Konstig sjukdomm?
Läs denna tråd.. Jag vet att det är på kanin men här inne tror jag de finns fler kunniga om sjukdommar än där..
vad kan detta vara?
Vet inte vad du menar. Om det är så att du har ställt en fråga inne på "Kanin ifokus" så kan vi inte se den tråden här inne.
Om du vill fråga något här på "Alternativbehandlingar ifokus"så måste du ställa frågan här inne.
~ mayolica ~
du kanske har glömt att länka bara?
Det låter ju inte alls roligt. Kanske våran djur-homeopat ChallisQ vet något om det. Hon är inte inne så offta nu,men du skulle kunna skicka ett pm till henne.
~ mayolica ~
Nej nej. =/ Det där är ringmask, tvätta alla kläder i 60 grader eller mer medans du behandlar med en vätska du kan köpa på apoteket. Du kan även blanda ren alkohol och vatten och spraya med en sprayflaska men se till att tvätta allt tyg du har, det kan komma tillbaka…
Så ska du köpa en salva på apoteket, har du osis måste du punga ut till en veterinärsundersökning.
Ringmask kan inte människan få utan ringorm, men du kan smitta den vidare till andra så tvätta händerna med tvål ur pump, tvätta pumpen och sprita gärna händerna med handsprit som finns på apoteket. Det kommer svida lite i plånboken och tar ca 1-3 månader innan allt är helt borta, lite jobb..

Det där låter inte kul! Det är ju sannolikt något i omgivningen eller ett virus/en bakterie som orsakar dom här såren. Jag skulle rekommendera ägaren att byta veterinär och vända sig till en som är specialliserad på kaniner/smådjur för att där kanske få bättre svar. Dom flesta veterinärer på smådjurskliniker är duktiga på hund och katt men kan sorgligt lite och våra mindre djur. Som homeopat skulle jag försöka stärka upp immunförsvaret med konstitutionsmedlet och eventuellt MSM och även ta mig en rejäl titt på foder, burar, omgivning mm.
Sen måste jag säga att jag aldrig hört talas om att djur kan få ringmask (förutom blodigeln då som är en parasit, men den märks ju tydligt om man fått påhälsning av). Jag har lång utbildning och har jobbat med djur i nästan 15 år så det verkar konstigt att jag missat en sån parasit! Men även solen har sina fläckar
Så veganen, du får gärna lämna mer upplysningar om detta och vart jag kan läsa mer om det.
Det är inget virus bakterie det är en svampinfektion den kommer och går men försvinner inte förräns den blir behandlad. Stämmer in med 100% av vad hon säger.

#7 Men är det inte ringORM du menar?
Som sagt, jag skulle gärna höra mer om ringmask om det är det du menar att det är.