.
Negativa personer drar mycket av ens energi har jag märkt och dessa personer försöker jag undvika om det går. Ibland känns det som dom suger musten ur en.