Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etiketttips
Läst 4281 ggr
mayolica
0

Eget smaksatt vatten

Nu när det börjar bli varmt ute går det offta åt mycket vatteni,bland är det gott med lite smak i.

Jag brukar ta vanligt vatten hemifrån i en liten flaska och lägga i några djupfrysta bär,min favorit är blåbär men det går lika bra med andra bär eller blanda olika sorter

Jag kom på den iden en gång när jag fastade och skulle ha med något ut att dricka och inte ville köpa i affären,sen har jag fortsatt med det.

När jag gör kolsyrat vatten brukar jag pressa i lite vanlig citron,istället för att köpa smaktillsats.

~ mayolica ~

Hoppfull
0

Smart med frusna bär, då håller sig vattnet kallt med. Det ska jag testa!

Vanlig skivad gurka ger väldigt god smak åt vatten med och igår såg jag på tv några som la rabarber i vattnet.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

ChallisQ
0

Det var ett bra tips!

Jag har några gånger tagit hemgjord saft och blandat ut det med typ Loka och vojlá så har jag "läsk" till dottern Glad

(å du vet förstås att när man fastar så ska man inte få i sig något annat än vatten för då är det att svälta kroppen och inte att fasta Flört)

Hoppfull
0

#2 Kan du förklara det du skrivit inom parentes? Obestämd

mayolica
0

#2 Jag brukar inte köra med enbart vattenfasta,utan även tunna råsafter,örttedet och grönsaksavkok. Brukar gå efter Lilly Johanssons rcept i boken vital kur,funkar jättebra. Har även provat med något fastepaket på 7dagar,men den har dom slutat med för många år sen.

~ mayolica ~

ChallisQ
0

#3 När man fastar så måste man dricka mycket vatten för att kroppen ska kunna släppa alla gifter och slaggämnen. Och samtidigt vill man inte fylla på med nya slaggämnen. För att kroppen inte ska bli sjuk av detta så ska man inte tillföra kroppen någon näring, för om du tillför lite näring men inte tillräckligt för kroppens behov, så går det åt mer energi att bryta ner näringen än det du får ut av det du stoppat i dig. Vad som då händer är att kroppen hamnar i svält, och inte fasta, och då kommer inte reningsprocessen igång. Då blir "fastan" ingen vila för kroppen utan en ansträgning istället.

Hoppfull
0

Så man ska bara dricka vatten om man fastar? Då blir man ju sjuk… vatten renar ju inte tarmarna från placken som sitter fast heller så jag förstår nog inte riktigt hur det är tänkt.

ChallisQ
0

#6 Vad menar du med att man blir sjuk av vatten?

Det enda sättet du blir av med placken i tarmen är genom att ta en tarmreningskur eller tarmsköljning (med vatten Flört) och då ska du inte fasta samtidigt eftersom kroppen då lättare tar upp de gifter som släpps lösa.

mayolica
0

Jag har alltid fått jättebra effekt av fastan,kan må dåligt i början men i slutet av veckan är jag som en helt ny människa.Alla som träffar mej efteråt ser förändring och frågar vad jag gjort. Jättepigg med hur mycket energi som helst,syns på hår och hud oxå.Det har alltid blivit en ordentlig utrensning. I mina böcker rekommenderades inte vattenfasta på egen hand hur som helst. Däremot ska dryckerna spädas ut,så dricker man mycket rent vatten mellan fastedryckerna.

Visserligen är mina fasteböcker ganska många år, så det finns säkert modernare ideer om fasta. Men dom här metoderna är väl beprövade och fungerade på hälsohem förr, dom fungerar fortfarande.

~ mayolica ~

Hoppfull
0

Tja det råder väl ganska delade meningar om huruvida tarmsköljning med enbart vatten är särskilt effektivt överhuvudtaget. Att rena tarmen med oxymax eller liknande får ju en helt annan effekt, självklart i kombination med rejält med vatten.

Det jag menade med att man bli sjuk är ju att om man fastar sju - tio dagar - två veckor (som är en ganska vanlig fasta) och bara dricker vatten så lär man bli ganska sjuk helt utan näring.

[kishintai]
0

#9 Om du fastar med annat än vatten så måste du vara i riktigt god hälsa för att inte påverkas negativt. Om du får i dig lite näring så hanterar din kropp det som svält, vilket inte är nyttigt! Din kropp klarar av att vara utan mat relativt länge, men utan vatten klarar du dig inte särskilt lång tid.

Om du gör en fasta så kommer din kropp inte att må så bra när utrensningen sätter igång, och först när utrensningsprocessen är klar så kommer du att må bra igen. Om du sen inte känner att du kan hantera en riktig fasta (med enbart vatten) mer än 3-4 dagar, så kanske du inte ska fasta längre tid än så just den gången? Man blir inte sjuk av en fasta, även om du bara dricker vatten! Men din kropp mår inte bra av att svälta!

#8 Ja, testa att meditera mycket under en veckas tid, eller vistas mycket i ren, frisk luft under en vecka, eller att ta en matsked olivolja på fastande mage varje morgon i en vecka och se om dina vänner inte reagerar på motsvarande sätt av det också?

Jag måste säga att om dina böcker rekommenderar självsvält som en fastekur så undrar jag hur författarna tänker? Jag vill inte göra mig ovän med någon, så jag backar här!

Känn efter själva, och bilda dig en egen uppfattning inte baserad på mina eller någon annans åsikter (även om det står i böcker). Läs så mycket info som du känner att du behöver, från olika källor, och fatta ett eget beslut om vad som verkar rimligt.

Lycka till med fastekurerna! De är, när de fungerar som de ska, någonting mycket hälsobringande. Tänk till exempel på barnen som helt på egen hand genomgår kortare eller något längre fasteperioder, för att på så sätt få en bra balans i matsmältningsapparaten.

Må så gott!

[kishintai]
0

#0 Smaksatt vatten är en underbar idé. Ibland behöver man få lite smak i munnen också, och inte bara vätska ;)

Tack för tipset med blåbären, ska jag prova!

mayolica
0

#10 Jag har läst från flera olika källor som har god erfarenhet har oxå fastat flera gånger. Det är nästan 30 år sen jag gjorde det första gången,pratade även med en erfaren fasteläkare en gång innan jag fastade. Nu är det säkert så att det har kommit nyare forskning som inte jag hängt med på,men detta är ändå gammalt och väl beprövat.

Som med allt annat så går åsikterna isär bland olika experter om vad som är rätt och fel,så har det alltid varit och kommer alltid att bli. Kan inte uttala mej om att fasta på enbart vatten,eftersom jag inte har provat det .Men att fasta kortare än sju dagar känns meningslöst.

Men det var egentligen inte meningen tråden skulle handla om att fasta,så vi avbryter den diskusionen nu och återgå till det tråden är avsedd till.

~ mayolica ~

JMax
0

#0 Jag ska med testa med frysta bär i det låter ju jättegott! Ska testa rabarber med för det har jag ju i mängder!

Gör jag nått i sodastreamern använder jag antingen min hemgjorda saft eller köpesaft utan skumma tillsatser, gillar inte de som säljs till sodastreamern…

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

[kishintai]
0

#12 Håller med fullständigt Glad

mayolica
0

Ja det är bara att låta fantasin flöda och prova olika frukter och bär efter smak,jag är inte mycket för sötade drycker särskilt inte om jag är törstig. Dricker nästan bara vatten,men ibland är det gått med lite smak och då brukar jag ta lite bär.

~ mayolica ~

diaz55
0

jättebra tips med frysta bär i vatten, tack MayolicaGlad