Yantra - Spikmatta
Jag har idag inköpt en sådan på hälsokostaffären här i stan.. Någon mer som har den eller provat? Jag har även hunnit testa den för min första gång på en spikmatta och det var riktigt skönt. Jag kände hur blodcirkulationen kom igång m.m.
Den finns i grön och lila. Finns erbjudande nu på 499:- på Life och säkert andra ställen oxå där dem säljer spikmattor.
Den innehåller fler piggar än Shakti, alltså 8820 st och Shakti har 6000 st.
Kan tillägga att den blev bäst i test i tidningen Kropp & Själ nr. 3 i år 2009.
Tack Tiia! Nu la jag in en bild i mitt inlägg istället :-)
nu blev det ju helt tokigt hihihi,satte in bilden tillbaka
Haha.. Ja jag ändrade mitt inlägg för min dator bråkar med mig.. Jag tar bort hela inlägget istället om det inte gör något..
mig spelar det ingen roll
Ja nu krånglade jag till det för er
Hoppas ni är nöjda med mitt inlägg ändå 

Vi är nog ganska många här inne som har spikmattor minns att Waara skrev om den och jag köpte min av henne, det bästa köp jag gjort. Tack Waara!!!!
Medarbetare på Feng Shui och Indien
#7 Ja det vet jag, men nu skrev jag den här tråden om Yantra - Spikmatta.. Den ni har heter Shakti.. Om du läser igen så är det inte exakt samma..
Vad är det för skilnad på den spikmattan och den vanliga? Jag har oxå funderat på att skaffa en spikmatta ett tag,men är lite osäker om jag kan ha det. Är oxå osäker på vilken sort i så fall då det finns flera olika modeller.
~ mayolica ~
#9 Står i första inlägget jag skrev :-) Den har fler piggar och den har en annan färg + en annan symbol på baksidan som heter Yantra..
konkurrensen är igång och de rider på spikmattevågen.
Ja det är mkt möjligt ;-) Huvudsaken är att man är nöjd med det man köper :-)
precis- det är en smaksak vilken matta man vill använda. Det finns flera aktörer också som är liknande och så finns det ju den gröna plastmattan med färre piggar som många gillar också
Ja precis.. Smaken är som baken, delad :-)

Det är ju effekten man vill åt och där är det knappast någon skillnad
#15 Jo det är skillnad! Låter så otacksamt att jag skrev den här tråden överhuvudtaget! Jag eller någon annan har inte påstått att den här ska va så mycket bättre, skillnaden är det som jag skrev i första inlägget och det vore fel att påstå att det inte finns någon skillnad när det är det! Jag tror heller inte att det är så mycket större skillnad, men det är smaksak som sagt! Shakti fungerar säkerligen minst lika bra som Yantra!

Jag skriver att
Det är ju effekten man vill åt och där är det knappast någon skillnad, så då kanske du är vänlig och talar om skillnaden i effekt. Att det är fler piggar har även jag uppmärksammat.
Ja men att skriva att det är knappast någon skillnad om man nu inte använt båda dess mattor väl så att man vet skillnaden.. Jag har inte använt Shakti, men för det påstår jag inte att den ska va sämre..
Jag vet tyvärr inte vad skillnaden på just effekten är, men jag antar att Yantra uppnår effekt på fler ställen då den har fler piggar på varje piggplatta, men det är min uppfattning om det..
Jag letar info på nätet, men hittar inte något än, så jag ska kontakta dem som säljer den vad skillnaden är på just effekten mellan Yantra och Shakti..
tagga ner nu hörni! att uttrycka sig så alla förstår i text är svårt. Varken Soffe eller Clary påstår att den ene eller andre skulle vara bättre så vad bråkar ni om? Det är fortfarande effekten man är ute efter och den kommer alltid att upplevas olika och en typ hjälper inte den ene men den andre och tvärtom. Det är bra att flera varianter kommer fram på marknaden.
Jag har haft min spikmatta i ca 7 månader och använder den flera ggr i veckan, det köpet ångrar jag inte.
Hoppas att du får fin behållning av din spikmatta Soffe och Lycka till!
" Var nära naturen - var när dig själv "
#19 Tack Karin! Jag skrev den här tråden för att jag både ville dela med mig och tipsa :-)
#20 Det låter bra.. Jag tror att oavsett vilken matta eller överhuvudtaget alternativa metoder det handlar om, så hittar var och en det som man känner bäst för.. Tack :-) Detsamma till dig!
Jag trodde det skulle stå mer om själva yantramattan så man fick veta lite mer.
Jag har också precis köpt en och bara legat några dagar, men upplever att jag har ondare i kroppen! 
Därför skulle jag vilja veta om nån annan har upplevt samma sak, just i början av användandet av mattan, i och för sig oavsett vilken matta ni använder.
Kan det bli så att man först får ondare och sen vänder det?
Jag har ont i nacken, axlarna, händerna, ryggen, höfterna m.m. På vissa ställen förslitningar, andra ställen vet inte läkarna.
Har i ca 20 år försökt med akupunktur, sjukgymnastik, TENS, vattengymnastik, naprapat, massage, men inget har hjälpt mer än för stunden.
Därför har jag längtat efter att få köpa en matta och verkligen hoppats att just detta skulle bli bra, men nu vet jag inte…
MEN… Det kanske kommer om några veckor!? Effekten alltså…
Jag har alltså en yantramatta. Jag har inte läst någonstans att någon har fått ondare i kroppen av detta, men tänkte att nån här inne kanske hört talas om någon.
Jag glömde ju….
Har ont i olika perioder. Nacke, axlar, rygg ALLTID ont, men mer eller mindre, övriga kroppen kommer värken och går. Har inte fibro verkar det som enligt läkarna. (som iofs inte har gjort nån ordentligen utredning på det)
Så det kan ju vara så att jag är inne i en "ondare" period just nu…

#23 I den andra tråden om spikmattor, som då handlar om Shakti-mattan, var det många som berättade om hur de upplevde sin matta.
Jag kände inte mer värk när jag började med min och mina smärtor sitter på ungefär samma platser som dina.
Det kommer säkert in fler svar till dig under dagen.
Kramen

#23 Mysan, skulle det kunna vara så att din värk även beror på andra saker? Alltså underliggande saker i kroppen? Inom alternativmedicinen tror många att just värk orsakas av känslomässiga bekymmer som lagt sig i kroppen och ger värk. Nu vet jag förstås inte om det är så för dig, men för många är det så.
Sedan tänker jag på maten, är du noggrann med bas-syrabalansen och äter för att inte vara försurad? Är man försurad får man lättare värk i kroppen med.
Är det sådana orsaker kan jag tänka mig att man får mer ont när man triggar de ställen blockeringarna finns på.
Men det var bara en tanke från mig.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

en skillnad mellan shakti- och yantramattorna som man kan vilja överväga om man ska skaffa en är att yantramattan finns i tre storlekar, medan shaktimattan finns i en storlek.
Till exempel kan någon som är lång kan föredra att använda en större matta, medan en mindre matta å andra sidan är lättare att ta med om man reser mycket.
dessa två mattor verkar mycket lika till det yttre. har bara provat den ena sorten. har däremot funderat på att skaffa en till matta av typen med längre och glesare piggar, för att kunna använda på jobbet. Eftersom piggarna sitter glesare, kan man få effekt även med en tröja på, vilket skulle göra det möjligt att pausa på spikmatta även om total avskildhet inte är möjligt.
Mina upplevelser av shaktimatta: skaffade min första för drygt ett år sedan, och använder dem nästan varje dag. somnar lättare, mindre spänningar i nacke och axlar - framförallt kan jag med hjälp av mattan bryta om det är på väg att bli värre. använder ofta 2st samtidigt, från huvudet ner till baksidan av låren.
Ja allt är ju som sagt en smaksak.. Det är små skillnader mellan shakti o yantra och det är antalet piggar, färger och symbolen som man oxå kan meditera på..
Jag kan känna att jag lite mer ömmare som när man fått massage, men inte så att det blir mkt värre, snarare upplever jag det som skönt med dess avslappning man får och det onda klingar av efter en liten stund..
Det finns en länk där yantra har sin hemsida om ni vill titta in där: www.yantramattan.se
Hörde om att shaktimattan skulle vara effektivare pga någonting, men hittar inte på var jag läste detta. Såg ju inslaget med killen Mokshananda som har hittat på denna matta. Han påstod att det var bra att lägga ansiktet på spikmattan, man hade fler akupunkturpunkter där. Sedan fick man fin lyster i ansiktet..antagligen pga av att cirkulationen kommer igång.
Kram jile
Jag funderar på att någon gång köpa Shaktimattan oxå, för att jag är nyfiken på om det är någon skillnad i effekten och känslan av dess användning..
#24 och #25: Tack för era ord och du Hoppfull, du har nog mycket rätt i det där med värk och känslomässiga bekymmer!
Maten…. Slänger i mig nåt jag är sugen på bara, mest mackor… Hmmmm inte så bra kanske…. 
OK, men jag ger inte upp! Jag ligger på den varje dag och just efter att jag har legat, då känns det bättre. Det är ofta dan efter, innan jag legat på mattan, som kroppen värken, men som sagt, det kan beror på annat.
Ville bara höra om nån annan hade upplevt samma sak, för ibland kan det ju bli så med nya metoder, att det först känns värre för att sen bli bättre.
Jag ångrar inte alls att jag köpte mattan, det är inte det, utan mest en fundering på om nån annan upplevt samma sak.
Tack för era svar!
Soliga kramar (äntligen sol och värme) 
Jag har provat olika mattor och den som jag tycker är mest effektiv är den Svenska som har färre men större spikar. Shakti har en massa små spikar som gör att det känns mest i huden och man kan inte reglera effekten med den.
Den Svenska har större spikar och gör mer ont i början men då kan man reglera smärtan med att ha på sig en t-shirt eller dylikt för att reglera smärtan innan du blir van.
Den Svenska har så långa spikar att den kommer åt både muskelaturen och triggerpunkter och det gör inte dom andra enligt min erfarenhet.
#31 Tack för info! Ska jag googla på :-)
#31 Den ska jag också kolla in! Som sagt var, man kan ju ha två stycken…

Är den svenska mer fyrkantiga plastbitar med taggar på? Färre taggar o kanske 2 cm långa? Man kan pussla i hop bitarna till en större matta? Såg nått sånt i fönstret på en butik. Liknade klimattorna man kan köpa till hästar på typ Hööks…
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
#34 japp det är en sådan
Den svenska spikmattan påminner om en gräsmatta i plast :-) Men jag är intresserad och det finns återförsäljare här i stan, så jag ska kontakta någon av dem och be om att få prova först, annars vågar jag inte lägga ut flera hundralappar bara för att prova..

har sett en till variant enligt samma princip som "gräsmattan i plast", men med en annan typ av sektioner
http://www.swehealth.se/spikmatta/spikmatta-endorf-412/
någon som har jämfört den med Svenska spikmattan?
Ja, den där spikmattan blev jag också intresserad av! Visst kan man väl ha två och variera med?
ja det är ju inga problem. Ibland behöver man ju något som tar djupare och på ett annat sätt.
OK, bra att veta.