Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettmassage
Läst 8911 ggr
Tuva-Lena
0

Magmeridianen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om ni nu har hunnit pränta in hur lung- och tjocktarmsmeridianen löper så tar vi nästa meridian, som är Magmeridianen.

Den börjar strax nedanför ögat, gör en rejäl U-sväng-neråt/uppåt - mot utsidan av ansiktet upp till hårfästet. Sedan löper den neråt från basen av U:et ner över halsen mot bröstkorgen, och går sedan i linje med bröstvårtan neråt. Där svänger den in mot mittlinjen av bålen, och löper jämsides med mittlinjen, ca 2-3 cm utanför, ner mot benet. Följer sedan hela benet ner till foten där den slutar mellan 2:a och 3.e tån.

Man stimulerar magsäcksmeridianen vid problem utmed hela kanalen och..

• Vid problem med magen, mjälte och andra bukåkommor
  • Ansiktsåkommor som tandvärk, sinusit, förlamningar
  • Vid sjukdomar i bröstet/thorax
  • Matsmältningsrubbningar/problem, mensvärk eller oregelbunden mens
  • Förlamningar i benen, eller ledproblem i ben och höft

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Hoppfull
0

Oj, den var lång och svår!

Jag har faktiskt kört den där andra meridianmassagen på insidan och utsidan av benen varje dag sedan jag läste om den. Kanske får det effekt till slut :)

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Tuva-Lena
0

#1 Bergis, det tror jag absolut, fast jag skulle nog rekommendera dig att inte göra den varje dag förstås. Vänta hellre någon dag och känn efter om du får några reaktioner först. Flört Varannan dag i början, är nog mer lämpligt .. sedan kan du öka på när du vet hur du reagerar. Cool

Hoppfull
0

Aha… du vet jag är allt eller inget typen Obestämd vilka reaktioner ska jag förvänta mig? Dessutom får jag ju oftast inga reaktioner alls om jag inte öser på som sjutton.

Tuva-Lena
0

Ja, det är så individuellt, men med tanke på dina matsmältnngsproblem så kan du få en reaktion därifrån t ex. Reaktionerna man får härrör oftast från de problem man dras med, men även trötthet kan man känna då det börjar hända saker i kroppen. Men du känner din kropp så väl så jag tror inte att du behöver uppleva några större överraskingar. Cool Bara du är medveten om det.

Hoppfull
0

Ok, så du menar att de meridianerna på benen även styr matsmältningen?

Det ska bli spännande att se, jag får skriva om/när det händer nå't!

Tuva-Lena
0

Gör det Hoppis! Du kan bli vårt "träningsobjekt"! Glad

JILE
0

Jag undrar för jag känner en tonåring som bara har ca15-16 dgr mellan mensperioden. Alla säger att det kan vara oregelbundet, men jag tro ju att det kan vara någon obalans på ngt vis.

Tacksam för svar .

Kram Jile

Hoppfull
0

#7 Det kan förstås säkert vara en obalans men det behöver nog någon som är kunnig i hormoner uttala sig om. En akupunktör/kinesisk medicinsk kunnig eller dyl.

[Spanaren]
0

Intressant att veta för mig som bland annat har födoämnesallergi!

Har  bland annat besvär med värk och mest från höger höftkula och ut längs med utsidan av högra benet och fortsätter ut längs med högra vaden och sen ut i högra fotkulan. Kan denna massage hjälpa eller …

/kram Spanaren

JILE
0

#8 ja det är väl hormonerna som inte kommit ibalans. Om det fortsätter får man väl höra med någon gynekolog.

Kram

[asamaria]
1

#9 Det är gallmeridianen. Den brukar ömma och man kan också ha molvärk i den. Matmältningsproblem,levern brukar vara inblandad också.

[Spanaren]
0

# 11 Intressant … vad att göra? Kändes som att du skickade mig healing igår på kvällen?!?! /kram Spanaren

[asamaria]
0

Hmm, inte medvetet direkt, men jag tänkte en del på dig eftersom jag vet precis hur det känns att ha ont på sidorna längs låren.

Kram

[Spanaren]
0

#13 Dit namn dök bara upp i mitt huvud vid ca 20.30 på torsdagskvällen och …

/kram Spanaren

[asamaria]
0

Ha, ha ja där ser man. Satt och läste ur min akupunkturpärm ifall jag kunde tillföra något mer, det finns i och för sig några till saker att tillföra, men måste klura och läsa lite mer. Har inte så mycket tid just nu tyvärr.

Jag tänker ofta på folk som skriver här inne och vill dem väl, så de som är mottagliga märker antagligen att det händer någotGlad

Kram

[Spanaren]
0

Tack för din hjärtinnerliga värme och ditt engagemang rara asamaria Skrattande /kram Spanaren

[asamaria]
0

Kyss