Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etiketthuskurer
Läst 30114 ggr
Bybo
37

Huvudvärk

Min fråga är: Om någon har ett bra tips mot huvudvärk? Just nu har jag fasligt ont, men gissar att det är koffeinbristen.

Men jag har även vanligt ont i huvudet då och nu, så jag skulle vara tacksam för lite goda råd.

Har väl healat bort den nån gång..och så finns det väl massage osv, men det kanske finns nån här som har ett eget beprövat trix?

Pia

CatarinaJ
0

Vad det gäller all smärta tror jag för o främst på att hitta orsaken till smärtan, inte bara ta bort symptomet, healing skulle fungera då. Lycka till!

Catarina

Bybo
0

#1 Jo, det är ju sant…

Denna gången är det som sagt bristen på kaffe :-/

Men annars är det nog när jag har för mycket att tänka på *S* ja, typ vaaanlig huvudvärk…och så har jag lite högt blodtryck ( hoppas det ej beror på det)

CatarinaJ
0

Du, dricker vatten! Det rensar ut lite koffein iaf Flört

Hoppfull
0

Alla de orsakerna påverkar förstås. Min egen huvudvärk kommer nästan alltid från spänningar i nacken alt. stas i lymfgångarna i nacken. Så yoga, strech, massage är super och för lymfan kan man bara stryka försiktigt från hårfästet och neråt i nacken, det gör underverk trots att man tar mycket mycket mjukt.

Lycka till!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Bybo
0

#3 #4 Tack snälla ni :-) Funderade på att sno en mindre nyttig Joltcola av ena sonen*fniss*

Hoppfull
1

Ja när det är koffein som saknas så lär du nog få ha värken… d'oh!tills kroppen renat ut skräpet och abstinensen är över

Ayena_old
0

Huvudvärk kan ju bero på många olika saker. Var sitter värken, i hela huvudet som en hjälm, eller i nacken, eller i pannan?

Har du haft den länge?

Bybo
0

#7 Denna gången var det koffeinbrist :-) Värken slutade då jag drog i mig kaffe ( som var slut tidigare)

Men annars när jag har värk, så är det nog som en hjälm/band runt skallen….

Tuva-Lena
0

Testa akupressur! Skall visa dig punkterna imorrn, nu bara mååååste jag lägga mig! Natti o kram!

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Bybo
0

#9 Tack :-) Natti nattkraaam

Brokenfether
0

Natti alla gummor och hoppas din huvudvärk släpper Bybosan…nu ska jag oxå sova..å hoppas jag kan komma ut på nätet imorron…det gick inte idag alls…Kraaaaaaam

Bybo
0

#11 GulleLisa, där är du!! :-) Tack…Sov så sött å dröm blött;-) Kraaam

Brokenfether
0

#12 Gulle Pia…du med…*S Natti kraaaaaaaaam

Magi-cat
0

som sagt, drick mycket vatten! Kaffe torkar ut och för varje kopp kaffe ska man dricka lika mycket vatten och ännu mer vatten "mellan varven". Hjälper faktiskt!

Samt pepparmyntolja att smörja nacke eller panna med. Smärtlindrande och uppiggande! jag går knappt utanför dörren utan min pepparmyntolja - den är faktiskt så bra!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Bybo
0

#14 Aha, då ska jag inhandla lite P-myntolja :-) Tack för tipset

mommo
3

# 2: Och så är det ju så att högt blodtryck och huvudvärk ofta går hand i hand. Huvudvärken är så att säga ett symptom på att man har högt blodtryck. Och då kan det vara bra att se över vad som kan vara orsaken till det höga blodtrycketGlad

Stardust
0

Alla informationen du har fått är jättebra.  Du kan också prova lavendelolja, feverfew tabletter, och magnesium.

Bybo
2

#16 Ja, usch…haft högt blodtryck så länge jag kan minnas :-/

#17 Tackar för dina tips! :-)

Tuva-Lena
1

#18 Här kommer akupunkterna!

Eftersom du vet var kronchakrat sitter, så kan vi använda punkten som sitter där. Den kallas för "governing point" och aktiverar alla meridianerna. Börja med den och tryck försiktigt i en minut. Du känner en fördjupning där den sitter.

Du har två punkter vid ögonbrynen, där dom slutar bredvid näsroten. Man kan känna små fördjupningar där punkterna sitter. Tryck på båda sidorna, men inte för hårt, och håll ca 1 minut.

Följer du en rak linje ifrån de här punkterna, upp mot hårfästet, så hittar du två punkter till där. Håll på dem ca 1 minut också.

Mellan andra och tredje tån och mitt i vecket, från stortån räknat, sitter en smärtlindringspunkt som heter Stomach 44. Använd den på båda fötterna och tryck där också i 1 minut ungefär. Den här punkten är effektiv vid just huvudvärk i kombination med andra punkter.

Lycka Till Pia! Hör av dig om du inte får till`et! :)

Bybo
0

#19 Tack, ska skriva upp detta dääära nu :-)

Ayena_old
4

Bybo. Skönt att denna huvudvärken släppte.

Annars har jag också haft mycket "hjälm-huvudvärk". Mycket typisk spänningshuvudvärk. Prova med tryckövningarna! De kan göra underverk. Jag har också testat detta, dock ej punkten på foten.

Jag har lite tips på några mycket enkla övningar mot spänningsvärk men jag tar dem i en separat tråd.

Denna kommentar har tagits bort.
Halvdansken
1

Jag hade massor med huvudvärk i många år och det hjälpte först när jag kom till en kiropraktor. Nu går jag 4 gånger om året ca, och får fixat rygg och nacke (och armbågen - det hjälper mot tennisarmbåge).

Prova, det hjälper mot spänningshuvudvärk.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Tuva-Lena
0

Ja, sätten är många men knepen är få som man brukar säga.

attvaraellerintevara
1

Hej. Läste just i Världsnaturens medicinalväxter att

Älggräs/Älgört ,Filipendula ulmara är bra mot huvudvärk.

Den här örten kan bli upp till två meter hög.Blommorna har en stark honungsdoft och besöks av humlor och bin. Vid högtider strödde allmogen ut den på golvet för dess angenäma dofts skull.Växten har också använts för att torka ur kärl som skulle användas för Mjöd eller Öltillverkning.

Naturligt utbredningsområde är: Europa(Sverige), Västra asien,Norra sibirien.

Användningsområde:

Älggräs innehåller systemmolekylen till aspirin som användes mot huvudvärk. Te gjort på bladen anses välsmakande,svettdrivande,maskfördivande,katarrlindrande och sammandragande. Örten har även använts mot Reumatism.

Jordens apotek-medicinalväxter.En information ifrån WWF.Hälsningar Astrid

Hoppfull
0

Ja älggräs är väl den naturliga föregångaren till magnecyl eller?

Halvdansken
0

#32, Pilbark är föregågaren till typ Treo, den innehåller naturlig acitylsalicylsyra. Man kan koka te på den.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Hoppfull
0

Ja, magnecyl är oxå tillverkad av acetylsalisyrsyra Glad

attvaraellerintevara
0

32 Jag tror det/ Hälsningar AstridObestämd

signemo
0

Hej på er. När jag har huvudvärk  typ dunkande spänningshuvudvärk. Då brukar jag dra på bilradion på högsta (nästan) volym när jag kör hem från jobbet.  Då är jag så koncentrerad på att köra och dånet gör att det för övrigt blir ren korsslutning i huvudet och spänningshuvudvärken lättar.Flört

Var rädda om varandra

Hoppfull
0

Hahahaha, det var det galet värsta jag hört signemo! Skrattande Helcoolt att det fungerar, du stör ut orsaken på något sätt.

JILE
0

GladSignemo det låter ju som lika botar lika _homeopatin funkar ju så.

Hi,hi det var en ny uppfinning :-)

signemo
0

Visst är det galet. För att inte tala om vad de tror som bor på min väg hem. SkrattandeCool

Var rädda om varandra