Antioxidanter/fria radikaler
Fria radikaler uppkommer till följd av dålig kost, stress, föroreningar, fysisk ansträngning OCH genom syret vi andas. Vi kommer därför aldrig helt att bli kvitt de fria radikaler som föråldrar våra kroppar. Men vi KAN sakta ner processen avsevärt!
En fri radikal är en molekyl som är instabil eftersom den saknar en elektron. För att stabilisera sig stjäl den en elektron från första bästa cell den kommer i kontakt med. Vanligtvis när en cell dör (och det dör ett par miljoner varje sekund) kopierar den sig och skapar en ny, frisk version av sig själv. Men en cell som är skadad av en fri radikal, kopierar sig istället till en ny fri radikal. En kedjereaktion sätter igång.
**Antioxidanten - räddaren i nöden
**Det är här antioxidanterna kommer in i bilden! Antioxidanter är ett samlingsnamn på ämnen som har förmågan att oskadliggöra de fria radikalerna. Antioxidanterna är så stabila att de kan lämna ifrån sig en elektron utan att själva bli till fria radikaler, och på så sätt kan den farliga kedjereaktionen stoppas.
Samtidigt har antioxidanten, när den lämnat ifrån sig en elektron, förbrukats och det är därför viktigt att ladda med nya antioxidanter. Eftersom varje enskild antioxidant bara skyddar mot en enda typ av fri radikal är det också viktigt att man alltid tillför många olika antioxidanter.
Sammanfattningsvis:
Fria radikaler bryter ner vår kropp - Antioxidanter stoppar de fria radikalerna.
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Tuva Tack för en bra skrift.
Är inte Blåbär en bra Antiodant? Vore intresant o veta vad som fins o stoppa i sig som man själv kan gå ut o plovka eller köpa i frysdisken.
Sen hur är det med Granskott??
Lena.P är jag i verkliga livet.

Om jag inte är helt ute och cyklar nu så är väl i stort sett alla färska bär och grönsaker antioxiderande. Sedan finns det sådant som är extra bra som blåbär som du nämner chik men även björnbär, hallon granatäpple och rooibos och grön te.
Man har tydligen oxå konstaterat att man behöver få i sig dem via kosten om de ska ha riktigt bra effekt, alltså inte genom tillskott. Så en varierad kost, rik på frukt, bär och grönsaker, hålla nere stress och socker är recpetet (precis som alltid
)
Hittade en sida där man kan läsa mer om vill här
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Tack Hoppfull för länken.Lena.
Lena.P är jag i verkliga livet.

Kul att du tycker att det är intressant chik 
Mmm, blåbär är utomordentligt bra, men som Hoppis skriver, alla grönsaker och bär fungerar som antioxidanter. ;)
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Jag har ju slutat med traditionell frukost och börjat äta smoothie varje morgon. I den har jag alltid blåbär och hallon, så jag får kanske i mig bättre med sådant nu än jag någonsin fått… för man käkar ju inte blåbär och hallon så där rakt av varje dag annars precis.