Frukosttips?
Jag undrar ifall ni har några bra frukosttips för mig. Fast jag är ganska knepig på frukost
kan inte äta mycket och stabilt då mår jag illa och jag klarar "mat" dåligt. I dagsläget äter jag två knäckerbröd, ett litet glas proviva och lite senare en kopp kaffe.
Jag tänker testa att plocka bort allt spannmål och alla mjölkprodukter en tid för att se hur min kropp svarar på detta. det innebär att både brödet, bregotten och provivan går bort…
Tips?
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
omelett?

Jag fixar inte att äta varm lagad mat varje morgon, mår illa av det… magen är superkänslig hela förmiddagen. Annars är omelett god och bra mat jag ofta käkar till lunch.
skulle du kunna äta creme fraiche? för isåfall har jag ett recept på plättar gjord på omelettsmet och sedan en tonfiskröra med majonnäs, creme fraiche, purjolök och tonfisk. Plättarna blir kalla när du äter

Nixpix, inga mjölkprodukter alls i någon form, tyvärr. Det är mjölk och spannmål jag ska undvika. Är helt allergisk mot mjölk vilket stämmer väldigt bra med basallergitanken för min del.
Min favorit de senaste veckorna har varit fläskomelett. Stekt bacontärningar eller sidfläsk i smör och sedan hällt på omelettsmeten och så får dte stå och stelna på svag värme. Sen stjälper jag upp den på en tallrik och petar ner den i pannan igen på andra sidan. Till den här fläskomeletten så kan jag ta 1 tsk hemgjord géle, fast den blev misslyckad så den är som saftsås haha. Den här kan med fördel ätas kall för jag har haft med den i matlåda.

Vi åt idag en halv avacado, tomat, rökt lamm, ägg och så fuskade jag till det med en hårdbrödmacka med ost. Syns faktiskt på lille gubben redan i ansiktet efter en knapp vecka så det känns bra 
Medarbetare på Feng Shui och Indien

#5 Oj
hehehe, ja då skulle jag nog få må illa ända fram till lunch. Jag åt ju så när jag LCHF:ade men jag fixar det inte.
Jag är nog mera åt en lätt fruktsmoothie med rismjölk i så fall. Jag brukar inte äta frukt på morgonen heller, men jag dricker ju proviva som är frukt/bärdryck.
det lät verkligen gott Clary
kan du inte göra en sallad då? eller varför behöver du äta frukost för den delen, är du hungrig? Lyssna på kroppens hungersignaler och anpassa efter det. Man måste inte äta frukost.

Det var gott, är så glad att torghandeln är igång så vi får tag i fina grönsaker och att sen kombinera med lite ren kött eller fisk känns helt ok för oss. Jo, det grymtas lite när det inte kommer något bröd på bordet, han är ju norrman och där äter man gärna bröd i tid och otid men han står ut 

Oh jag är så hungrig så jag mår illa… men kan bara äta pyttelite för annars mår jag illa igen… jag vet, jag är heltknepig och jag är så trött på att må illa och inte få till med min kropp.
äta ofta och lite alltså. En god start borde vara det att du äter det du vill ha istället för den optimala frukosten, ja med undantag av de saker du inte ska äta. Kanske du ska fasa ut produkterna efter hand? börja med antingen spannmålet eller mjölkprodukterna och komma på eftersom hur du kan äta?

Ja, jag är superknepig med frukost… mår lätt illa på morgonen men klarar mig inte utan att äta. Är sugen på att testa detta med lite bärsmoothisar, fast på rismjölk då. Det låter lättsmält och gott. Jag klarar inte heller att äta varmt på morgonen, då mår jag oxå illa… annars kan man ju äta bovetegröt.
Visst är jag besvärlig
men det måste ju gå att hitta sätt för mig att äta med så att jag mår bra.
Jag har varit så himla nöjd med knäckebrödet m bregott och något pålägg (kaviar ofta och ibland kokt ägg) och lite proviva… men då måste bregotten bort och knäckebrödet, liksom provivan som görs av havre… Kvar blir en svart kopp kaffe och då mår jag nog riktigt illa 
En frukt och bärsallad med något mjölkfritt alternativ till yogurt. Lite blandade frön och nötter.
Om du har svårt fast mat på morgonen så går det ju att göra en dryck med blandade frukt eller bär och mjölkalternativ.
Jag brukade alltid göra mjölkdryck på sesam-mjölk+frukt,bär till frukost efter jag hade fastat förr. Nu för tiden finns det ju många bra mjölkalternativ att köpa färdigt.
Jag tycker väldigt mycket om gröt bovetgröt är en favorit sen många år tillbaka,men om du inte klarar varmt på morgonen så är det ju inget alternativ för dej om du inte vill äta den kall men det låter inte så gott.
~ mayolica ~

Jag har iofs inte testat bovetegröt, det kanske skulle fungera bättre. Jag har bara provat havrregryn och andra traditionella gröter på morgonen och då mår jag alltid illa liksom om jag äter en omelett eller så. Det är som att det är för mycket och för tungt.
Ska kolla runt på vilka mjölkfria alternativ som finns, som inte är soja heller eftersom basallergi för min del innebär soja med. Hur gör man mjölkdryck på sesamfrön?
Det som finns att köpa förutom soja är havremjölk,rismjölk och kokosmjölk som jag har sett,av havre finns det även några yogurt liknande varianter och glass.
Sesammjölk var det första alternativet till mjölk det användes redan på 70-talet ,men vad jag vet har det aldrig funnits att köpa färdig.
Man tar 2dlsesamfrön och kör i mixer tort en minut,sedan tillsätter man 8dl vatten och fortsätter att köra i mixer ett par minuter. sen silar man ifrån ett par gånger. Man kan oxå göra variationer och blanda i mandel eller banan men jag har inte provat det. Har för mej att det finns endel att läsa om mjölkalternativ på vegetariskt iFokus.
Om man använder oskalade sesamfrön blir det mest näring men lite beskt,jag brukade ta hälften skalad och hälften oskalad för att det inte ska bli lika beskt. Har läst att sesammjölk innehåller mer kalk än dom som finns att köpa.
Jag som aldrig tyckt om mjölk blev jätteglad när jag fick lära mej att göra sesammjölk på en veggmat-kurs för många år sen
~ mayolica ~
men du att jag inte kom på att berätta om mandelbrödet!!*slår mig själv i skallen*
Om du tål sötmandel vill säga..
Igår labbade jag med receptet lite och kom fram till följande:
- 200 gram mandel, mals i kvarn eller mixas i mixer
- 1,25 tsk bakpulver
- 3 ägg
- 75-100 gram smör/bregott rumsvarmt
mixa allt till en smet och bred ut lagom stora "kakor", ca 1 cm höga, på en bakplåt. Ugnen ska vara på minst 200 grader och grädda tills de får lite färg. Blev kanongott brödsubstitut fritt från spannmål. Kan tänka mig att med smör och en skiva salami är de jättegoda. Blir mer som sconestyp bara lite mer riviga pga mandelstorleken. Gick utmärkt att spara brödet i plastpåse och äta det dagen efter. Fast jag lade påsen i kylen för säkerhets skull.
En snabbare variant av brödet är att banta ner receptet till en tredjedel och smeta ut på en flat tallrik, in i micron på 2- 2,5 minut.
Det här kanske är något hoppis?

#16 Tack snälla mayolica! Jag har sesamfrön hemma, så det ska jag testa! Havreersättning går ju inte heller om man undviker spannmål, tyvärr annars tycker jag ju om havreersättingar av olika slag.
#17 Låter supergott, om det fungerar med olja istället för smör (mjölken du vet…)! Ska jag testa! Tack!
gör ghee av smöret istället. Smält osaltat smör på låg värme och så låter du det stå och sjuda ett tag. Sen tar du och häller av oljan och låter skummet och bottensatsen vara kvar för där är proteinet

Jo jag har tänkt på det länge men inte fått tummen ur 
hähä

Vi gjorde sesammjölk med banan mycket till dottern när hon var liten och gick på gluten- och mjölkfri diet. Hon älskade det! 
Nu kan hon äta mjölkprodukter utan problem men inte gluten (och inte bovete av någon underlig anledning). Vi har testat en hel massa nya sätt att laga mat på, vi har ju varit tvugna 
Det finns ju mycket "alternativ" men dom flesta är fulla med E-nummer och andra tillsatser
så vi har hittat lite egna vägar.
Kikärtsmjöl går det att baka bröd med, brödet kan inte jäsa men har man i Fiberhusk och rivet äpple/morot eller tex russin så blir det saftigt endå
Vi använder det även till att göra pannkaka, pizzadeg mm mm. På senare tid har vi också hittat en ny mjölsort Lailas mjöl som endast innehåller xantangummi (framställs från socker genom baktriell jäsning) som tillsats så det får hon ibland.
Ja det var lite från mig, om du vill så kan jag lägga in ett recept på Hasselnötsbiffar som passar din kost och som du kanske skulle kunna testa som frukost (är lika goda varma som kalla tycker jag 

#22 Hasselnötsbiffar tyckr jag låter himla gott så dela gärna med dig av det receptet. Kikärtsbiffar har jag gjort tidigare och de var inte heller dumma 

Hasselnötsbiffar
En liten gul lök
2dl rivna morötter
1dl finhackad zuccini
2dl hela hasselnötter
2 ägg
1-2msk senap (jag gillar den söt/starka)
1 vitlöksklyfta
lite salt
olja
Finhacka lök, vitlök och zuccini och riv morötterna, fräs i olja. Mortla hasselnötterna tills det är småbitar (ett himla jobb men väl värt det
) Blanda ihop det stekta med övriga ingredienser. Forma smeten till biffar och stek i olja några minuter på varje sida.
MUMS! 
Vi brukar äta dom med Hasselbackspotatis men även potatisklyftor eller dyl tror jag skulle passa bra 

#24 Tack, det här ska jag prova snarast, tycker att det låter jättegott!
Kramen

Tack för alla bra tips 
Hasselnötsbiffar har jag gjort och käkat tidigare men det var inte riktigt min grej. Däremot kikärtor i alla former tycker jag är helt underbart!
I morgon börjar det… ska bli spännande!

AAAAHHHHGGGGGG… försöker göra Ghee, men det är ju omöjligt! Det rinner ju inte igenom kaffefiltret alls… hur fasen gör man??!! Nån som vet?
va ska du ha det genom ett kaffefilter?? men det går ju inte. Har du gasbinda hemma? dubbelt lager av det borde funka.
förresten kaffefiltret behöver nog vara ett sånt där evighetsfilter om det ska gå att få oljan igenom
har du låtit det stå också så att det blivit bottensats så kan du ju bara hälla av så du får satsen kvar

Jag har hällt ca hälften genom kaffefilter som jag hittade ett recept på,… men det har ju inte separerat alls… när det kallnar blir det hela vanligt smör av det igen, Jo jag har låtit det stå men det går inte att hälla av bara oljan då det andra följer med och blandar sig.
skopa ur det istället