Sund mat...
Tänkte fortsätta temat lite i en ny tråd….
Vi lever i dag i ett samhälle som stressar livet ur oss, bokstavligen…och ur vår mat, svenska djur skall födas upp så fort som möjligt för att så snabbt som möjligt producera så bra kött som möjligt…det låter ju bra …eller?
Många av oss köper färdig mat som vi sedan kastar in i micron, under tiden vi duschar för vi måste ju hinna till träningslokalen för att cykla i trekvart, innan vi har bokat 20 minuters kvalitetstid med barnen som vi inte hunnit träffa idag….
Förkastligt
Andra av oss väljer att laga maten själv, och kanske ha den där kvalitetstiden med barnen under matlagningsprocessen…kanon….
Nu smyger ju det där lilla ordet …men, in igen…
Vad är det vi lagar till?
En typisk meny kan se ut så här:
Stresskotlett med Hormonsås
Isotopsallad med lightdressing
eftersom det är vardag så sköljer vi ner med FunLight, eller ska vi kalla det artificiellt smaksatt vatten med sötat med klorföreningar?
Lät det gott???
tänkte väl det….*S*…
Nu ska jag inte skrämmas mer…*S*…tvärtom så ge ett gott råd….köp om möjligt närproducerat ekologiskt kött, kan du inte få tag på det så köp Irländskt, där djuren får gå ute året om och växa i sin egen takt, transporten därfrån är heller inte så farligt lång.
Grönsaker är ju ett kapitel för sig, slängde igår ett par jättefina tomater som jag haft liggande i kylen sedan jul…bara för att se hur länge de skulle hålla sig….de såg jättefina ut på ytan men var ruttna i mitten….vad har de blivit utsatta för för att hålla så länge?
Andvänd säsongens grönsaker och frukter….kanske blir mycket rotfrukter så här vintertid, men de innehåller garanterat mer nyttigheter än influgna stresstomater och gurkor med nån form för konservering (eftersom de ruttnar på ett ytterst onormalt sätt)
Odla själv om du har möjlighet, det går faktiskt att odla rätt mycket även på en balkong!
Är du fiskälskare, så välj fisk från atlanten och då gärna sorter som inte är utrotningshotade, SILL/kolja/sej är en bra matfisk, med många möjligheter, Fisk från Östersjön bör du undvika, både för hälsans och för östersjöns skull…
Min tanke med denna tråd är att vi ska fortsätta att ge varann tips, diskutera, råda, ifrågasätta och inspirera till sundare matvanor och därmed oxå tillbättre hälsa!
P
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus
Om ordet tillåts: Skitbra skrivet Bran Duir! och vilka härliga liknelser! 
Jag tillhör nog dem som är priviligierade när det gäller lokalt odlat. Har egen täppa där jag odlar dom flesta grönsaker, men tyvärr så är förvaringen ett dilemma under vinterhalvåret. Här i byn har vi dessutom en framåt kvinna som odlar ekologiskt - en lantmästare korseett! - och jag bruka köpa morötter, purjolök, vitkål och broccoli av henne. Jag köper aldrig torsk, just av den anledning du skriver om Bran, utrotningshotad, utan jag köper alltid sej. Idag blir det fiskgratäng hemma hos mig gjord på sej, tomater, gräddfil och purjolök - skitgott! Älgkött köper jag av jägarna i byn, och jag vill helst äta kött från djur som har fått leva i frihet eller blivit humant behandlade - KRAVKÖTT. Bekämpa alla plågsamma djurtransporter ner till kontinenten, och köp lokalt producerat kött!
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Tack…kan ju berätta lite mer om just det irländska köttet….det är 99% frigående djur som betar grönt gräs året om, förvisso med kraftfodertillskott, men dock slaktas lokalt av kunnigt folk, och packas på plats för vidare transporter.
vansinnestransporterna till kontinenten av svenska djur skulle helt och hållet förbjudas…men girigheten i våra länder gör ju att det skall fraktas fr att slaktas på billigaste ställe…sjukt….kan ju dra en paralell med räkor som fiskas i nordatlanten, fryses, lastas på bilar i norra danmark och fraktas till Grekland för att skalas, för att dsedan hamna på våra räkmackor i sverige…..

Jättebra tråd!! Jag slutar aldrig förvånas över människors enorma nonchalans inför det egna kroppsbränslet (maten)! De skulle aldrig köra sina (ofta dyra fina och väl underhållna) bilar på gammal spillolja men maten den kan vara precis vilken skit som helst bara det är billigt!
Jag brukar ofta göra den jämförelsen, nästan ingen tvekar på att lämna in sin bil på service för några tusenlappar när det behövs, för bilen klarar man sig inte utan… men kroppen, att lägga några tusenlappar på behandlingar eller mediciner (alltså örtmediciner och tillskott) det är inte att tänka på, nej herregud så dyrt (för kroppen den klarar vi oss tydligen utan!!) det går inte.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Håller med dig Bran! I fortsättningen skall jag titta på irländskt nötkött då - också. Har väl haft lite rädsla inför "engelskt" kött sedan galna-ko-sjukan om jag skall vara ärlig.. Men dom irländska uppfödarna är isåfall ett föredöme för övriga Europa, tycker jag. Very good, and keep up the good work! :)
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Har också varit rädd att köpa Irländskt kött, men det är ju faktiskt mycket billigare än det svenska.
Räkor kan jag vara utan, men bara att frakta produkterna åt alla håll måste ju försämra kvalitén.
Irländarna har vad jag vet både renrasigt och korsningar av Belgian Blue vilket jag inte är förtjust i.

Irländskt kött som du kan köpa här är renrasigt, BB exporteras inte, och vad det gäller Galna KO Sjukan, så är det inget som fanns på irland.
Dessutm så var det mesta av den hysterin upphaussad och mycket vinklad, ta till exempel det faktum att de svenska fallen blev avblåsta redan efter två- tre dagar, medan det i andra länder tog 10 - 14 dagar att få svar på proverna…Som kuriosa kan nämnas att jag 1975 hjälpte grannen att gräva ner två kvigor som drabbats av denna sjukdom….och när kvigorna var nere i gropen så kom veterinären och besiktigade innan gropen fick fyllas igen….
Många kloka ord, håller också med, försöker leva efter detta jag ochså, det om irlänskt va nytt för mig. Men köper aldrig iallafall nötkött om jag inte varit med vid slakten själv och kor här uppe är en bristvara idag. Det är väl fläskbiten som jag har lte problem med att få i ren och hälsosam.
Vandra i Ljus å Skönhet
Tja , ett tillägg tobaken, kaffet och kravodlade bananer, ligger väl inte på den högt upp
på sund sidan.
Vandra i Ljus å Skönhet

Puttar upp den här då den är kanonbra! 
Odlad fisk är inte heller att rekommendera liksom odlade räkor. Man ska helst äta djur som valt sin egen mat. För att inte tala om vilken miljöpåverkan dessa odlingar för med sig.
Och hörde ni förresten, på tal om något helt annat, det handlar i alla fall om djur och mat för vissa, att en undersökning visat att de pengar som kommer in på typ valsafari är mycket högre än de pengar som kommer in från valfångsterna.

Personligen tycker jag att det är dötrist att man inte bara kan handla och lita på att maten är bra och näringsriktig och inte framställs så att den hotar allt möjligt.