Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettövrigt
Läst 11799 ggr
Hoppfull
8

Saltsug

Jag har sådant saltsug, är det någon som vet varför man får det?

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

korseett
0

Natrium?

Hoppfull
0

Ingen aning… i vad finns det då som jag skulle sakna?

korseett
0

salt

Hoppfull
0

hahaha, jo men det måste ju bero på något att man inte tillgodogör sig för allt innehåller ju salt nästan.

Läste att man kan ha järnbrist när man har saltsug.

korseett
1

jag vet att jag läst nåt om saltsug att det kan påvisa en brist men jag kan inte finna det. Kanske järn då?

Hoppfull
0

Ja, jag har oxå någonstans i bakhuvudet att det finns orsak till just saltsug. Tror att det var vår gasaråsa som skrev om det.

korseett
0

gasaråsa! *asg*

Sötsug kan bero på krombrist och saltsug- jod? selen? Vad var det man saknade när man gillade salt lakrits? Det sitter nånstans därinne i skallen bara…

mayolica
0

Skrattande Jasså heter hon "gasaråsa" nu istället . Har oxå läst någonstans om det med saltsug,men allt kan inte få plats i skallen.

~ mayolica ~

Hoppfull
0

Hehehe, ja eftersom hon gillar att gasa så tyckte jag att det passade… Oskyldig

Jod skulle det kunna vara… jag har ju problem med krånglande sköldkörtel med så det låter lite troligt. Selen har jag precis börjat käka extra av just för att stötta sköldkörteln, beror det på det tror ni?

mayolica
0

Jag brukar kunna få sug på att äta mycket saltlakrits ibland,vore kul att veta om det kan vara något som saknas.

~ mayolica ~

Hoppfull
1

Här hittade jag en rolig och lite tänkvärd "artikel"

vad är du sugen på

Hoppfull
0

DITT SUG: Salt och fet mat. Det kan betyda: Att du är uttorkad. Salt binder vatten och din kropp kanske försöker hushålla med den vätska som finns i kroppen om du är sugen på salt och fet mat.
ÄT/DRICK: Fyll en kanna vatten och lägg i lite hallon eller basilika, minst lika gott som läsk!

DITT SUG: Godis, läsk och choklad. Det kan betyda: Att du behöver protein. Utan energi kräver kroppen en snabb energikick och då kan du bli sugen på socker.
ÄT/DRICK: Berika din kost med kött, kyckling, fisk, linser och bönor.

DITT SUG: Bröd och pasta
Det kan betyda: Att du inte äter tillräckligt mycket. Se till att alltid äta minst 1 200 kalorier varje dag.
ÄT/DRICK: Se till att få i dig mellanmål, ät en smörgås eller frukt mellan målen.

Hittade detta om sug på Glamour

mayolica
0

#12 Tack Glad

Just choklad  brukar jag kunna bli jättesugen på ibland. Det är inte så offta jag blir sockersugen,det kan hända om jag glömt bort att äta något en dag.

~ mayolica ~

Crowone
0

Hittat på :

http://www.vitaminochmineral.se/category.php?cid=8

**"Notera
**Järnbrist kan orsaka ett saltsug och det är vanligare med järnbrist hos kvinnor vilket kan medföra att de behöver extra tillskott av mineralet. Kroppen har lättare att ta upp järn med samband av C-vitamin och koppar och upptaget hämmas av vin, kaffe, te, kli och choklad. Upptaget hämmas även om det finns alltför mycket koppar i kroppen."

[kishintai]
0

Enligt kinesisk medicin är salt kopplat till njurarna, och saltsug skulle då bero på att njurarna är försvagade… Det är ju inget näringsämne och om jag förstått det rätt är det mer så du tänkte, men jag ville ändå flika in lite ;)

Hoppfull
0

#15 Det stämmer alldeles säkert eftersom jag har och alltid haft problem med mina reningsstationer i kroppen, njurarna har aldrig riktigt jobbat som de ska och till och med mina värden på njurarna har flexat både upp och ner. Ingen förstår dock orsaken till detta…

ChallisQ
0

I homeopatin tyder starkt saltsug (bla) på att man bär på sorg som fastnat och lagt sig som ett lager i kroppen.

Hoppfull
0

Ja fastnat har den nog gjort i så fall med tanke på att jag bearbetat den på alla tänkbara sätt i nästan 15 år… så då vet jag nog inte riktigt vad jag ska göra mer.

mayolica
0

Det kan kanske bero på lite olika saker,jag har brukat bli sugen på saltlakrits sedan jag var väldigt liten. Nu är det nog oftast när jag har ont i halsen som jag vill ha sånt,men det kan även vara nån annan gång oxå. Chokladsug får jag offta om humöret inte är så bra. nedstämd,eller har slarvat med maten.

~ mayolica ~

Hoppfull
0

Ja jag har faktiskt ingen aning, men saltsuget har jag haft sedan barnsben och min äldste son likaså. Sötsug har jag väldigt sällan och får jag det så räcker det med en pytteliten sötsak så är jag helt övermättad på sött Glad

ChallisQ
0

#18 Det finns två stora medel på just sorg inom homeopatin. Om du vill kan du skicka mig ett PM så kan vi ta reda på om du tillhör någon av dom grupperna Glad

Självklart finns det några andra medel där symtombilden innehåller starkt saltsug men min erfarenhet säger mig att nästan alla har ett sorglager som först måste bort, djur som människa.

Hoppfull
0

Ok, jag får fundera på det, men min fråga återstår, hur kan ett homeopatmedel lösa upp känslomässiga blockerande lager?

Vad ska jag skriva i pm:et, eller rättare sagt vad vill du veta?

ChallisQ
0

#22 Jag har försökt mig på en förklaring i tråden om blodförgiftning Flört

Svaren på följande frågor talar om för mig om du behöver Natrium muriaticum eller Ignatia (om det nu är ett sorgemedel du behöver).

När du är ledsen, vill du då bli tröstad (alltså omkramad) eller vill du helst vara ifred? Har du svårt att prata om/veta vad du känner dig sorgsen över? Suckar du mycket? Är du varm eller frusen av dig? Tycker du bäst om att vara inomhus eller utomhus? Vill du helst sitta i solen eller i skuggan?

Hoppfull
0

Tack! Det var intressant. Jag förstår förutom hur örter kan lösa upp trauman, alltså man tillsätter ju samma (om jag fattat principen rätt)… så då tillsätter man örter som orsakar känslomässigt trauma som sorg för att starta igång en egen läkeprocess. Finns det då alltså örter som orsakar känslomässiga trauman… väldigt intressant och konstigt (obs jag misstror det inte, vill bara fundera för att förstå).

Jag vill helst vara ifred när jag är ledsen, har svårt att gråta inför andra.

Jag har haft svårt att veta att jag ens var ledsen och ja, jag kan ha svårt att förstå var sorgen kommer ifån.

Jag suckade mycket förr, sällan numer… fast jag frågade familjen nu och de säger att jag suckar fortfarande… trodde det var ett arv från min mamma som suckat hela sitt liv…

Jag är varm och frusen, endera eller har problem med balans på terostaten men mer frusen än varm.

Jag tycker bäst om att vara inomhus men gillar solen (fast gjorde inte det som barn, då ville jag vara inne eller i skuggan).

Coolt, nu väntar jag med spänning på vad du ska svara Glad

[kishintai]
0

#16 När det gäller njurarna så är det ofta kopplat till andra delar av kroppen också, t ex öronen, länd- och korsrygg och till området precis under ögonen (alltså att man har en tendens att bli lite mörkare runt ögonen ;)

Njurarna är kopplade till vårt ursprung, alltså där vi kommer ifrån innan vi föddes, och samtidigt vår strävan efter att återvända dit (när vi är redo för det). Njurarna styr våra lite längre livscykler, våra utvecklingsfaser i livet. Egentligen är njurarna grunden för all vår energi i kroppen, så om man kör hårt under en period och blir trött av det, så är njurarna starkt inblandade i det, enligt kinesisk medicin.

Bara lite info Glad

Hoppfull
0

#25 Tack för infon! Mycket intressant. Dock måste man ju hitta vad det är som orsakar rubbningarna. Jag har gått hos en mycket duktig akupunktör som arbetar med TCM och är utbildad i Kina men hon kunde inte hjälpa mig eftersom min kropp inte svarade på akupunktur (heller).

[asamaria]
0

Saltsug, ja det har med njurarna att göra. Frusen- dålig cirkulation i kroppen. Det finns 3 stora cirkulationsområden i kroppen. lungor, hjärtat och njurar. Fråga, vilket ör svårast, in-eller utandning? Eller båda?

Har själv lidit av järnbrist i många år, men aldrig känt saltsug, har däremot druckit väldigt dåligt.

Kram från asagasaFlört

Hoppfull
0

Hehehe, välkommen åter gasaråsa! Flört Vi har saknat dig härinne!

Först skulle jag skriva utandning men det är nog egentligen båda. Frågan är ju dock vad det är som orsakar njurarnas trötthet. Jag vet sedan länge att både njurar och lever är överbelastade, men det går inte att få fram var belastningen kommer ifrån.

[asamaria]
0

Är det både in-och utandning är hjärtat inblandat. Alla cirkulationsorganen påverkar ju förstås varandra. Det ena ger andra som ger det tredje. Om du kan skulle jag rekommendera dig en chakrameditation för hjärtat. Har en meditation för bara hjärtat som jag gjorde i helgen som finns i en av Milnes böcker. Min tid är det lite ont om just nu, ska se om den finns på nätet annars får jag försöka beskriva den här.

Trevligt att vara efterlängtadKyss

Kram Åsa

Hoppfull
0

Gärna det! Mediterar visserligen på hjärtat dagligen men det kan ju vara bra att pröva en ny variant!

Kramkram!

[kishintai]
0

#26 Det kan ibland vara väldigt komplicerat att hitta orsaken till ett problem. Haqr du gått länge hos din akupunktör? Jag fick i alla fall känslan av det. Ibland kan det vara så att man blir lite hemmablind som terapeut. Man har behandlat en person under en längre tid och tillslut missar man en aspekt i problematiken.

Min erfarenhet säger mig att det ibland är bättre att för stunden inte rikta in sig på att hitta orsaken, utan börja behandla där man står just nu. Efter ett antal behandlingar, kanske 3-4 stycken, så börjar orsaken utkristallisera sig utan att man försöker tvinga fram den i dagsljuset. Det kan ju vara så att orsaken till problemet ligger dolt under flera lager av symtom, eller att du som patient har dolt det hela för dig själv, och då är det mycket svårt att som terapeut hitta rätt (om terapeuten inte har en exceptionell intuition förstås).

Ge inte upp, utan se till att få behandling, och få rörelse i dina energier, så kommer grundorsaken fram…

Hoppfull
0

#31 tack för goda råd. Jag gick inte jättelänge hos akupunktören eftersom jag fick noll effekt på behandlingarna, kanske 7-8 gånger totalt. Hon hjälpte mig dock till andra viktiga insikter. Man har inte de pengarna att kasta ut när man inte ens får ett uns verkan av dem. Jag har behandlat symptom nu i snart 15 år, utan att få vare sig effekt eller komma särskilt mycket närmare grundorsaken och därför har jag slutat med det och har istället riktat in mig på att hitta grundorsaken. Innan jag gjort det kommer inte behandlingarna att ge något resultat ändå har jag insett.

De största stegen har jag tagit de sista månaderna med hjälp av Gårdbäckarnas behandling och de har fått ta hjälp från högre energier för att mina problem ligger utanför vad som är synligt och för vanliga terapeuter behandlingsbart (inklusive dem). Det tog även dem en hel del trixande innan de började få en glimt av vad det handlar om.

Jag ger aldrig upp! GladDet finns inte med i mina tankar ens… jag kommer aldrig att sluta söka förrän jag hittat vad det är som orsakar mina problem. Om det så är det jag ska ägna hela den här livstiden åt Glad

Tack för att du tar dig tid!

[kishintai]
0

#32 Om du behöer mer hjälp efter deras behandling så skulle jag vilja rekommendera Xin Ping-behandling hos en man som heter Miguel Rodriguez i Enköping. Kostar en del både för behandlingen och antagligen också för resan, men han brukar hitta och behandla orsaken på en behandling. Kanske värt att titta närmare på för dig.

Hoppas du snart får bukt med dina problem!

Hoppfull
0

Ska kolla upp saken, tack för tips!

ChallisQ
0

Hej Hoppfull!

Jag ber om ursäkt över att jag inte svarat, jag har haft jätteproblem med mitt ifokuskonto dom senaste dagarna Skrikandes

Nu ska jag ivarjefall försöka mig på att svara Flört

Hela homeopatin bygger på att det ämne du ger en sjuk individ skulle, om du gav det icke utspätt eller om du överdoserar homeopatmedlet, ge samma symtom hos en frisk individ. Om vi tar tex Arnica så är det homeopatins största medel mot skador så som stukningar, blåmärken, klämskador, hjärnskakning, hjärnblödning mm men tar du det (i större mängder och över en längre tid) utan att ha dom problemen så kommer dom att uppstå hos dig eftersom homeopatins grund vilar på Lika botar lika-principen. Det är så som man har kommit på vilka ämnen som är bra på vilka problem, friska personer har fått testa ett ämne och sen antecknat det dom upplevt.

Som du märker så är homeopati inget man ska leka med utan alltid ha kontakt med en duktig och välutbildad homeopat när man tar medel!

Homeopatmedlen kommer till största delen från växt-, djur- och mineralriket. Alltså är det inte bara örter det är gjort på.

ChallisQ
0

Ja just det så var det det där med sorgemedel oxå! Som svar på #24 så är det mest troligt att du behöver Natrium Muriaticum. Nat-m, som det förkortas, är faktiskt gjort av havssalt och ett av dom starkaste symtomen av att man befinner sig i ett Nat-mtillstånd (som man brukar säga) är att man är enormt sugen på salt. Det finns visserligen några andra medel där saltsug är stort och det är omöjligt för mig att med säkerhet säga att du ska ha det ena eller andra utan att ta en komplett anamnes (fråga ut dig om en massa saker). Och dessutom så är jag ju DJURhomeopat Flört

korseett
0

asch hoppis är lite djurisk emellanåtOskyldig

ChallisQ
0

#37 SkrattandeSkrattandeSkrattande

När det gäller homeopati så är det egentligen ingen skillnad mellan djur och människa men en humanhomeopat har, förhoppningsvis, läst basmedicin på människa. Och jag som djurhomeopat har läst veterinärmedicin och beteende Glad

Hoppfull
0

Hahaha, ja lite djuriska är vi nog ibland allihop… hehehe. Men jag känner förstås att jag inte vill börja äta medikamenter utan att vara säker på att de är rätt för just mina problem. Särskilt när det gäller medel så är så specifika.

Tack för dina goda råd och dina fina förklaringa ChallisQ. Så får jag själv fnula vidare på hur jag ska komma framåt med mina problem.

attvaraellerintevara
0

Hej. "12"   Jag tycker att det verkar som du är inne på rätt spår…Sunt tänkande.

Lyssna till din kropp!

Tror som de allra flesta här inne på denna tråden att,saltsug är tecken på någonting i kroppen som är i obalans. men när min  tonåriga dotter för många år sedan tränade idrott hårt och joggade jämt och ständigt,så fick hon problem med svullna anklar. Hon passade på att fråga  en läkare,angående detta problem under en   hälsokontroll som man genomförde på hennes arbetsplats. Man rekommenderade henne mineraler och proteiner den gången och om jag minns rätt så hjälpte detta henne…

Hon köpte preparat på Hälsokosten.

Jag själv har blivit mer och mer tänd på kryddor i maten och tror ju att man kan vänja sin kropp med mer och mer salt,som inte alltid kroppen mår så bra uttav.  Precis som man kan få chokladnojan,eller hur?

Hälsningar AstridTungan ute

Hoppfull
0

#40 Det stämmer faktiskt det du skriver så tillvida att saltsuget har kommit tillbaka sedan jag slutade med näringstillskottet jag åt förut! Jag slutade med det då det innehåller sojalecitin och jag undviker alla sojaprodukter nu under en tid. Kanske får kolla upp någon alternativ mineral/proteinprodukt. Det är svårt med proteiner då de oftast framställs av soja eller vassle vilket jag inte kan äta något av dem.

Tack för bra tips!

attvaraellerintevara
0

Så lite så..hoppas det hjälper… man måste nog pröva sig fram.. HälsningarFlört Astrid

vildarosen
0

Har oxå saltsug och läste detta och fick mer att tänka på! Tack för alla bra tips och annát!Glad

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

Bunn
0

Jag har och har haft järnbrist väldigt, väldigt länge men har dock aldrig varit saltsugen, däremot är jag nästan jämt sugen på sötsaker, men om det ha med järnbristen att göra vågar jag inte uttala mig om. Säger inte heller att du/ni har fel i att säga att saltsug kan bero på järnbrist.. undantag finns det alltid, men det sämmer inte in på mig i alla fall.

Mvh/Bunn

Hoppfull
0

#44 Så är det alltid, det som stämmer för den ena stämmer inte för den andra! Glad

Däremot så står det ovan att om man är sugen på sött kan det vara proteinbrist och du har järnbrist, järn finns i protein… så du kanske skulle testa att käka mera kött och liknande?

Bunn
0

Tack för det! :)