Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettövrigt
Läst 820 ggr
Fuerte
0

What doesn't kill you makes you stronger?

Hej allihopa. Jag skriver en uppsats i skolan, där jag undersöker just rubriken, om det är sant eller inte och vilka samband det har, tex sort av sjukdom/beroende, gener, miljö eller uppväxt.

Min fråga till er är - En missbrukare som slutat missbruka - hur mår denne? Starkare och lyckligare än innan eller svagare och ledsnare pga missbruket, och hur stor är återfallstendensen? Om personen känner sig glad, ledsen eller stor tendens till återfall, är detta något som drogerna påverkat hjärnan med, är det personligt eller genetiskt? Någon som vet?

Hoppfull
0

Oj, du kanske skulle prova att ställa den frågan inne på beroenden iFokus istället?

Lycka till med din uppsats!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

mayolica
0

Ja för det första så får man nog försöka att komma till rätta med grundorsaken till missbruket,jag tror inte att personen någonsin kommer att må bra innan dom kommit tillrätta med sina grundproblem. Om en människa fastnar i ett missbruk kan det ofta finnas olösta personliga problem som fanns där långt före missbruket,psykiska problem är mycket vanligt,även fysiska problem som svår smärta kan leda till att människor blir beroende av smärtstillande medel av morfintyp.

Det verkar oxå vara så att vissa människor har lättare än andra att hamna i ett missbruk även om dom verkar ha samma förutsättningar.

Återfallsrisken är extremt stor,det är inte heller ovanligt att en person klarar av att hålla sej ifrån missbruket i flera år för att sedan trilla dit igen. Det är oxå mycket vanligt med dolda återfall som inte syns utåt eftersom personen sköter sej bra utåt,det är oxå mycket vanligt att personen byter drog tex slutar med narkotika och istället börjar dricka eftersom det är mer socialt accepterat i vår kultur.

Men visst kan det finnas folk som blir starkare efter att ha gått igenom svårigheter,många kan oxå använda sina erfarenheter till att göra något possitivt som att hjälpa andra tillrätta. Men det kan nog ta tid,drogerna förstör ju oxå olika signalsubstanser i hjärnan som gör att man kan må bra naturligt och det kan ta tid att få det att fungera igen.

Jag vet inte om du syftar på någon särskild sorts missbruk eller lite mer generellt,för det kan ju oxå variera.

Hoppas du fått lite svar på dina frågor.

Lycka till med din uppsats

~ mayolica ~