Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettrecept
Läst 3399 ggr
chik
0

salt!!

Jag tassar in här o frågar om någon har något salt som inte har tillsater av kemikalier i sig.

Det är ju en djungel.

O skall man kolla vad som är i ,så bör man ju vara kemist..

Så jag tänkte. om det kanske var någon här….Som är kunnig…

Lena.P är jag i verkliga livet.

JMax
0

Jag fick tipset att Himalaya salt skulle vara bra men sen fick jag info att det innehåller en himla massa konstiga saker så…ja vad ska man tro…det känns som man inte kan lita på nått så jag hakar på denna tråd o hoppas på bra svar!

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Soffe
0

Som jag skrev i tråden på LK är Himalayasaltet ett av de bästa du kan ha.. Vad jag har hört iaf.. Finns fina salter i hälsokostaffären du kan köpa..

chik
0

Soffe..Jag vill ju bara ha saltet inte kemikalier.Är du helt hundra på att det bara är salt?

Men jag skall gå till hälsokost.Det är bara så att personalen kanske inte är så insatt i vad det är dom säljer…

Så det är därför jag frågar här…

chik
0

Jag känner att jag inte kan lita på Livsmedelverket.Inte efter repotaget om D-vitaminen. Livsmedelverket hadde ju ingen aning om att kropen inte tar upp kemiskD-Vitamin.Utan det skulle till en Bert för att även jag skulle få veta det….

Är jag tjatig??

Clary
0

Hej Chik, kul att se dig här Glad 

Jag är nog också lite tvivlande på huruvida sk Himalayaslatet är så mycket bättre än allt annat salt. Min chef hade köpt en burk i helgen och till att börja, med fanns ingen som helst info på burken. En väldig massa röda partiklar fanns det i den. Tyvärr vet jag inte vad man tog för den lille burken.

Det salt vi ser när vi är i Goa, havssaltet, ser ut ungefär likadant om man bortsser från dessa röda partiklar, gråsmutsigt. Jag vet inte om jag alltid tror på, att det som säljs i hälsokosten är det bästa, högsta priset har de dock. En ordentligt kemisk analys är väl det bästa sättet att hitta ett rent salt. De mineraler som eventuellt finns blir så små mängder att det knappast gör någon större skillnad för oss, så mycket salt äter vi inte.

Medarbetare på Feng Shui och Indien

Hoppfull
0

Jag tror på att köpa i en välsorterad hälsokost eller direkt av en örtterapeut om man hittar en sådan. Därefter så tror jag att himalayasaltet trots allt är bättre än det förstörda saltet vi köper i våra matvarubutiker. Men även där är det bra att läsa och titta på ursprung osv. Äkta Himalayasalt ska väl vara lite rött har jag förstått.

Men jag har för mig att det var ChallisQ eller asamaria som skrev om salt förut. Vi får hoppas någon av dem (eller den det var) ser tråden och skriver något klokt åt oss Glad

Själv har jag övergått till Herbamare örtsalt så länge.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

JMax
0

Himalaya saltet innehåller mindre salt än vad saltet i affärerna gör hörde jag nu. En kompis skulle leta fram en länk hon hade om Himalayasaltet. Återkommer när jag får den.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Hoppfull
0

Det stämmer säkert eftersom det är naturligt medan det andra saltet är processat och har sedan fått en massa tillsatser.

Soffe
0

Håller med dig Hoppfull! Sen är det faktiskt så att det som säljs i hälsokostaffärerna ska va testat! Dem säljer inte vad som helst..

Hoppfull
0

#9 Så kanske det är… men det finns många butiker som utger sig för att sälja hälsokost och sedan har ganska mycket skräp i sina hyllor. Även den branschen är full av skojare som vill tjäna pengar och blandar ut saker, det är därför jag skriver att man ska vara noggrann med vem man handlar av.

Soffe
0

Jo men nu skrev jag inte vilken hälsokostaffär som helst heller.. Life är den mest kända och välauktoriserade i landet, så jag rekommenderar att kontakta dem isåfall..

Hoppfull
0

Ja det var så jag menade, man ska vara försiktig med att använda sig av hälsokost som ett begrepp eftersom det finns många butiker där personalen inte är särskilt kunnig/utbildad och där de säljer massor av skräp.

Vi har en lifebutik här i trakten där de inte kan mycket alls… säljer en massa skit, dyrt, och det är ofta lönlöst att fråga för jag vet mer än de Obestämd De är inte utbildade nog för att sälja t.ex. helhetshälsas produkter (som är bland de bästa) osv.

Soffe
0

Hmm.. Undra va det är för chef som anställer sådana som inte kan sin sak.. Dem borde va utbildade tycker jag.. Men utbildning är inte allt.. Intresse är en stor fördel oxå..

Hälsokost är ju egentligen inga garantier eftersom de säljs kosttillskott som är ett komplement.. Men det säljs ju mkt annat oxå än bara kosttillskott.. I stan här säljs ju även skor, naturgodis m.m

Hoppfull
0

Precis! Det är tanten som äger butiken (med sin lika gamla man) som står där själv… hon är rätt gammal och har inte alls koll på läget. Men som tur är finns det en annan bra butik i samma stad.

Det är precis det du skriver jag menar, man är inte garanterad bra kvalitet för att det kallas hälsokost. Ofta har de även ett utbud av skräpiga saker som man lika gärna kan avstå ifrån. Så man ska helst veta själv eller ta reda på vad de som står i butiken egentligen kan… lite jobbigt…

Soffe
0

Mjo.. Fast jag litar mer på Life än privata butiker.. Life är ju en affärskedja och dem säger att de som säljs är testat osv.. Iaf så är den Lifebutik här i stan seriös, det är min känsla och upplevelse.. Jag har själv praktiserat där och jag fick inte den känsla att där va skräp + att chefen där är väldigt petig av sig.. Nog sagt om det..

Hoppfull
0

Det är ju kanon!

Jag brukar kolla lite på produkterna som säljs. Vissa företag kräver att man ska ha en hel del utbildning för att få sälja deras grejor, så finns de produkterna (som håller verkliget hög kvalitet) då vet man säkert att butiken har kunnig och seriös personal.

Soffe
0

Japp.. Det är alltid en trevlig känsla att gå in i den butiken.. Vi har en till som heter HälsoQ ..Dem säljer i princip samma grejer som Life.. Finns oxå flera sådana butiker i landet, men där handlar jag aldrig eftersom jag är kund på Life och där är mer välsorterat..

chik
0

Jag tackar för intresanta svar….

Men som jag känner det så är en -Hälsobutik ingen garanti för att jag får bra grejer.Utan det är ett företag som skall drivas med vinst…Men det är min åsikt.. O kunna en sak o sälja en.Bara man kan prata för sig, så kan man sälja vad som hälst..O det att det inte står någon inehållsdeklaretion gör mig lite irreterad…

Det fins ju Havssalt o Saltgruvor.

Soffe.Himaliasaltet som du propagerar för Vad har dom tagit fram det??

Var i en butik med stort sotement i går o kollade på massa olika saltsorter o vissa hadde inehållsdeklaration o då var det minst 2 E-komponenter i.Skrev inte upp så jag kan inte kolla vad det var för något.

Men det måste väl vara något så det inte bara blir en klump…

Tack Clary för välkomnandet.lena.

Clary
0

#18 Håller med dig Lena om att det inte är någon garanti för bra produkter bara för att butiken kallas Hälsobutik, alla driver sina butiker med vinstintresse. Men allt går att sälja med mördande reklam!

När det gäller hälsokostbutiker så ja, Life är kanske de som verkar seriösast men som konsument vill jag nog ta in så mycket information som möjligt innan jag handlar. Att det saknas produktinformation på många saker i den typen av butiker retar mig. Att produkten är testad, ja men vilka har gjort testen? Det har ju trots allt visats sig att man varit tvungen att dra in ett o annat undergörande preparat på grund av biverkningar.

Medarbetare på Feng Shui och Indien

Hoppfull
0

Jag brukar googla om det jag vill köpa, som t.ex. magnesium om det är vad jag är ute efter. Så läser jag så mycket som möjligt och så söker jag efter produkter som är så rena som möjligt. Ibland frågar jag även örtterapeut innan jag köper.

Men jag håller helt med dig chik! Man kallar ju massor av saker för hälsokost idag som är fullproppat av en massa fyllnadsmedel och E-medel. Så det är verkligen ingen garanti för att det är bra.

Så synd att ingen härinne kan mycket om salt, för det är ju så viktigt för kroppen.

Soffe
0

Propagerar? När man köper en produkt bör man ju inte köpa vad som helst och då får man söka sig runt lite och kolla upp vad det innehåller osv.. Så gör jag iaf.. Det finns ju havssalt oxå som jag har hemma, vet inte om det är samma som allt annat.. Jag har googlat och det står att Himalaya är bluff, men att det oxå står att det är en ren naturprodukt som är fri från föroreningar, är rik på mineraler osv..