Näsövning som hjälpt!

Den punkten på första bilden använder vi oss mycket av här hemma, speciellt på ungarna och det funkar kanon 
Istället för sån här nässug (som jag tycker är läskig att använda) så har vi tryckt på punkterna på barnen, alltifrån att dom var spädbarn. Dom har krånglat lite dom första gångerna men sen har det verkat som om dom fattat och helt varit med på det. Dottern, som nu är 6 år, kommer springande och vill hjälpa till att trycka om någon är täppt i näsan *hihi*
Det där ska jag testa på mina allergier. (Sommaren är förfärlig.)
Vad är det för bok? Kinesisk medicin? Är den skriven för vem som helst?
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus

Kanon! Vilka bra övningar! Jag lider av återkommande perioder av tillsynes oförklarlig nästäppa. Inte så mycket nu för tiden men väldigt ofta förr. På nätterna har jag problem med att näsan blir täppt och jag måste sova med öppen mun, äckligt är det och en del snarkningar blir det ibland!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Ja vad bra att ni tyckte om övningen, och kul att höra att du Challis också använt denna. Har använt den på min dotter med när hon var liten och förkyld. Nu hjälper hon moster med tryckningarna när hon har täppt näsa.
Skickade efter den en gång för ca 20 år sedan, heter De inre övningarna av Stephen T. Chang. Han var taoist. Han skrev såhär:
När du gör yttre övningar,
skall du också göra inre övningar,
När du gör inre övningar,
kan du glömma de yttre övningarna.
Mycket är så klokt de han säger och har haft mkt nöje av den.
#4 Det kan inte vara kvalsterallergi då? Många får nästäppa just vid sängdags då?
Kram

#5 Ingen aning… fast borde man inte ha det hela tiden då? Jag har det bara i perioder, ibland mycket och ibland lite grann bara.

#5 Ja, han har skrivit mycket bra! Han har även skrivit en riktigt bra bok som heter Kärlekens Tao, där han skriver mycket klokt om relationen man - kvinna och även sex. Bla skriver han om en punkt, kallad miljondollarpunkten, som hindrar mannens utlösning men inte orgasmen så det är en p-metod. Vi har använt oss av den i 11 år och tycker den funkar kanon 

#5 Jag sköljer näsan med näskanna när jag är som täpptast och även om jag känner att bihålorna håller på att fyllas igen. Tex när jag, som dom senaste dagarna, har hållt på och dammtorkat alla böcker i bokhyllan = mycket damm som flyger omkring.
Det tog mig ett tag att uppskatta näskannan
men nu tycker jag att alla borde ha en hemma!

#8 Jo jag har oxå en näskanna. Men nu blir inte jag snuvig utan enbart täppt, svullen i slemhinnorna alltså, och då hjälper inte näskannan så bra tycker jag.

Det här har jag bokmärkt. Får ofta känningar i bihålorna höst och vår så då ska jag prova de här övningarna.
Tack 
Medarbetare på Feng Shui och Indien
#6 Ja det kan ju vara olika det med. kanske skulle testa dig? Det är jobbigt med nästäppa vid sängdags. Brukar trycka över stortåleden för näspunkten enligt zonterapin också. Den brukar hjälpa också.
#5 Oj vad bra sexpunkt :-) vad kul att det funkar. Han har något liknande i denna bok ocskå. Även att slippa mens finns det övningar för. Den kallas hjortens övning.
Näskanna skulle jag köpa, men de hade ingen just då sedan har det ej blivit av. verkar skönt tycker jag att skölja igenom "kran"
.
#10 Hoppas det hjälper dig
.
Kram
#8 noskannan är så bra. vid senaste förkylningen behövde jag inget nässpray utan det räckte med att skölja några gånger per dag. men jag tål inte att ha i havssalt utan får använda mig av himayala salt. det är mildare för känsliga snokar.
håller med , alla borde ha en kanna hemma!! det är ju egentligen en gammal metod som "glömdes bort" under nässprayens intåg på apotekshyllorna.
länge leve noskannan.
Jill::Vist är det så bra.O så kan man masera lite nedanför mot kindbena.Man känner vad det kan vara stopp…
Lena.P är jag i verkliga livet.

#11 Näh jag struntar nog i att testa mig, det kvittar ju för någon medicin kommer jag inte att ta ändå. Och vi bäddar aldrig våra sängar utan de ligger alltid öppna så vi har nog inte överdrivet mycket kvalster ändå. Jag tror att det är något annat som är vajsing eftersom även andra slemhinnor svullnar på mig emellanåt.

härligt att skölja näsan!
jag bytte teknik för några år sen från kannan till att bara använda en skål, lite svårare i början men nu tycker jag den fungerar bättre, mer kraft, går snabbare och det är praktiskt att inte behöva en särskild kanna
jag tar en vanlig frukostskål, fyller med salt och ljummet vatten, ner med näsan och drar in och spottar ut (låter brutalt med det är faktiskt väldingt enkelt)
efteråt är det bra att skaka huvudet upp och ner ett par ggr för att få ut vattnet som alltid fastnar längst in (särskilt på vintern!)
PS en vän som var väldigt allergisk och hösnuvig, hon sköljer 2 ggr per dag under pollensäsongen och klarar sig nu helt bra
#15…oj, vad tufft att det går att skölja så också. det visste inte jag =)….låter som att den metoden nästan skulle kunna vara den ursprungliga…
om jag skulle prova på…
#13 ja den är bra :-)
#14 Ja det är väl bara cortison de erbjuder iallafall. Kan ju vara candidan som spökar med. Eller känsliga slemhinnor ändå.

Tack snälla Jile för näsövningarna!De känns verkligen bättre när man gjort dem!

#17 Ja visst kan det vara candidan, den går ju aldrig att utrota helt så den sticker ju upp näsan emellanåt! Och det är ju just det att den enda behandling man kan få är att proppa sig full med kemikalier och då lever jag hellre med nästäppan!
#21 Ja förstår dig.