Någon om potatis?
Är det någon här som vet hur det påverkar potatis rent stärkelsemässigt om man skalar den och lägger den i vatten innan tillagning? Den fäller ju ut sitt potatismjöl då, men är det någon som vet hur det påverkar innehållet (utifrån GI och sådant tänk)?
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
potatis är stärkelse i alla former tyvärr men en del hävdar att kall kokt potatis ger ett långsammare insulinpåslag. Varför vet jag inte. Stärkelse bryts ner snabbt till glukos så fort du tillsätter saliv, och är alltså redan i magen glukos. Glukos är den form kroppen tar upp kolhydrater i och för mycket stärkelserik föda ger stort insulinpåslag och med de följder som blir av insulinet.
förresten om du ska fälla ut potatismjöl är det riven potatis som används men inte ens då försvinner allt ut

Jo det känner jag till, det är därför jag undrar hur det påverkar potatisen att låta den ligga innan. Då jag lider av för lågt blodsocker behöver jag kolhydrater för att inte däcka hela tiden, och grönsaker räcker inte riktigt till, men då är det ju bra att veta lite om hur de olika kolisarna fungerar. Potatis tycker jag är ganska okej trots allt, om man jämför med mycket annat.

Potatisen fäller ut annars med men inte lika lätt, det räcker dock med att man skivar eller tärnar den så fäller det ut massor, alltså jämfört med när du kokar den hel med skal.
Du får testa och se tror jag
Enligt min utbildning i livsmedelskunskap och näringslära så stämmer det som korseett säger om, kokt kall potatis och insulin i inlägg 1. Det ska även gå att skölja bort endel av stärkelsen. Det borde oxå vara till fördel att välja en potatissort med lite mindre stärkelse i.
~ mayolica ~

Jo som sagt det känner jag till, det jag funderade var hur det påverkar potatisens stärkelseinnehåll om någon vet… Jag har testat många gånger och vet att det fälls ut massor, det jag funderar kring är om och i så fall hur det påverkar stärkelsemässigt eftersom potatis är så stärkelserikt. Blir den bättre och nyttigare om man låter potatismjölet trilla ur den
eller skiljer det så lite så att det kvittar.