Tung-diagnostik?
Är det någon av er kunniga, som vet seriösa websidor att besöka som diskuterar, visar bilder kring tung-diagnostik?
Är även intresserad av detsamma, fast vad gäller iris-diganostik.
Tack på förhand!
Ps. Har skrivit inlägget på några fler ifokus-sajter, i hopp om många tips.
Det är jätteintressant med tungdiagnostik! Fantastiskt vad mycket man kan se där. Och lättare än irisdiagnostik tycker jag.
Jag har lärt mig lite hos Existensmaximum, de har kortkurser som inte är så dyra.
Tyvärr vet jag ingen hemsida med bilder, men hittar du någon så meddela gärna.
PH-balans, Kurt Sandvik har en del ansiktsdiagnostik som också är intressant. Där finns bilder också har jag för mig.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Det använder man sig väl av när man ställer diagnos inom akupunktur/kinesisk medicin med?
Själv är jag ganska okunnig inom detta område, men som Magi-cat skriver, meddela gärna och länka om du får nys om något!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Tack för tips! Självklart berättar jag om jag får tips på bra sidor!
Det vore väldigt intressant att hitta någon sajt som visar exempelbilder, så som jag sett att det finns sidor som visar händernas linjer och dess betydelse. Kanske måste man söka på kinesiska sajter, men då kommer man ju å andra sidan inte förstå vad dom skriver kring bilderna.

jag letade efter info om biopati och på en av sidor fans info att hon stället diagnös enligt ögat… låter att det kan vara samma irisdiagnosticering
har googlat igenom en massa sidor men inte hittat exempelbilder, bara en massa terapeuter som utför det….
Däremot finns det ju böcker, såg en på bokbörsen.se för drygt 300:-)
har du gått in under fliken bilder och googlat?
ja, lite, men hittade inget direkt uttömmande…..man skulle behöva många bilder att titta och jämföra
det jag har är bilder i boken kinesisk medicin skriven av Susanne Schönström. Det finns 9 olika bilder av tungan i olika skick och lite förklaringar. För övrigt en bra bok om kinesisk medicin tycker jag.
Hej.
Vet inte riktigt vad du tänkt ha det till,men boken Atlas of chinese tounge diagnos är en bok med ca 100 tungbilder i färg och fallbeskrivningar.För att föstå det hela krävs dock att man har lite koll på den kinesiska terminologin.
Det är den boken som finns på bokbörsen för 350:-……
Vet inte om man kan be sitt bibliotek ta hem den, ska prova……
Kinesisk tungdiagnostik är en jätebra metod för att ställa diagnos, men eftersom det man hittar vid en sådan undersökning beskrivs i kinesiska termer så behöver man ju också ha kunskap om resten av den kinesiska medicinen för att kunna dra slutsater och förstå vad tecknen på tungan innebär.
Bara för att det står i en bok att en röd tunga betyder hetta, så räcker ju inte detta för att man ska kunna ge en behandling om man inte vet vad hetta betyder. Eller om det står att en bred tunga med tandavtryck innebär att mjälten är försvagad och att fukt har bildats. Vad ska man använda den informationen till om man inte vet vad det betyder?
Som sagt: jättebra diagnosmetod, framför allt i kombination med pulsdiagnostiken, men referensramarna som finns i böcker i ämnet kräver en viss utbildning för att man ska kunna använda den.
Jag känner de som håller kurserna i bl a TCMdiagnostik på Existens-maximum. Mycket duktiga lärare och terapeuter, men dessa kurser är inte tänkta att ge en uttömmande information om ämnet, utan mer som översikt, och allmän information.
Jag skulle vilja rekommendera att gå en ordentlig utbildning i Kinesisk Medicin. På så sätt får du ordentligt på benen för att kunna ställa en diagnos genom att bl a titta på tungan, och dessutom kunna behandla just dessa obalanser/diagnoser utifrån det du hittar den vägen.
Må så gott!