Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etiketthuskurer
Läst 22687 ggr
Elisabeth-J
0

Pollenallergi

Nu är det varmt och gott ute i solen men idag känner jag mig så krass, nyser, hostar och trött i kroppen. Jag har pollenallergi och den blir värre och värre för varje år, såhär brukar jag inte känna mig så tidigt. Vet någon här om det några huskurer eller knep att ta till? Apoteket öppnar inte förrän på måndag och jag vill helst slippa dessa allergipiller om det finns andra alternativ?

Kramar i vårsolen Skrattande

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Tuva-Lena
0

Nä fy också, vad jobbigt Elisabeth! Nu då det går mot vår och man gläds för det.. Hoppas att någon annan har några bra knep, för själv är jag inte alls nåt hemma på pollenallergier. Kanske våra rara häxor på iFokus har några bra huskurer annars.. ;) kramis på dig!

Eller kanske du kan höra med Bran Duir! Han är jätteduktig på örter! Lycka till!

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Hoppfull
0

Stackars dig Elisabeth! Jag är inte så bra på kurer för just pollen. Har alltid lidit av det själv men när jag behandlade min candida försvann min pollenallergi (och min laktosallergi). Så min pollen hade ju andra orsaker…

Finns det inte hälsokostprodukter mot pollen? Såg att renässans kommit med en ny nässpray mot pollen. Det är ju naturliga saker i deras produkter, det kanske vore värt att pröva? Det svåraste är ju den där sjukdomskänslan i kroppen, tycker jag, och den är ju himla svår att få bort.

Sköt om dig i våren!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Saiva]
0

Det jag brukar ta till är att hålla sovrummet ovädrat under pollensäsongen. Sen sköljer jag alltid av mig i duschen och byter kläder innan jag går in där. Det blir lite instängt men det är så skönt att kunna gå in där och luften är "pollenfri" tills du kan fixa medicin. :o)

Tack gode gud har inte björken börjat blomma här än. :o)

mammaru
0

QiGong tog bort min pollenallergi på 3 veckor. Kolla på www.mediqiakademien.se

Elisabeth-J
0

Tack för tipsen! :)

#1 Jag ska höra med honom om örter :)

#2 Jag har också misstänkt candida så det kanske är där orsaken ligger hos mig med :)

#3 Det gör jag redan :)

Kramar!

Elisabeth 

Hoppfull
1

Intressant Elisabeth att du funderat kring candida. Jag har haft besvärande påtaglig pollenallergi sedan slutet av åttiotalet. 1990 var jag gravid och fick sådana andningssvårigheter så att de fick injicera kortison och jag fick andas i mask på akuten…

De sista åren har jag vägrat medicinera men har använt nezeril och vid exterma fall ögondroppar. Förrförra våren hade jag sådan svår astma i samband med björkarna så att jag vaknade på nätterna av vad jag trodde var kattslagsmål utanför :) men det var min andning… jag sov nästan inte alls och hade långa andningsuppehåll och vaknade av att jag höll på att kvävas. Det här var medan jag medicinerade mot candidan så den bråkade antagligen extra. Då fick jag extra hjälp av en kinesolog och mina andningsproblem försvann helt på bara några timmar. 

Våren efter kände jag inget alls, ett litet kill i ögonen möjligen och i år känner jag inget alls heller… Jag hade inte förväntat mig något sådant alls men är förstås jätteglad!

Elisabeth-J
0

#6 Jag har tagit en hel del prover pga av magproblem och själv har jag i några år haft en väldigt stark känsla av att det är candida som orsakar problemen. Jag har provat mig fram med vilka produkter som är bra för mig att äta så känslan stärks ju när man läser om candida. Jag ska ta tag i det ännu mer för jag ser också att allt har en orsak någonstans så om jag tar tag i candida så kan ju allergin bli bättre eller ännu hellre upphöra.

Min yngsta son hade stark allergi mot massor av saker och han hade astma som liten. Jag har jobbat med orsakerna och nu finns varken astma eller allergi kvar. Den allergi som tog längst tid att få bort var kontaktallergin, han tålde ingenting som var minsta parfymerat, idag sprayar han parfym så mycket han vill :)

Det är intressant att studera allergier och dom grundläggande orsakerna :) Tack för att du skrev om candida, det hade jag glömt för det var ett tag sen jag hade problem nu men det är nu nästa steg att testa mig fram :)

Kram

Elisabeth 

Hoppfull
0

Jag håller helt med! Jag är oxå väldigt intresserad av allergier då min egna hemmasnickrade teori är att det är någon form av stress i systemet. För mig tydligen candidan en sådan svår belastning så att kroppen inte kunde mota pollenfröna.

Häftigt att din son blivit frisk!! Vad säger läkarna om det? Tänk om de bara var lite mer öppna för alternativa synsätt på sjukdom!

Hoppas att du kommer tillrätta med din mage. Du har kanske sett att det finns tre artiklar om candida (min candida) och en del tips om hur man kan bli frisk.

Lycka till och kram tillbaka!!

Elisabeth-J
0

#8 Läkarna var förbluffade vilket kändes extra roligt :) Som läkaren sa: Men det här är ju omöjligt, jag har aldrig träffat en patient som blivit så här frisk och jag har arbetat som läkare i 38 år :) Ja det är synd men jag har träffat några läkare som tar det till sig men dom får inte, så de får dom behålla för sig själva.

Jag ska läsa artiklarna :)

Kram!

Elisabeth 

Hoppfull
1

Jag är imponerad… kan du inte "gästföreläsa" här på sidan om hur du gick till väga? Det låter verkligen superintressant!

Kram

Stardust
0

-tips:

1.  Bipollen från det området där du bor ( tex Sverige, inte Danmark, Tyskland osv).

2.  Nasaleze sprej

3.  Fänkål och "fenugreek" (jag vet inte vad heter den på svenska) tabletter eller te

4.  Nässel tabletter eller te

5.  Homeopathi mot pollenallergi

6.  Ta hand om candida om det finns.

Lycka till.

Ayena_old
0

Min pollenallergi dök upp som en blixt från en klar himmel sommaren 1998. På en midsommarfest då jag blivit placerad framför en jättestor bukett av prästkragar och blåklint. Det tog en tid och några upplevelser innan jag förstod vad det var frågan om. De preparat som fanns att tillgå blev man väldigt trött av så jag tog dem aldrig utan tog besvären. Sen märkte jag att intensiteten varierade från sommar till sommar, men det är säkert vanligt.

I mitten av 80-talet hade jag det som värst. Det var som om jag hade både bihåleinflammation och lunginflammation samtidigt. Då tog jag några piller, var tvungen om jag skulle fixa. Fick även Bricanyl. Sen lugnade det sig igen och gick fram och tillbaka.

En sommar när jag bodde i Jämtland märkte jag att jag inte alls reagerade på någonting. Jag var fri! Jag är fortfarande fri!

Det som hände var att jag ändrade kostvanor. Minskade ner kolhydraterna, slutade helt med socker och vitt mjöl. Min mage blev lugnare och alla mina magproblem försvann, som jag haft besvär med under många år. Men äter jag en kanelbulle så börjar magen genast bråka lite grann. Skulle jag äta kanelbulle två dagar i rad då protesterar magen det värsta den kan. Socker och vitt mjöl är förbjudet. Vet inte om detta kan tipsa någon annan.

Det var förresten inte bara pollenallergin som förstvann utan även nickelallergin! Nu behöver jag inte bara ha guldöronhängen, utan kan köpa något fräsigt som inte kostar skjortan om jag vill.

Jag köper aldrig fabricerad mat. All min mat gör jag från råvarorna. Dricker aldrig läsk, äter aldrig godis. Jag försöker verkligen att undvika färg-och smakämnen som finns i livsmedeln. Det kan ju ha ett samband med allergierna som jag blev fri från!

Stardust
0

In före vecka min son började hosta jämn när vi gick utom hus och slutade när vi kom in.  Jag tyckte det var pollen som påverkte honom.  Han användade Näsaleze och propolis, men han hostade fortfarande när vi var ute.

Jag gick till hälsoaffären och köpte Allmyn tugggummi med perilla-ört.  Det är bra för akut allergiska reactioner.  Jag läste om perilla-ört på internet och den är bra emot influensa, ont i halsen, allergi, asthma mm.  Den fungerade för Elias.  Så fort tuggade han på tuggummin han slutade hosta.  Det jättebra.  Det finns också tabletter men han är bara 4 år.

Tuva-Lena
0

Pollentider - allergitider.. Några tips för nya medlemmar! ;)

[incendium]
0

Jag tänker vara ute i väldigt god tid med det här tipset.

En variant är att dricka lite björksav, helst en liten skvätt dagligen ett tag innan pollensäsongen kommer igång. Det vänjer kroppen vid björken och minskar eller tar bort problemet. Samma sak ska även gälla om man har problem med allergiska reaktioner på myggbett, men då får man göra en tinktur på de små rackarna.

Hej förresten :)

mayolica
0

jag har fått jobbig allergi på senare år. för ca 12 år sen slutade jag tåla sigaretter, då slutade jag att röka

sen när åren gått har det blivit mer och mer saker tex blommor, fukt ,mögel ,dofter (, tvättmedel och städmedel måste vara parfymfria) kanel kan tex inte gå på ett kalas där det serveras kanelbullar.   kemikalier, alkohol, är oxå känslig mot avgaser och mycket el

vet någon vad man kan göra ? det är jättejobbigt och jag fasar för när hyasinterna kommer ut i affärerna.

~ mayolica ~

Brokenfether
1

316 Oj oj..va tråkigt mayolica…hur ska vi råda dej med detta?…äter du medicin mot din allergi?

Tuva-Lena
0

#16 Jag tycker att du skall gå in på Bran Duir's tråd och fråga honom. Han kan säkert råda dig till nåt! Flört

Brokenfether
0

Ja..bra ide´Tuvan…sånt här e svårt..*L

mayolica
0

jag försöker undvika sånt jag inte tål  men det går inte alltid ,känner tex när städerskan har tvättat golvet i trapphuset med ajax, eller om grannarna bakar kanelbullar, försöker undvika att ta allergitabletter men gör det om jag måste. vågar inte gå ut utan att ha med betapred och tavegyl att ta i nödfall.

något som gör mej ledsen är att jag inte tål blommor eftersom jag alltid varit intresserad av örter, både att odla och att gå ut i naturen och plocka för att göra eget örtte och använda i mat.

doftljus oljor och rökelser är oxå en plåga . det finns offta sånt isamband med healing och kristaller och sånt som jag är intresserad av. hade problem med det när jag gick min utbildning till reikimaster .

~ mayolica ~

JILE
0

Hej!

Sökte om tips till pollenallergin som min dotter ev dras med nu. Vi trodde det var förkylning, men jag ger mig sjutton på att det är pollenallergin iallfall.

Skulle vilja höra med dig om du får tid Elisabeth, om hur du gjorde för att din son blev bra i allergin? Och blev du bättre själv..nu är det ju 2009 såg att du skrev 2008?

Kram Jile

pintora
0

En väninna till mig berättade att hon blev av med sin pollenallergi helt och hållet sedan hon började med algtabletter. Är det någon av er som testat?? Jag har beställt såna tabletter från alg-borje.se och ska se om det hjälper mig med. Är beredd att testa allt som finns för att minska min pollenallergi…

emiya
2

Jag botade min pollenallergi genom att i september börja ta en tesked honung varje dag fram till april månad året därpå. Första sommaren använde jag fortfarande mediciner, men kunde minska en hel del på dem. Andra året räckte det med spray- näs- och ögondroppar. Tredje sommaren behövde jag knappt ta något alls och sen dess är jag nästan helt besvärsfri. Det är nu åtta år sedan. Är det extremt höga halter av t ex gräspollen någon gång kan jag få lätt klåda i ögonen och lite nästäppa, men det är försumbart och hanterbart. 

Med honungen tillför man ju kroppen lite, lite pollen varje gång, vilket gör att kroppen lugnt och stilla bygger upp en resistens, samtidigt som honung ju är lite antiseptisk och har många andra goda egenskaper som hjälper kroppens egna läkningsprocess.

pintora
0

Detta med honungen lät ju onekligen intressant. Kan oxå vara värt att testa. Tack för tipset om honungen….

Det som är lite lustigt är att jag och syrran fick vår pollenallergi samtidigt. Det bröt ut på samma dag, samma sommar. Därför har jag funderat om allergi helt enkelt kan vara någon obalans i kroppen. Någon som har haft liknande funderingar???

Hoppfull
0

Jag är helt övertygad om att allergi är symtpom på andra saker. Många får ju sin allergi i samband med känslomässigt stressande situationer. Och människor blir oxå friska från sina allergier vilket ju egentligen borde vara omöjligt.

Det mesta av min allergi försvann i samband med att jag botade min candida, men jag har små tendenser kvar som jag gärna vill hitta orsaken till med.