Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettnaturlig-hudvård
Läst 6129 ggr
shigne
0

Rosacea

Har en mycket besvärande rosacea. Smörjer med en salva som heter Finacea morgon och kväll… Men nu verkar det inte bli något bättre. Vad finns det att göra?

Alt. behandling?

april4
0

Jag har samma problem och använder Elocon salva (finns lite cortison i den) . Det blir bättre emellanåt, men rätt som det är så blir det mycket sämre.

Mycket beror på kosten oxå, t ex om jag äter mer kryddad mat, så blir rosacean värre.

.

korseett
0

Rosacea är invecklat. Det kan finnas olika orsaker till att man får det. Problem med magen och immunförsvaret där, stress, trauman, tidigare ungdomsacne eller outläkt vattkoppsvirus bl.a.

En rosaceahud kan med fördel tvättas med enbart olivolja eller den mindre fetare jojobaoljan. Som ansiktsvatten kan man använda ett hydrolat av Hamameliss, dvs Trollhassel. Att smörja sig med en creme är inte riktigt bra när det är inne i ett skov utan det är bättre att använda lite olivolja som både skyddar och läker, är antiinflammatoriskt. Längre fram när man rosacean blivit bättre kan man använda en naturkosmetisk dagcreme för känslig hy.

Så mitt råd är att ta bort all mineraloljetjafs och påbörja en naturkosmetisk kur. Tänk på att vid all behandling av problem kan det blossa upp efter en tid för att sedan lägga sig igen.

I övrigt är det att stärka det egna immunförsvaret med probiotika, MSM, echinacea och se till att äta den mat du är skapt för. Är rosacean relaterad till stress så får du helt enkelt stressa ned.

april4
0

Jag har testat olivolja i ansiktet, men tydligen var den för fet för mig, eftersom rosacean blev ännu värre. Tilläggas kan att jag har ganska fet hy. Men ska testa jojobaoljan om den är mindre fet.

korseett
0

ja gör det april. jojobaoljan är vad vi hudvårdsterapeuter skämtsamt kallar oljan för de med fettnoja. Man känner sig inte alls fet av den. Man kan blanda oliv och jojoba för att komma åt olivoljans bra egenskaper

abbis
0

Jag har rocachea pga av en solbrännskada för ca 3 år sen..Inga oljor funkar då blir det bara värre.Sambon som kan detta med hud har gått bet. Provat alla möjliga dekokter.Nu kör jag med mud cleansing gel från döda havet.Mycket mineraler i denna serie samt vitamin E och aloe vera.Jag säljer produkterna i butiken.Jag har märkt en 50% förbättring men det försvinner inte helt.Andra aloe vera produkter blir jag värre av.Jag tror man får prova sig fram helt enkelt*L*.

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/