Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettövrigt
Läst 4117 ggr
Bunn
0

Laserbehandling av ärr?!

Jag vet inte alls om detta inlägg hör hemma här, men jag känner mig i stort behov utav hjälp. Jag har under många många år levt i depression och med självskade beteende, men eftersom jag mår bra nu och har gjort det de senaste åren vill jag nu ta bort alla fula ärr jag har på armarna, framför allt. Det är dags att gå vidare i livet nu, därför vill jag inte längre ha kvar dem då de hela tiden påminner om det som var. Frågan lyder som följer: Jag ha hört att man kan få hjälp av kommun/landsting med en sådan behandling, någon här som et om det stämmer och hur man i så fall ska gå tillväga?
Jag tog kontakt med läkare på vårdcentralen under 2008 och fick då en remiss till hand- och plastikkirurgen på Norrlnads universitetssjukhus. Väl där fick jag veta att de enda de hade att erbjuda mig var att skära upp alla ärren och sedan sy ihop dem igen, vilket skulle resultera i "nya" ärr.
Jag har ringt till en privat laserklinik och fick då ett kostnadsförslag på 14000:- och så mycket pengar har inte jag. Så vad ska jag göra? Jag orkar inte vänta längre, jag vill kunna leva ett normalt liv NU!
På vintern är det inga större problem, men nu när det är sommar och varmt vill jag också kunna vara ute och njuta av sol, värme och bad istället för att sitta påpälsad eller inomhus hela dagar då jag inte vill gå ut och "visa upp" mina ärrade armar.

Alla tips och råd tas emot med Stoor tacksamhet!
Mvh/Bunn

Hoppfull
0

Så skönt att höra att du mår bra nu!

Jag tror tyvärr att det är precis så som de sa, sjukvården erbjuder inte den typen av hjälp, men det kan du ju alltid undersöka via landstinget. Kolla upp sjukhusets egna plastikkirurger och vad de kan, ibland har sjukhusen egna duktiga som hjälper brandskadade med ärrbildning osv. Och finns det så bör det ju gå att få remiss fast du kanske får försöka gå direkt på sjukhuset och inte via VC (om det går).

Vi får hoppas att Tuva-Lena ser detta med, hon jobbar själv med laser men jag har inte koll på om det är för sådana saker eller enbart inre skador.

Hoppas att du hittar en lösning!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Bunn
0

Tack så mycket, Hoppfull!

Jo det är jätteskönt, det känns som att jag har fått "nytt liv", är en helt annan människa nu än jag var tidiagre. Det enda som "drar ner mig" så att säga, är dessa förbannade ärr.
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg, så vill jag också kunna vara ute i solen, fara ut och bada med kompisar m.m., men jag kan inte göra det så länge jag ska måsta gå runt och se ut så här…

Stort tack än en gång!

ChallisQ
0

Hej!

Jag har oxå mycket ärr på armarna efter ett långt liv i depression och även om jag inte störs av det lika mycket som du gör så kan det vara irriterande med okänsliga frågor från främmande människor. Det som jag tycker är jobbigast nu är att min 6-åriga dotter börjat fråga mig om det…

I vilket fall som helst så brukar Ricinolja funka väldigt bra på ärr, men man måste ha tålamod. Ricinolja finns att köpa på Apoteket men där är det ganska dyrt. Finns även att köpa över nätet tex www.crearome.se gå in under Vegetabiliskolja så hittar du den, där är den billigare Glad

Bunn
0

#3 Tack så mycket för tipset!
Kan du säga, på ett ungefär, i vilket prisklass denna olja ligger och hur funkar den?
Tack!

ChallisQ
0

#4 På Crearome tar dom 150kr för 500ml och 232kr för 1liter plus frakt.

Jag glömde ju skriva hur du ska använda den! Du häller olja på en frottéhandduk som du lägger på ärren, på det en varmvattenflaska och sen lägger du över en filt eller täcke för att hålla värmen. Låt det ligga på i ca 30 minuter och upprepa 3ggr i veckan. Tänk bara på att Ricinolja är MYCKET svårt att tvätta bort från tyg så använd en handduk du inte är rädd om, detsamma gäller om du tar på dig en tröja eller dyl efteråt.

Jag har använt Ricinoljeinpackning till foglossning, bristningar på magen efter graviditet och ihållande domning i fingrarna med suveränt resultat. En kompis fick nervskador som strålade ner i ena benet efter ett katastrofsnitt. Läkarna sa att det inte gick att göra något och rekommenderade henne att inte skaffa fler barn och i flera år gick hon med smärtor och sörjde att hon inte skulle få fler barn. Hon fick tipset om Ricinolja och efter ett halvår var hon helt återställd!!! 

Ricinoljan smörjer upp och hjälper igång cirkulationen, den när huden, muskler, senor, nerver, blodkärl mm

Bunn
0

#5 Tack för ditt inlägg!
Försvinner/bleknar ärren av oljan så det bli mindre synliga?

ChallisQ
0

#6 Ärren läker ut helt eller delvis. Men du måste ha tålamod! 2-3 månader får du nog ge det innan du ser några förändringar.

Bunn
0

#7 Okej!
Tack så jättemycket.

Mvh/Bunn

ChallisQ
0

Du får gärna avrapportera om ett tag så vi vet hur det funkat för dig Glad

Bunn
0

#9 Det ska jag absolut göra, har dock inte råd att köpa oljan denna månad, tyvärr.

Tack än en gång!