Ögondroppar till häst
Jag söker efter ett homeopatiskt medel som jag använt på häst. Kommer inte ihåg vad det hette!! Jag droppade det i ögonen nu när de är svullna och rinniga av alla insekter/flugor. Någon som vet??

Vi har en del kunnigt folk på den avdelningen så jag hoppas att du får svar snart. Och välkommen hit säger jag på en gång 
Medarbetare på Feng Shui och Indien
Tackar..har allt varit inne och kikat tidigare men inte skrivit nåt. Är intresserad av alt medicin.

Vi får hoppas att ChallisQ eller asamaria tittar in, de är båda kunniga på djur (om jag inte är sommarförvirrad…).
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Ett av dom vanligaste homeopatiska medlen vid akuta ögonproblem heter Euphrasia. Nu vet jag inte om det är ett enkelmedel eller komplexmedel (flera olika medel) du använt?
Men jag tycker att du ska behandla din häst konstitutionellt. För detta problem kommer av att immunförsvaret inte jobbar ordentligt och behöver stärkas upp av homeopatin.
Jag har för mig att de hette "Bärnstensdroppar" eller liknande.. Vilka medel skulle du rekommendera?? Nästan alla hästar blir ju svullna och rinniga i ögonen av flugorna. Nu fick jag en medicin att ge från veterinären till den hästen som är värst utsatt men det hjälper inte så mycket.

#5 Bärnstensdroppar är inget jag hört talas om. Är det alltså ett homeopatiskt preparat?
Det som jag absolut skulle rekommendera är att du behandlar din häst konstitutionellt, som jag skrev. Det betyder att du kontaktar en djurhomeopat som ställer massor med frågor om din häst och utifrån svaren hittar ett homeopatiskt medel som stärker upp hela hästen innifrån och på så sätt läker ut problemet i ögonen också.
Välutbildade och diplomerade djurhomeopater hittar du på www.rkdh.org
För att läsa mer om homeopati och vad och hur man behandlar med det så kan du läsa på min hemsida www.whiteday.se

Hej på er!
Kamomillte brukar jag använda, super bra! Hade en häst för några år sedan som hade en rejäl ögon inf, på 3 dagar var det borta. Har inte haft så allvarliga nu senaste åren men använder det så fort nån börjar se lite infl. ut. Kan bara säga att det är värt att prova.
Mvh Mia