Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettövrigt
Läst 907 ggr
Hoppfull
0

Hälsa och arv

Hur går era tankar kring detta?

Vad är det man i så fall ärver?

Går det att påverka sitt arv?

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Spanaren]
0

Jag tänker inte så mycket på vilka sjukdomar som ligger i mitt arv. För det kan hoppa över mig och jag försöker i stället se dagen som den kommer och inte ta ut något i förskott/kram Spanaren

Hoppfull
0

Nej det är väl ett klokt sätt att se på det.

Jag tänkte kanske mer som i att hur mycket av våra sjukdomar som är arv och hur mycket som är miljö… hur mycket vi kan påverka själva och vad vi egentligen ärver.

[Spanaren]
0

Bra fråga Hoppfull!

Personligen så tror jag att det är 50/50. Alltså … har vi massor att jobba på för att få hälsan och miljön bättre/kram Spanaren

april4
0

Jag tror att en del sjukdomar  kan man ärva, som tex reumatism. Sen  kan ju kosthållningen påverka reumatisen oxå mycket. Förr när jag var liten,så var kosten lite si och så. Inte så näringsriktig som idag.

Säkert kan jag ju inte säga, eftersom jag inte kan detta område. Däremot tycker jag att miljön är mycket värre idag och den kan vi alla vara med och påverka.

[Jeremina]
0

Jag tror att till viss mån kan jag påverka mitt arv men inte helt och hållet. T ex skulle jag aldrig operera bort mina bröst för att jag skulle ha anlag för det!

Hoppfull
0

Jag är ju benägen att tro att arvet egentligen handlar om levnadsmönster. Vi ärver mönster efter våra föräldrar som ärver efter sina osv. Som med hur vi hanterar oss själva t.ex.

Inom alternativmedicinen pratar man ju allt mer om hur vår inre stress, alltså vår känslomässiga stress gör oss sjuka. Särskilt cancer tror man ju är orsakat av en väldig inre stress. Den inre stressen kan bero på att vi inte tar hand om oss själva, inte säger ifrån, inte står upp för vår egen existens osv. Och vi ärver cellminnen tror jag, cellerna minns och upprepar mönster från föräldrar.

Jag tror att det här är en av orsakerna till att man ärver högt blodtryck. Man lyckas ju inte hitta orsaker till högt blodtryck men ändå vet man att det ofta går i arv. Jag tror därför att vi ärver levnadsmönster och inre stress som skapar sjukdom i oss. Med de mönster vi ärvt utsätter vi våra kroppar för betydligt högre risker och cellerna minns hur de reagerade när våra föräldrar blev sjuka och gör likadant.

Utöver detta ger vi kroppen olika förutsättningar utifrån vår kost. Äter vi mycket försurande mat så blir kroppen sur och ännu mer stressad… och det ena ger det andra!

Med tanke på att cellerna blir helt nya med jämna mellanrum bör vi därför om vi rensar och plockar bort destruktiva mönster kunna läka våra celler och bli eller hålla oss friska.

Fidelina
0

Jag har just läst boken "8 veckors program för bättre hälsa" skriven av Dr Weils. På något ställe i boken har han skrivit att risken för ärftlig sjukdom bara motsvarar 20 % och att resterande 80 % kan vi påverka genom våra levnadsvanor. Intressant, för det innebär ju i så fall att vi kan påverka och utveckla det friska i våra liv betydligt mer än vad vi kanske tror.

mayolica
0

Det här är ju en intressant fråga att fundera över.Jag tror att det kan finnas vissa genetiska anlag som är ärftliga,men att miljön och livsmönstret kan vara avgörande många gånger för om en sjukdom bryter ut eller inte.

~ mayolica ~

Soffe
0

Jag tänker inte heller så mkt på det, men jag tror att vissa problem går i arv och det är ju inte alltid positivt.. Men så påverkar vi mkt själva oxå..

Hoppfull
0

Alla de tankar vi tänker påverkar våra celler, så varje negativ tanke om oss själva och varje negativt mönster vi bär påverkar våra celler och således vår hälsa negativt.

korseett
0

jag tror på att trots att vi har ett arv så kan vi förändra våra gener under tiden