Spikmatta o gravid?
Löning i morgon o jag funderar på att skaffa mig en spikmatta då jag jobbat lite övertid o ska unna mig själv någonting!!
Första frågan: Jag är gravid, iof bara ca: tre veckor kvar men är det ok att använda mattan ändå?
Andra: Hört nått om färgen på mattan (Shakti tror jag den hette) att grön ger energi o orange är lugnande eller tvärtom. Stämmer det?
Tredje: Vilken matta ska man köpa om man vill ha en av bra kvalité och ska man satsa på någon särskild färg?
Tack!
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
jag rekommenderar inte att börja med spikmattan under graviditet då det sätts igång väldigt mycket i kroppen. Det är ingen som vet huruvida det påverkar barnet eller inte men bäst att vara på den säkra sidan. Däremot om du hade använt spikmattan före graviditeten så tror ju jag att det inte har någon speciell påverkan på barnet eftersom du då redan är van och spänningar har börjat släppa.

Tack för ditt svar! Jag kan ju köpa/beställa den och hoppas att jag kan stå ut tills bebisen kommit!
du har ju inte så långt kvar som tur är och de veckorna går fort!
Jag skulle nog heller inte rekommendera att använda den så pass i slutet av graviditeten, men du kan ju köpa en eftersom du inte har så långt kvar.. Efter bebben kan du ju helt klart använda den och kommer säkert hjälpa dig..
Lycka Till :-)
Jag har frågat på Shaktimattan och de säger att den för säkerhetsskull inte ska användas under graviditet.
Grön är lugnande och orange stimulerande.
Shaktimattan är den som blivit oerhört populär - så populär att det kommit "piratkopior". Men det finns bara ett original…..
Färgen är nog inte så viktig tror jag, mera en smaksak. De flesta verkar gilla grönt bäst och kanske är den färgen mest allround för alla behov….
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Hörde i dag att det kanske inte är bra att använda den när man ammar heller?? Att den frigör gifter i kroppen. Någon som vet mer om det? Jag vill ju så gärna ha en o börja använda den NU!!!
mnja….det har jag aldrig hört att det skulle vara farligt att använda vid amning. Snarare tvärtom, att spikmattan stimulerar avslappningshormonet oxytocin som är avgörande för amning. Ökar man avslappning, blodcirkulation, avspänning och välgörande hormoner är det ju bra för amningen!
Är man rädd för gifter (och man ska vara uppmärksam) är det nog viktigare att titta på vad man stoppar i sig, ren luft osv.
Lycka till med amningen!

#7 Då borde det inta vara nån fara! Ska införskaffa mig en snart, det har inte blivit av än. Bebbe måste ju komma ut med men det hoppas jag att den gör snaaaaaaaart!!
Du johanna- vi kanske ska gissa när du åker in? ha det som en liten tävling om du tillåter?

Absolut!!! Gissa på ni bara!! Vill ni veta nått beröknat datum?
Du skrev längst upp att det är tre veckor kvar så nu är det lite över två veckor väl? ja skriv beräknat datum så gör jag en ny tråd med det hela
18/6 19.30 
Lycka till!

Beräknat är 12/6 enl ett ul och 14/6 enl ett annat
#12 Jag vägrar gå över tiden!!