Ghee
Nu undrar jag kring detta fenomen Ghee. Jag gjorde ju Ghee, eller försökte i alla fall, för någon vecka sedan. MEN kan man vara 100%-igt säker på att alla mjölkämnen är borta ur fettet när man hällt det genom kaffefilter (som jag gjorde)? Jag är alltså allergisk mot mjölkprotein och blir sjuk om det finns rester kvar i Gheen, vågar jag använda den?
Någon som är kunnig och erfaren på Ghee?
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
har du gjort efter konstens alla regler så ska ju allt vara borta. Prova att äta bara ghee och inget anat så lär du väl se reaktionen på det.

Nu kan ju inte jag konstens alla regler… jag har följt de recept jag hittat så gott jag kunnat men ändå. Jag får avvakta lite tror jag, för jag ska liksom rena hela systemet först så får jag testa sen.

Vad är Ghee?
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Man kokar smör och silar för att få bort all mjölkprotein och laktos. Ska vara kanonbra!
Något man gör av smält osaltat smör och silar bort allt mjölkprotein så att man får bara fettet ,tror att det ska bli som olja men jag vet inte säkert.
~ mayolica ~

#5 Det är som olja när det är varmt men annars stelnar det som olivolja i kylen.

Ok! Så man har det i stället för smör eller?
Annars är det väl smidigare att använda vanlig olja?
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Ja jag fick ghee på recept av ayurveda person , men har ej gjort det än. Ska vara nyttigt. Indier som börjar äta våra vegetabiliska fetter eller härdade fetter börjar få våra hjärt-och kärlsjukdomar läste jag igår. De har väl kört ghee förut. Även kokosolja ska vara bra.
Kram
#7 Det bränner inte vid om man använder ghee vid stekning då det är proteinerna som bränner fast när man använder vanligt smör.
Vanlig olja (raps iaf, som jag använde förut) innehåller omega3 men vi kan inte tillgodogöra oss den, den måste "behandlas" av djuren först. Således är det nyttigare att äta smör, kött o lax istället. Man kan också få i sig för mkt av den sortens omega o då blir det obalans mellan 3:orna o 6:orna…är dålig på att förklara o svänga mig m korrekta termer men ngt åt det hållet är det. 

#7 Ghee är dels mera värmetåligt men så är det även mättat fett istället för omättat. Så får man förstås själv avgöra om man tror mättat eller omättat är bättre för oss. Jag saknar smörsmaken och vill gärna kunna använda ghee, men jag måste som sagt veta först att det är helt fritt från både mjölkprotein och laktos.