Sola eller inte
Nu kommer det nya rön om att vi ska sola så att vi på detta sätt undviker hjärt- och kärlproblem genom vårt intag av D-vitamin under solningen.
Förra rönet var ju att vi skulle sätta på oss heltäckande kläder, plus solhatt och solglasögon samtidigt som vi skulle smörja in oss med solskyddsfaktor.
Samtidigt som detta rön kom där en varning för att solskyddscremerna inte var tillförlitliga utan gav inte det skydd som angavs på förpackningarna.
Är det inte på tiden att var och en får själv använda sitt sunda förnuft?
Det är ju helt beroende på var på Jorden man befinner sig, vilken månad och tidpunkt på dagen. Nog är det skillnad om du bor i Pajala eller någon stans vid ekvatorn även om det är samma tidpunkt på dygnet.
Det är ju också beroende på hur mycket pigment vi har som skyddar oss. Det är ju skillnad om du är mörkhyad eller om du är ljushyad och inte överhuvudtaget blir brun utan bara bränd.
Visst ska vi sola men med förnuft. Man behöver ju inte ligga och pressa en hel dag. Det räcker med en halv timme första gången, sen ökar man på tio minuter för varje dag.
Däremot ska vi kanske se över vår inställning till solbränna, dvs att det många gånger räknas till plus-poäng om man lyckats få en riktig brun färg. Som om man hade gjort en prestation!
Om man hade tagit bort denna attityd och inställning till solbrännan så hade man säkert kunnat undgå många fall av hudcancer!
Hur ser ni på detta med solandet?
Jag tror i solandet som i allt annat. Lagom är bäst. 

Jag älskar att sola och kommer aldrig att sluta sola hur många larm som än kommer
MEN jag är väldigt mörk och blir mörkt chokladbrun ganska omgående som det blir varmt ute.
Om jag förstått det hela rätt så handlar det egentligen om att det är farligt att bränna sig, inte att sola. Och ser man till att sola utan att bränna sig och få solsveda så är det nog ingen fara tror jag. Och var och en måste lära sig hur mycket sol de själva tål utan att bli brända åsså måste vi förstås skydda våra små.
Sedan tror jag absolut på att solcremer innehåller lika mycket skit och cancerframkallande ämnen som alla de billiga andra lotions vi kan köpa för en billig slant (fyllda med gammal uttjänt frityrolja från pizzeriorna och konserveringsmedel
).
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Själv älskar jag att sola och kommer fortsätta med detta. Jag blir också lätt brun ganska snabbt.
Jag ser själva solningen också som en slags meditation. Jag låter solens strålar smeka mig, värma mig och fylla mig med energi, inspiration och glädje.
Sen ligger jag aldrig och pressar eftersom jag ganska snabbt blir uttråkad. En timmes solning och några dopp i havet, sen är jag nöjd. Alternativt att jag ligger i parken och har en bok med mig och lite fika :-)
Solskyddsfaktor har jag aldrig använt i Sverige. Däremot så har jag haft solskydd i ansikte och på axlar när jag varit i sydligare breddgrader. De första dagarna.
Jag tycker som Pirkkolino att lagom är bäst. För mycket solning ger rynkor i förväg och man ser äldre ut än vad man är.
jag som inte kan vara i solen speciellt länge innan jag blir röd, svedd och maken är ännu värre. Vi använder båda naturkosmetiska solskyddskrämer som ger ett fysiskt skydd på huden. Men så behöver vi också extra D-vitamin eftersom vi inte kan vara tillräckligt i solen för att tillverka vårt eget till framtida behov.
Jag solar en del på våren i solarium och ute på sommaren…blir lätt brun och mår så bra av det….blir både snygg och mår gott vad mer kan en kvinna snart 50 år begära….min man tycker jag blir extra läcker…fniss 
Jag brukar följa årstiden, den som min kropp har anpassat sig efter. Det blir alltså mer solning under vår och sommar, sedan drar jag ner på hösten för att inte sola alls under vintern. Det finns ju betakaroten och "brun utan sol". Det som "känns" naturligt är det bästa, och det beror också på var på jordklotet man bor.
Jag bränner mig aldrig utan blir brun omgående, men jag har ändå respekt för strålarna.
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
att sola är alternativ behandling/medicin för mig,jag *njuter* i solen ! Med åren har jag tränat upp mina pigment,och mitt i början av året försiktiga solande gör att jag inte bränner mig,det är skadligt,inte solandet.det är samma om jag är söderut,,mycket försiktigt i början,,inte SÅ mycket faktor kanske,dock noggrann på kvällen efter duschen,hudkräm hudkräm
Jag väcker huden redan nu,med att ta prom!enader o/e sitta ute o fika,då det går,mer o mer,längre o längre
alla dessa olika LARM,tänk själva o :lagom är bäst! :- )
penke
Tidigare levde jag efter mottot "Vit man ska vara vit". Jag brände mig varje år hur försiktig jag än var. Förra året började jag äta morötter, 1-2 om dagen, och det var första sommaren som jag inte brände mig trots att jag var mycket mer i solen än vanligt. Jag kommer helt klart att köra med mina morötter i fortsättningen. Jag hoppas att det funkar i sommar också.

Intressant! Det låter ju hur coolt som helst, hoppas att det funkar i år igen.
Själv vet jag att om man är väldigt försurad i kroppen kan den inte använda pigmentet lika effektivt. Det stämde mycket väl på mig när jag var som sämst i candida och utbrändhet. Den sommaren blev jag bara röd och bränd och inte alls brun, jag som annars blir alldeles chokladig på sommaren. Efter medicinering har färgen kommit tillbaka!
Välkommen hit om jag inte sagt det!
Om det inte var morötterna måste det vara lågkolhydratkosten. Förra sommaren hade jag ätit det i ett år. Den kan ge lustiga hälsovinster bla har jag inte hicka numera. Men jag vågar nog inte överge mina morötter.

Ja har du slutat med alla sockerarter så har du sannolikt även fixat ditt ph-värde så det var flera flugor i en smäll 
Jag solade och badade som yngre gottade mig… nu kan jag som äldre knappast vara i solen… mår då dåligt..en av mina goa väninnor,har varit likadan, men hon solar ännu,riktigt häftigt. Hon har dock råkat ut för förändringar på läpparna och i munnen.. får nu strålbehandling för detta. Eftersom hon är född i havsbandet och alltid älskat att solbada och simma i havsvattnets blågröna vågor,så gör hon det än idag..fastän dessa nya hudproblem och rynkorna är ju där,men var ålder har sitt ändå,slät i hyn lär man ändå inte vara i 60-65årsåldern och uppåt eller hur?
Jag tor ju inte att detta är bra.
Lagom är bäst,som sagt vad!
Hälsningar Astrid
#12 Tyvärr är jag fortfarande sur. Ph 5 i urinen är inte så lysande. Jag är utbränd och ev elöverkänslig (vet inte säkert ännu). Jag försöker komma tillrätta med problemet genom magnesium, kalcium och kalium.
Under 80-talet var jag konstant solbränd. På vintern solade jag i solarium en eller två gånger i veckan. Jag tränade också på gym för att bygga upp en snygg figur.
Jag har inte tagit någon skada eller blivit rynkig. Men jag kan medge att denna solning inte var för att tillföra kroppen vitaminer utan väldigt mycket för utseendet 
Förresten så hörde jag precis på nyheterna att man skulle förbjuda ungdomar under 18 att besöka solarium pga strålningsrisken.
Ack ja ack ja……….
Det är farligt att leva, man kan ju dö!!!! Hugaligen!

#14 Du kanske skulle testa att äta ph-kalk i stora mängder under en tid? Jag har även ätit papain för att rena blodet, mina blodkroppar satt fortfarande ihopklibbade i långa "myntrullar" men med några burkar papain blev de riktigt bra faktiskt.

#14 Björkaska och Molkosan är två bra grejer att komplettera mineralerna med vid översyrlighet, fast det kanske du redan testat… Även greens-produkter som Helhetshälsas Supergreens är mycket basbildande. Kan ju även vara till hjälp att stärka njurarna med lite maskros. 
#16 och 17
Tack för tipset.
Jag har solat idag och det var underbart….

Hemkommen från solen så måste jag ju erkänna att sola har jag gjort men inte på samma sätt som jag gjorde när jag var yngre. Då gällde det att bli så brun som möjligt på kortast möjliga tid. Numer blir det under parasoll när jag är utomlands, har opererat bort basaliomcancer två gånger vilket man hävdar är på grund av solningen tidigare men jag mår ju så bra av sol och värme så avstå kan jag inte.
Medarbetare på Feng Shui och Indien

jag tror på kroppens egen förmåga…använder man solskydd så lurar man kroppen och då tappar den sin egen kapacitet…samma med fuktgivande lotion…slutar man så torkar huden ut…den tappade sin egen förmåga..det är min tro…man sätter sig i skuggan om man blir svedd eller håller på att tuppa av av värmeslag, och stannar kvar i solen om kroppen inte protesterar
Jag älskar sol..helst utomlands
# 21 - Jo där har du en poäng.
Om man inte smörjer in sig med en massa goja, så känner ju skinnet att nu börjar det bli för varmt och då får man ju lyssna på kroppens signaler. Felet som vi gör är att vi inte lyssnar och bryr oss om kroppens egna varningssiganler. Sen får man ju vara medveten om att solbrännan inte känns lika mycket när det blåser kalla vindar som när det är vindstilla.
Undertecknad har suttit en halvtimme i solen i förmiddags mycket väl medveten om att det hade räckt med en kvart 

själv fuskar jag med solarium då och då…har kvar lite sedan julsemestern dessutom
jag har fått rådet att sola solarium för att jag får soleksem på våren med den första solen ute… Men jag tycker inte om solarium, får panikkänsla i den "lilla lådan"…. så jag smörjer med solskyddsfaktor istället…
Många Goa Kramar
Annisangel
Henrik..jag äter LCHF-kost och bl a morötter varje dag och håller med dig…..Jeremina!
#Frågan är om det är morötterna, LCHF eller kombinationen som gör det?

LCHF-kosten bör ju göra dig mindre försurad så det måste ju hjälpa, så kanske morötterna kickar in det lilla extra? För morötter är väl inte LCHF egentligen om man är sträng?
#27 Lite morötter kan du äta för de innehåller 5,6 g/100 g. Jag har ätit det nästan varje dag och det funkar men jag åt inte det de första 3 veckorna. Då körde jag stenhårt men sedan äter jag lite mer kolhydrater.

Ok, annars är ju tumregeln ovanjord-grönsaker.
#29 Det fungerar bra ändå med en del rotfrukter. Min man har gått ner 16 kg och fått ner sitt blodsocker ordentligt och jag har bara gått ner 2 kg men samtidigt gått ihop 8-10 cm lite här och där och 2 strl i kläder.
Man ska inte bli för fanatiskt med något men som sagt vi är alla olika individer.
När det gäller morötterna blir man brunare av dem men jag använder lotion med karoten när jag ska just sola för att få en finare och jämnare färg. Det fungerar varje år både i solarier och ute i solen!

Hehehe, nej det är så sant som det är sagt! Kul att det fungerar bra för er, för mig var det en katastrofkost!

Lagom är väl bäst. Sol mår vi bra av, men inte bränna oss! Minns en av barnas kusiner som hade rena köttsår på axlarna… o det led hon av under hela uppväxten!
Mia//
#32 Nej man får inte bränna sig då blir det bara jobbigt, man får inte ha bråttom!
Jag solar aldrig eftersom jag aldrig har klarat av att vistas i solen, får huvudvärk svårt att få luft och solfeber väldigt lätt så jag söker mej alltid till skuggan. När man känner så tror jag inte alls att det är meningen att man ska sola.
Jag har aldrig förstått mej på vad folk får ut av att ligga på på en stekhet strand för att sola. Men jag förmodar att dom som verkligen mår bra av att ligga där har en kropp som tål det på ett annat sätt, än dom som enbart ligger och plågar sej för att sträva efter en fin solbränna.
Jag är hellre vit och lyssnar på vad kroppen mår bra av, än att försöka plåga mej till en solbränna genom pina och lidande för både kropp o själ.
~ mayolica ~

#34 Det låter ju helklokt om kroppen reagerar så!
Själv älskar jag att sola och jag känner hur solens energi och ljuset fyller hela mig och jag mmår kanonbra av att ligga och sola
Men så har jag en soltålig kropp med! Fast ingen mår väl bra av att ligga för långa stunder… man måste ju bada och dricka och svalka sig med jämna mellanrum med.
Bada gillar jag däremot.
däremot när det väl har livit varmt i vattnet så hoppar jag gärna i och simmar i dom salta vågorna.
~ mayolica ~

Jaaaa, bada är underbart!