Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettrecept
Läst 5043 ggr
Brokenfether
0

Light-produkter

Har ni en aning om vad "Lightprodukter" har för inverkan i vår kropp?

Jag köper aldrig light saft,light cola osv….har fått för mig redan från början att det är rena giftet för vår kropp. Det smakar skit oxå…Penga mun 

Tycker det är mycket bättre att äta med sunt förnuft och mat som ej är behandlad på olika sätt för att vi inte ska gå upp i vikt,än att proppa i oss diverse skit grejer och i mängder bara för att det står "light" på varan. Vem vet vad om detta? Flört

Hoppfull
0

Jag vet att i en hel del av lightprod. ersätter man ju med sötningsmedel… exempelvis aspartam vilket är förbjudet att använda i t.ex. USA. Detta pga att folk blir sååå sjuka av dem, läset en lista på biverkningar som var hur lång som helst med massor av sjukdomar. Men det säger sig väl nästan självt? Om man tar bort det som är naturligt, ersätter med kemikalier och säger till folk att de kan konsumera detta obegränsat??!!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Brokenfether
0

Är det aspartam som dom rekomenderar till diabetiker?

Jag använder helt vanligt socker och har alltid gjort.Är inte diabetiker så det är ju inte så konstigt.Glad Skulle jag dock bli det så tror jag att jag väljer insulinet och sen fruktsocker om det är tillåtet,annars får det vara.

Är det inte samma sak med alla andra lightprodukter…typ light smör,light yougert osv..?

Hoppfull
0

Jo, fast det finns lite olika sorters ersättningar… personligen tror jag allt är samma sk*t!! Om jag blev diabetiker bleve det nog lågkolhydratkost för min del… Exempelvis säger man ju att cola light kan man dricka obegränsat av för att det innehåller inga kalorier… men all annan sk*t det innehåller då??

Tuva-Lena
0

Samma här, jag köper sällan lightprodukter. Å andra sidan så äter jag inte så mycket sött heller. Tycker det är äckligt! Penga mun Fast visst, jag  brukar köpa tablettaskar med aspartam, men mest för att skydda tänderna. På en del står en "varningstext" om att man inte bör äta för mycket för då kan man bli lös i magen - vad nu det beror på? Kanske innehåller laxermedel…? Skrikandes

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Brokenfether
0

#4 Jag köper oftast Läkerol cactus….den är så smaskig,så där tömmer jag asken upp o ner i svalget…är det istället Läkerol salmiak eller lakrits,så vet jag sen vilken stol min bak ska sitta på…Fot i munnnen lakrits ger laxerande effekt och det gör säkert aspartam då oxå…eller så är det fler ämnen i som vi inte vet …

Tuva-Lena
0

..och jag Läkerol Eucalyptus! I ett nafs för det är så gott! Hemlis

Brokenfether
0

Haha…ja det gäller att få i sig rubbet snabbt så ingen annan får smaka…Cool

Tiia
0

#5 Haha,jag sväljer nästan allt godis på en gång.Så att ingen annan bara tar asken.Jag är nästan som min katt Daisy,hon sväljer allt utan att tugga när hon tycker att nåt är gott.Hon kollar åt alla håll,så ingen bara tar hennes godisFörvånad

Vi är väldigt lika

Brokenfether
0

#8 Japp,huvudsaken Lisa får sin dos…som syrran brukar säga till mig…..asg

Tiia
0

#9 mina syrror vet nog inte om mina laster,jag är rätt så hemlighetsfull om mitt godis

Brokenfether
0

#10 Smygtuggare! AHA!…hm,det är väl jag med ibland…men då käkar jag upp det i bilen på hemvägen redan så är det avklarat! Cool

satori
0

#1 Det är inte förbjudet i USA, det var bara under en kort period tyvärr. De lever ju på lightprodukter där, det är ju därför de är så feta och sjuka. Det är från USA vi fått hit skiten! Däremot i Japan är det förbjudet för aspartam omvandlas till etanol i hjärnan. Du får alltså alkoholskador av att intaga detta ämne. Här kommer listan:

Aspartam är ett av de farligaste ämnen som används som sötning i våra dagliga livsmedel. Aspartam, som ofta omnämns i fackböcker som kemiskt gift, kan vålla oro, depression, förvirring, yrsel, skakningar, sömnrubbningar, kronisk trötthet, ögonsmärta och ögontorrhet, synförändringar, högt blodtryck, viktökning, klåda, illamående, minnesförlust, krampattacker och andra besvär. Aspartam kan även leda till hjärntumörer.

Det finns även ett annat farligt ämne att se upp med och det är glutamat/smakförstärkare och tyvärr finns det i nästan all snabbmat och även vissa kryddor. Typ aromat kan ni slänga med en gång om ni är måna om hälsan. Det är sååå sorgligt att vi skall behöva finna oss i att köpa rena skiten som dödar oss! Det var bättre förr när alla odlade själva!!!

Tuva-Lena
0

Hjäääälp! Här sitter en som äter både aspartam och Aromat! Det är ju så gott ändå, men då får jag lägga av me det. Annars är det gott med Aromat på tomatmackan.. Tack Satori för varningen! Herre Jösses - rena giftet! Skrikandes

satori
0

Japp du kan lika gärna börja med heroin med en gångFlört

För mer info om glutamat och vart det finns läs här!

http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=1465&blogg=17691 

Tycker verkligen ni skall läsa på om det här, det dödar oss långsamt!

Brokenfether
0

#14 ASG…."kan lika gärna börja med heroin" flå´t…det lät roligt mitt i eländet..Skrattande

Tuvan lilla…bättre att använda vanligt socker i liten mängd istället. Aromat gillar jag ju oxå..Fot i munnnen äter dock inte det så ofta.

Efter detta äter jag nog inte det alls!

Tuva-Lena
0

Men tror du inte att man kan lura hjärnan att tro att det är nånting annat..? Om man gör sån här självsuggession du vet, och intalar sig själv att det är rysk rot istället - som är så nyttigt. He he Hemlis Det är ju såå gott med Aromat!

Hoppfull
0

Men hej igen Broken!! Så roligt att "se" dig här igen!

Kramelikram!!

Tiia
0

Hej Broken,kul att se dig!!!Glad

Jag gillar Aromat,gott på ris,men äter det inte varje dag

Magi-cat
0

Kolla på hälskosten - där finns kryddor som är mycket godare än aromat-skräpet, utan glutamat också! Har hittat bl.a. en bra buljong där, utan skräp….Glad

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tuva-Lena
0

Det finns någonting som heter "Örtsalt" som innehåller en massa örter + lök och havssalt. Lika gott som Aromat men dyrare föstås. Det brukar jag köpa när jag känner mig "stadd i kassa". Cool

Hoppfull
0

Men är egentligen örtsaltet dyrare? Om du menar Herbamare (det innehåller inga tillsatser)? Här får man i alla fall en sådan burk 250g i vår ICA (som är liten och dyr) för 20-21 spänn medan en liten burk aromat 90g kostar åtminstone ungefär en 14 kronor eller (har inte koll på aromatpriset men kryddor i allmänhet kostar ungefär så)?

Tuva-Lena
0

Kanske är jag ute o cyklar..? Tidigare var det något dyrare, men är inte prisskillnaden större än du skriver så spelar det ju ingen roll förstås! Generad jag tror att det var Herbamare det heter..

Hoppfull
0

Jag tror att Herbamare var dyrare förhållandevis förr, men nu tror jag nästan att det är billigare än andra kryddor. Dessutom är ingredienserna biodynamiskt odlade och det är inga tillsatser alls. Du får kolla nästa gång du handlar ;)

Bacon
0

Aspartam:

Från vanligtvis välunderrättat håll har jag hört följande:

Aspartam utvecklades ursprungligen (under annat namn) av läkemedelsindustrin i USA för att användas som receptbelagt läkemedel (har glömt mot vilken sjukdom). Medlet godkändes dock inte av berörd myndighet, eftersom biverkningarna var för allvarliga. Det upptäcktes att medlet hade söt smak. Man satsade därför på att använda det som sötningsmedel i livsmedel. Och det kan man ju säga att de lyckades med!

Aspartam sägs innehålla eller till viss del brytas ned till träsprit - metanol - i kroppen.

Aspartam fungerar som ett nervgift, som överstimulerar och kör slut på nerver. Man har funnit samband mellan aspartamkonsumtion och sjukdomar som ADHD.

Sukralos, som tycks ersätta aspartam alltmera, har eventuellt ingen inverkan på kroppen, utan går rakt igenom. Det medför att det hamnar i miljön, och vad det åstadkommer där, vet vi inte.

Socker är farligt, men sötningsmedel farligare!

Smakförstärkare:

Glutamat i olika sammansättningar bl.a. E621-E625 fungerar också som nervgift. Glutamat finns naturligt som transmittorsubstans i nervsystemet, men överkonsumtion medför att nerver överstimuleras och i värsta fall förstörs.

"Light-fetter":

Det bästa fettet man kan få i sig är riktigt smör från gräsbetande kor. Vid de industriella processerna för att framställa smörliknande produkter (margarin etc) används kemikalier, bl.a. bensin.

Bästa användningsområdet för light-produkter är att förpassa dem till runda arkivet - en ordentlig soptunna!

Tuva-Lena
0

Välkommen Bacon! Vilken kunskapsbank du bär på! Du kan säkert bidra till många nya kunskaper på sajten, så kör hårt! Glad

satori
0

#24 Kunde inte sagt det bättre självFlört Stämmer bra så bra!

Perla
0

Bra information! Det är ju egentligen sådant där som man redan "vet" men blundar för.

Jättebra att få läsa det igen!

Jättebra trådinnehåll för övrigt också. Vad ni kan! :)

paronskrutten
0

Örtsalt på tomatmackan, riktigt smör och kallpressad, ekologisk olja i stekpannan.. :) Aldrig light-läsk eller fettreducerade produkter, för det tror jag helt enkelt inte är bra för varken kroppen eller själen. Jag äter inte särskilt hälsosamt då jag blandar kolhydrater, socker och fett, menmen, jag äter inte massa onaturligt skit iaf, och det står jag fast vid.

Helena

BranDuir
0

Sukralos
Naturfrämmande klororganiskt ämne: Sukralos framställs genom selektiv klorering av vanligt socker, sackaros. Från ett i högsta grad naturligt ämne får man ett helt naturfrämmande ämne som har tre OH-grupper utbytta mot kloratomer. Avveckling av olika typer av klororganiska ämnen har under flera decennier prioriterats särskilt högt i arbetet för en giftfri miljö. Exempel på ökända sådana ämnen och ämnesgrupper är DDT, PCB, dioxiner, klorfenoler, fenoxisyror, freoner och klorerade lösningsmedel.

Miljöeffekter: Det mesta av intaget av sukralos går kemiskt oförändrat genom matspjälkningskanalen och via toaletter och avlopp till reningsverken. I dessa bryts sukralos delvis ned med risk för bildning av nya klorinnehållande ämnen som hamnar i recipienter och slam. Detta kontrasterar bjärt mot kommunernas och reningsverkens mångåriga arbete för att få kontroll över spridningen av klororganiska miljögifter.

Hälsorisker: Kloratomerna gör sukralos mer lipofilt än socker vilket vanligen medför en ökad anrikning i levande organismer. Utsöndring med urin visar att en del sukralos tas upp till blodet och sprids i kroppen. Kloratomerna gör ämnet alkylerande, dvs reaktivt gentemot viktiga biologiska molekyler. Alkylerande ämnen är ofta allergena och genotoxiska.

Sötsug: Sötningsmedel som sukralos bidrar till att hålla många konsumenters smakpreferenser kvar på en starkt söt nivå. Detta kan medföra högt intag av andra söta livsmedel. Det är alltså inte alls säkert att sukralos bidrar till att minska det totala sockerintaget. Trots detta har sukralos godkänts i länder med epidemisk fetma och diabetes. Tillsatt mängd av sukralos behöver ännu inte ens deklareras vilket innebär att sötheten kan ökas utan kontroll.

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

BranDuir
0

Även riksdagsmän och kvinnor reagerar…

Interpellation 2007/08:354

den 30 januari

Interpellation

2007/08:354 Moratorium för sukralos

av Gunvor G Ericson (mp)

till jordbruksminister Eskil Erlandsson (c)

Med ökningen av fetma och diabetes byts vanligt socker i många livsmedel ut mot artificiella kemiska sötningsmedel, till exempel aspartam och cyklamat. Ett sådant sötningsmedel är sukralos, ett sötningsmedel baserat på vanligt socker; men en kemisk förändring gör det ungefär 600 gånger sötare. Tre syre- och vätegrupper byts på kemisk väg ut mot kloratomer.

Sukralos (E-nummer E 955) är ett sötningsmedel som har granskats och godkänts som tillsats inom EU. Sukralos får användas i till exempel läsk, juice, desserter och konfektyrer.

Medlet är visserligen godkänt av Livsmedelsverket och EU, men Naturvårdsverket har inte fått yttra sig och i EU-dokumentet är inte miljöaspekter nämnda.

Naturvårdsverket har nu sammanställt en egen rapport om sukralos. Den visar att i princip all sukralos som kommer till reningsverken också når miljön. Då ämnet bryts ned långsamt vet vi inget om dess miljökonsekvenser på lång sikt. Med den nya studien som grund kan man anta att det sker en kontinuerlig ökning av halterna i miljön.

Andra exempel på klororganiska föreningar är DDT, PCB och dioxiner. De har visat sig ge stora konsekvenser för hälsa och miljö, något som kom fram först efter en längre tids användning.

Kommer regeringen att agera för att sukralos försvinner ur vår mat och dryck med hänvisning till försiktighetsprincipen (artikel 174 i EU-fördraget) och de nationella besluten i folkhälsopolitiken, målområdet Goda matvanor och säkra livsmedel samt det nationella miljömålet Giftfri miljö?

Om sukralos kan påverka naturen och därigenom ge en påverkan på hälsan på sikt vet vi inte ännu – men risken finns eftersom det är en klororganisk förening.

Ur folkhälsosynpunkt är det rimligt att ett moratorium införs tills vi vet vilka miljö- och hälsoeffekter sukralos har.

Några exempel på sukralos i produkter i Sverige: Heinz ketchup, Felix ketchup, Risifrutti utan tillsatt socker, Oboy chokladpulver, Coca-Cola light.

Jag är väldigt glad att ministern i en tidigare interpellationsdebatt med mig uttryckte att miljöprövning av livsmedel är viktigt; bland annat sade ministern:

”Regeringen verkar för vissa förbättringar och tillägg i kommissionens förslag och har tagit upp den viktiga frågan om användningen av tillsatser och deras eventuella miljökonsekvenser. Det saknas former inom EU för att hantera tillsatser som även misstänks kunna få negativ miljöpåverkan. Behovet av en liknande förbättrad samordning på nationell nivå bör enligt min mening också diskuteras.”

Med den nya rapporten från Naturvårdsverket som grund vill jag fråga ministern:

Vilka åtgärder har ministern vidtagit sedan förra vintern för att miljöeffekter ska bedömas vid godkännande av livsmedelstillsatser?

Är ministern beredd att driva frågan om ett moratorium för sukralos tills vi vet dess långsiktiga miljö- och hälsokonsekvenser?

Kommer ministern att verka för att tydligare riktlinjer ges till Livsmedelsverket om miljöprövning av livsmedelstillsatser så att målområdet Goda matvanor och säkra livsmedel uppnås?

Inkom: 2008-01-30
Sista svarsdatum: 2008-02-20
Besvarad: 2008-02-12

Tuva-Lena
0

#30 Åh fy Farao Bran, tänk om vi sitter och häver i oss klorföreningar när vi äter?! Snart vågar man inte gå och handla ens..

Hur skall vi hantera det, tycker ni? Äta måste vi ju göra. Det bästa är förstås att tillaga all mat själv, och helst med egna råvaror. Men hur många har den möjligheten? Dessutom är tidsbristen en stor bov i dramat. Det skall gå snabbt och vara enkelt.

BranDuir
0

ja visst är det äckligt…en glädjande nyhet är ju att mejeriernas försälning av lightprodukter minskat…och att försäljningen av riktiga råvaror som smör och grädde ökat igen…

en att tillaga maten från grunden själv med så bra (omanipulerade) råvaror som möjligt är ju ett bra steg på vägen….och tar inte längre tid heller….

Gronstedt
0

#32: Jo, det tar längre tid att laga mat än att äta en brödlev direkt ur påsen eller Mamma Scans färdiglagade gummikulor direkt ur paketet i kylen. Tyvärr säger jag, som är lat och dessutom störd i mitt förhållande till mat.

BranDuir
0

#33  att dra i sig en paket Mamma Scans och riva bitar av en limpa…kan väl ses som "livsupphållande åtgärder" och bör absolut inte förväxlas med mat…..*S*

satori
0

"livsupphållande åtgärder" *asgarv*

Bra sagt BD! Kyss

Hoppfull
0

#34 hahaha… så bra sagt!! :)

Tuva-Lena
0

#36 Ja, jag såg den där rubriken i Expressen, igår var det väl? Gapade stort, för är det inte genom Expressen bla, som vi har blivit skrämda till att börja äta den där skiten? Jag har alltid struntat i dom där lightprodukterna. Sunt förnuft, det räcker vid valet av mat, tycker jag, och då skall man inte äta annat än det som är naturligt. Jaa, åsså en o annan seg gubbe förstås! Ha ha! Skrattande

vildarosen
0

Denna tråd är intressant då jag har diabetes, jag har aldrig kört me sötningsmedel för jag mår illa av det,testa ibörjan när jag fick diagnosen..O gör aldrig om det! Ska jag dricka läsk då gör jag så här,kolsyrat vatten blandas me min hemgjorda saft som är sötad enbart av frukten eller bären! Annars är det mycket vatten som gäller…Jag gillar inte att naturen blir lidande av det som vi människor framställer som gör stor skada på naturen!

Sen så är det inte bara socker som är farligt för oss me diabetes, dom snabba kolhydraterna är den verkliga boven har jag märkt så nu för tiden är det inte mycket av det…Mer långsamma..

Angående aromat bla,så köper jag aldrig såna kryddor hem..Jag odlar själv kryddor på balkongen eller så köper jag från en kryddträdgård o sen så torkar jag dom o gör mina egan kryddblandningar till maten..Mycket  godare o sn så vet jag vad det är är för nåt jag stoppar i mig!

SkrattandeDet va lite om mina åsikter o funderingar osv…

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

Hoppfull
0

#39 Kloka tankar tycker jag!

MaMaMade
0

Jag blir så…förbannad…f´låt…när det står sockerfritt på ett pkt o sedan innehåller det en massa sötningsmedel när man läser det finstilta!

Är sjukt less på att läsa innehållsförteckningar… Det har lett till att jag istället nästan slutat att handla mer än det mest nödvändigaste. Tänk om alla gjorde så…då skulle alla handlare/tillverkare gå i konkurs! Bäva månde de! Flört

Tragglar m ungarna; rör inte margarinet på skolan, ät mackan utan ngt på el säg till så skickar jag m smör. Glutamat o sötningsmedel = gift o finns lite överallt, kolla, kolla, kolla o de som inte kan läsa får fråga, fråga, fråga. Känns hemskt att skrämma dem för "mat" men vad gör man. Vill inte att de ska fastna i ett behov som förstör dem o som de sedan kanske har svårt att komma ur.

Branneli
0

Råvaror som blandas ihop hemma = godare…både för gommen & kroppen

JMax
0

Inga lightprodukter här varken för mig eller dottern. Har sagt till på dagis att hon inte får äta/dricka saker med sötningsmedel i.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Magi-cat
0

#41 håller med om det där Obestämd Först blir man glad när man läser "sockerfritt" eller "utan tillsatt socker" och tänker glatt aha! naturligt! Men icke då, bara en massa skräp istället! Då är ju faktiskt socker bättre, i rimliga mängder.

Och dietister och hemkunskapslärare fortsätter tydligen ihärdigt att propagera för eländet, margarin och light, medel och ämnen……suck

Undrar om det är industrin - som tjänar massor på det - som uppfunnit lightprodukterna och skickligt fått "samhället" att anamma villfarelserna….

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

MaMaMade
0

#44 Se #24. Citat: "Aspartam utvecklades ursprungligen (under annat namn) av läkemedelsindustrin i USA för att användas som receptbelagt läkemedel (har glömt mot vilken sjukdom). Medlet godkändes dock inte av berörd myndighet, eftersom biverkningarna var för allvarliga. Det upptäcktes att medlet hade söt smak. Man satsade därför på att använda det som sötningsmedel i livsmedel."

Skrämmande…!!! Skrikandes

vildarosen
0

Det är så synd att skolorna,dagis,fritids inte tar mer ansvar för va det är för mat som dom ger till barnen! Både barn o vuxna behöver bra mat utan en massa gifter i maten!

Vi köper inte hem nåt i light,det gäller ju att tänka på hur mycket man äter av det "feta" så maninte går upp i vikt.. Hälsan o våra kroppar är ju det viktigaste att sköta om ju för oss själva ju…

Jag föredrar att göra maten från grunden me naturliga råvaror till mig o min sambo..Skrattande

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

MaMaMade
0

Skolan som våra barn går i mellan ettan o sexan tillhör grannkommunen. Tog upp smör- o mjölkfrågan m ansvarig o fick till svar att "Vi följer rekommendationerna från socialstyrelsen". Vatten el lättmjölk att dricka o bordsmargarin till ev smörgås.