Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettalternativmedicin-djur
Läst 7296 ggr
ChallisQ
0

Huggormsbiten

Alla som har djur som rör sig i huggormstäta områden vet hur illa det kan bli av ett huggormsbett. Speciellt så här på våren när espingarna (huggormsungarna) är i farten. När en esping biter så släpper dom allt gift på en gång, det är därför djuret ofta reagerar mycket starkare när dom blir bitna av en esping än av en vuxen.

Det finns ett homeopatmedel som är helt specifikt vid just huggormsbett. Vipera heter det och det är potenserat huggormsgift. Om ditt djur blir bitet så ger du Vipera direkt och sen skyndar ni till veterinär. Vipera hjälper kroppen att ta hand om och jobba ut giftet.

Har tex en hund blivit huggormsbiten så brukar den få cortison och antibiotika och även elektrolyter hos veterinären. Sen brukar dom få ligga inne i ca en vecka för att sen få hårda restriktioner om att ta det lungt en längre tid pga att efterdyningarna kan slå hårt på bla levern och faktiskt döda hunden långt efteråt.

Många som semestrar eller bor tex i skärgården har alltid cortison med sig ifall att. Men det finns alltså ett homeopatisk medel som också fungerar mycket bra och som också hjälper till att skona levern och dom andra utrensande organen. Vipera jobbar skonsammare än veterinärmedicinen så hunden kanske inte behöver ligga inne så länge och få så mycket tunga mediciner.

Ge Vipera direkt vid huggormsbett och sen är det direkt till veterinär som gäller!!!

Hoppfull
0

Var får man tag på Vipera och vad kostar det?

Vi rör oss i väldigt huggormstäta områden och vår hund (alla hundar) har ju nosen i backen mer än på andra ställen…

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

ChallisQ
0

Du kan köpa det av mig Flört

Skicka ett PM så fixar vi det.

mayolica
0

Jättebra info

Glad

~ mayolica ~

diaz55
0

Tack Challis för inf, har inte hund själv nu, men känner flera som har, ska föra inf vidare, har en vännina vars hund blev ormbiten, den avled tyvärr och det gick så fort, så tragiskt. Lena

ChallisQ
0

Ja, har man riktig otur så går hunden in i chock eller så blir den biten så att luftvägarna svullnar igen Rynkar på näsan och då går det mycket fort.

[Tunridan]
0

Tack för bra tips ChallisQ!

sockerrattan
0

Kan vi människor oxå äta Vipera? o vad innerhåller det?

Mia//

Soffe
0

Usch va hemskt.. Blir orolig bara av att läsa om det.. Jag har inte sett huggormar här, men dem finns säkert någonstans då jag har nära till skog och öppen mark.. Jag hoppas att min hund aldrig kommer bli biten..

JILE
0

Hej, idag blev min katt ormbiten Challis, hann aldrig beställa vipera av dig. Han var jättesvullen i underläppen, satt och hängde med huvudet.

Vi åkte till veterinär som bor brevid…tur….fick spruta (cortison). Katten sov ett bra tag efter, gav healing och såg att den blev lugnare för den var så chockad och andades fort. Någon timme efter hade svullnaden gått ner och den ville ha lite grädde. Nu är den ute och går igen.

Finns det något homeopatmedel som man kan ge efteråt också?

Kram Jile

ChallisQ
0

#7 Javisst kan vi det! Homeopatmedicin funkar lika bra på människor som på djur Glad

Vipera är potenserat (alltså väldigt utspätt, enkelt förklarat) huggormsgift. En av homeopatins grundpelare är "Lika botar lika" alltså ett ämne som ger vissa symtom hos en frisk individ hjälper kroppen, väldigt utspätt, hos en sjuk individ att läka ut samma symtom.

ChallisQ
0

#9 Oj stackars kisse! Och stackars dig, man blir så stressad när en älsklingar inte mår bra Rynkar på näsan

Tur att ni har nära till veterinären!

Du kan ge Vipera efteråt också. Eftersom giftet finns kvar en längre tid i kroppen och levern är den som måste bryta ner det så kan djuret få leverproblem långt senare. Ger du Vipera så här i efterhand så hjälper det kroppen att ta hand om giftet på ett snabbare, effektivare och mindre skadligt sätt.

Skika ett PM till mig om du vill ha Vipera så kan jag få det på lådan redan imorgon Glad