Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettandligt-shamanism
Läst 1340 ggr
Tuva-Lena
0

Alternativen

Tänk er situationen att Alternativ medicin vore det vedertagna sättet att behandla sjukdomar och åkommor på i samhället. Hur skulle då den idag etablerade medicinen bli bemött, tror ni?

Tänk er också att andlighet vore nåt som alla såg som en naturlig del av vardagen. Hur tror ni då att vårt samhälle skulle se ut?

Fundera på vilket sätt det hade påverkat utvecklingen i samhället. Hade vi kommit längre då tror ni, eller hade vi stagnerat, t ex då det gäller förnyelsebar energi, att kunna bota dödliga sjukdomar, rädda utrotningshotade växter och djur, undvika klimatförändringar m m…? Livskvalitén, hade den sett annorlunda ut, tror ni..? eller hade vi haft en annan syn på vad livskvalité innebär..?

Några filosofiska funderingar så här på "vilodagen" den 3:e advent.. Obestämd

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

korseett
0

oj va jobbig du är nu Inga-Lena! Måste använda hjärnan och hur ska det gå till så stinn som jag är efter julbordet.*suck*

Hoppfull
0

Jag tror iofs att utvecklingen gått i ungefär samma takt ändå. Jag tror att mänsklighetens utveckling hade valt samma omvägar som vi gör och gjort.

Däremot så tror jag att vår utveckling sett annorlunda ut om vi hade haft en större naturlig andlighet, mera själskontakt. Å andra sidan så hade vi nog inte blivit vare sig så sjuka som vi är idag eller exploterat världen som vi gör om vi hade haft mer själskontakt. Då hade det kanske sett annorlunda ut… det man egentligen funderar kring är ju hela industrialiseringen, effektiviseringen, moderniseringen som ju är det som skapat många sjukdomar och kylan i samhället. Men jag tror inte att människan var redo då för andlighet… men vi börjar bli nu.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Tuva-Lena
0

#1 He he, det var liksom meningen det.. Skrattande

#2 Har ni tänkt på hur det fungerar i länder där man använder religionen som fundament..? Tror ni att det kan skilja på olika religioner också då, hur samhället skulle se ut..? Obestämd Nu ställer jag frågor bara för at få igång en diskussion, men det har ni väl redan förstått antar jag.. Flört

Hoppfull
0

Jo så länge människor använder religionen ungefär som politik så skulle det säkert se väldigt olika ut. Religionens grunder är ju annars rena kärleksbudskap som strävar efter ungefär samma sak allihop. Inre frid och själskontakt. Men som sagt så länge egot råder bland människor så kan (?) man inte tolka religionen rätt utan missbrukar den anser jag.

Hoppas att fler vill vara med och fundera lite i tråden Oskyldig

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Hukanson]
0

I detta lämpligt att titta på Kina. Årtusenden av etablerad alternativmedicin som fungerar. Ändå kan ingen stoppa den akademisktekniska medicinens makts framväxt. Men det är jo skiljda syften med behandlingarna och de kan komplettera varandra perfekt. Så både den andligmanipulerande och den biokroppmanipulerande medicinen har sin framtid och expansion.

Huruvida en integrativ medicin skulle vara ett revolutionärt nytänkande återstår att utreda men jag tror att bara forskningen skulle betjänas av det.

[Hukanson]
0

Ifall Sverige hade satsat mer på alternativ hade vi nog gjort det med kyrkans godkännande som i Tyskland där heilpraktiker har varit och är fortfarande vanligt. Visst finns det mycket alternativmedicin men det är bara de troende som använder så frågan är väl som vanligt om man borde satsa på att ta in det på skolschemat ? Litet qigong på skolgympan ? Litet fritt valt zonterapi ? Laboration i Feng Shui ?

Vad säger ni här om ideen att grunda en ekonomisk förening för alternativa behandlingar där medlemmarna sätter in 150:- varje månad till en fond som sköts väl och i gengäld får diskutera och informera om friskvård och framförallt en friskvårdscheck en gång i kvartalet. Det skulle troligtvis gå att skriva ett avtal om detta med staten. Har dock inte kollat upp detta obs. Formellt måste man ha styrelse,stadgar och ärsmöte så det fordras eldsjälar som man säger för att hålla i trådarna ha ha. Tror att det blir ekonomiska fördelar och nytta med nöje.

Tuva-Lena
0

#6 En fin idé, om den är genomförbar. Och vi har faktiskt haft temat uppe tidigare till diskussion, att man kunde få en friskvårdspeng eller dyl, för att kunna besöka alternativa terapeuter när den etablerade medicinen går bet. Om alla alternatva terapeuter går med i en sån ekonomisk förening - med stadgar, styrelse och allt Flört - så skulle man kunna ha ett försäkringssystem liknande det vi har i sjukvården, där människor kunde få subventionerade priser för att besöka oss. Det känner på en vanlig plånbok att gå till oss.. Alla terapeuter som bidrar till föreningen omfattas då av den här försäkringen, och deras kunder kan få ett billigare pris när dom besöker oss. Glad

[Hukanson]
0

CoolErkänner min cykeltur vad gäller örening osv. Men friskvårdschecken år ju en fantastisk revolution skulle jag tro och det är upp till friskvårdsbranchen att göra jobbet ! Jag tänker på PR-arbetet att pucha fram ljuset om alla möjligheter för företag och anställda att må bättre och börja ha både skönt och kul på arbetstid. Företagen får alltså dra av hela kostnaden på skatten - upp till 7000:- per anställd och år ! För ett företag med 1000 anställda blir det 7 miljoner kronor.  Man kan förstå att friskvårdsbranchen vädrar morgonluft och ser nödvändigheten av nyanställningar. Vem blir först med en rikstäckande reikifriskvårdsföretag ? Vem gör ayurveda till framgångsrik personalvård på alla Konsumbutiker ?

Friskvårdare i alla kommuner - ta chansen för nu går tåget in i framtiden - full fart med nya inlandsbanan !

[kishintai]
0

#0 Jag tror säkert att utvecklingen hade tagit en annan vändning om vi som samhälle hade varit mer andligt inriktade än vi har varit de sista typ 2000 åren. Jag tror att vi hade utvecklats ungefär lika snabbt men med ett annat mål. 

Vi har ju i vårt samhälle strävat efter att "tämja" naturen för våra syften. Med ett mer andligt synsätt hade vi kanske valt att leva mer med naturen istället. Nån tog upp mer naturliga energikällor. Detta hade vi antagligen kunnat finna bättre alternativ på än vi har lyckats med. Och då har vi ändå haft duktigt folk, som Nicola Tesla, som hittade ett sätt att koppla in sig på jordens egen energi, en metod som är både billig och miljövänlig, och helt förnyelsebar. Hade vi haft ett fokus på andligheten och inte på det materiella hade vi nog utvecklat den idén, t ex Glad 

Jag tror att vi under våran långa utvekling har haft perioder där vi som mänsklighet har varit mer andligt orienterade och andra perioder där vi varit mer materiellt orienterade. Och jag tror att det är precis som det ska vara. Vi behöver utveckla båda sidorna, och det är bara i skenet från det ena tankesättet som det andra sättet att tänka är något fel.

Ett tillfälle när ett samhälle byter från ett andligt perspektiv till ett materiellt är nog inte alltid en trevlig tid att leva på. Jag tänker t ex på Anasazi-indianerna som utplånade sig själva just under ett sånt perspektivbyte.

Men sen tror jag att hela livet egentligen går ut på att njuta av upplevelserna (kan nog vara svårt i ett sånt fall), och att det inte finns något ont eller gott egentligen, utan det är våra högst personliga uppfattning av en händelse. Allt är något vi själva har valt på nåt plan och vi är aldrig offer för ett oblitt öde. Jag tror att med detta synsätt så står man aldrig handlingsförlamad utan återtar kraften att verka utifrån sina egna övertygelser. På det sättet så spelar inte andras fokus på det materiella eller det andliga någon egentlig roll för min egen utveckling, utan jag bestämmer själv vart jag är på väg. Kanske att det kan vara en väg igenom det kaos vi nu befinner oss mitt i? Glad 

Ha nu en underbar fortsättning på denna underbara vårhelg!