Shakti stäms!
Av konsumentombudsmannen… vad tycker ni om det?
Lär här om ni vill aftonbladet
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Helt rätt enligt mig. Har de inte testat mattan ordentligt ska de inte kunna komma med lösa påståenden!
Tror de att mattan verkligen botar depression och artros och vad det nu var, så är det ju en investering för dem att få den ordentligt testad? Så kan de säga sen att de har dokumentering!
För min del, så tycker jag spikmattan är suverän mot värk i axlar och rygg. Istället för att dra på värken ett dygn eller två, så lägger jag mig på mattan i 10-30 minuter, så mår jag bra sen. Så när det gäller spikmattans effekt på värk kan jag vara med och verifiera!
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus
Botar symptom tror jag inte på, men helt klart så lindrar det symptomen.. Det upplever jag av min användning på spikmattan..
Jag tror inte heller på bota men däremot tror jag att man kan må lite bättre, däremot kan jag tänka mig att rygg och ledbesvär kan bli bättre. =)
ja enligt svensk lag får man inte gå ut och säga att något botar om det inte är bevisat att det gör det. Om stämingen kommer att leda nån vart får vi väl se. Shaktimattan fungerar alldeles utmärkt men för den delens skull kan man ju inte gå ut med att den botar, vilket jag heller inte tror på att den gör i den omfattning som företaget säger. Det får bli en trevlig biverkning om någon blir helt fri från sina besvär när de har använt mattan
Finns det någon medicin som botar ? År det inte bara så att medicinen hjälper kroppen att bota sig självt ? Tex att döda bacillusker så att levande celler kan läka .
Borde man inte göra en motstämning och be dem redovisa hur ex Losec botar magsår .
Jag hör vad du säger, Hukanson, men konsumentombudsmannen tittar efter vetenskapliga bevis på effekt. Losec är utprovat och framtaget i enlighet med vetenskapens riktlinjer, det är inte shaktimattan.
Sen kanske vi har en övertro på vetenskapen. När var det vi slutade operera magsår? För inte så många år sen var det vedertagen (vetenskaplig) medicin!
Kanske framtidens KO kommer att ha helt andra riktlinjer för att avslöja bluffmakare? 
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus

Jag håller med Hukanson här… men samtidigt måste man förstås ha sådana regler för att inte vem som helst ska kunna lura på folk vad som helst…
Det är ju ändå så att de flesta mediciner manipulerar med symptomen och det sker någon slags effekt som ev kan gynnsamt bidra till bot .
På samma sätt är det ju med mattan - den bidrar till läkning genom att stimulera blodflödet och ge en fysisk stimulering av hudens olika energiflöden .
Regler att hindra lurendrejeri . Jo hur många tusen miljarder pengar lägger vi på mediciner ? Har du eller jag eller vi eller ni satt sig in i vad dessa "mediciner" egentligen gör ? Vi vill tro att mediciner botar men hur uppstod den tron ? Utan tvekan en gammal tro på naturläkeörter och kloka naturhealers . På dem kunda man tro som medicin . Men dagens skolmedicin är ju naturvetenskaplig orsak-verkan definierad kemi . Tillsätt molekylen E så blir det en reaktion H och så uppstår B . Men är detta livets läkekonst ? Rätt medicin ? Varför finns det inte en VO - vårdombudsman ?
det finns dessutom en rysk tror jag det var, forskning som bevisar mattans effekt på olika stillstånd. Men det kanske inte duger med ryskt….
"Vetenskapen" bestämmer självt sina riktlinjer. Är det något som visar något som man inom "vetenskapen" inte tror på (för det är en TRO det också, tro inte annat) så avfärdar man den undersökningen som dåligt gjord, för litet underlag eller liknande. Men kan ägna ALL energi åt att forska sig gul och blå på alternativ medicin (givetvis utan statliga anslag eller anslag från näringslivet) och man kommer inte att få den godkänd av etablissemanget om det inte går att ta patent på något förstås, och tjäna pengar på det….
Tänk på att det som utropas som forskning och vetenskap oftast är betald av någon, någon som tjänar pengar på det eller det resultatet…..
Glöm allt om någon slags objektivitet! Tyvärr.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Så sant så sant Magi-cat!
Men det går inte att komma ifrån att det är mycket skönt och avslappnande
och mot sömnsvårigheter kan jag skriva under på att spikmattan hjälper även om min inte av det märke som diskuteras.
Med ljus och kärlek... Tina

Det är ju många alternativa metoder som fungerar men som man ännu inte kan mäta effekten av enligt de beviskrav som ställs. Jag vet exempelvis personer som fått floating godkänt av FK för att det bevisligen minskade personens problem! Det är ingen godkänd metod och det går inte att bevisa att den har effekt… men det har den ändå
Ungefär som fullmånen, det går inte att bevisa att den drar till sig vatten (i kroppen alltså) men den gör det ändå