Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikett: alternativmedicin-djur
Läst 5991 ggr
ChallisQ
0

Vaccinering och homeopati

Jag träffar ofta djur som fått problem efter att dom blivit vaccinerade. Ibland uppstår problemen långt efter vaccinationstillfället. Tex återkommande urinvägsinfektioner, rinnande ögon, aggressivt beteende, eksem och allergier, matsmältningsproblem mm mm.

Ibland måste man vaccinera, tex om man ska ta med sitt djur utomlands eller på tävling, och ibland känner ägaren att dom inte vill eller vågar låta bli att vaccinera. Då finns det ett homeopatiskt medel som heter Thuja som man kan ge i en vecka innan och en vecka efter vaccinationstillfället för att på så sätt minimera risken för skador.

Ge 3 piller per dag av Thuja D6 i sammanlagt 14 dagar

Soffe
0

Är det biverkningar av vaccinet då? Hur mkt kostar en sådan medicin?

JILE
0

Intressant detta, har ju en 12v kattunge som ska ev vaccineras nu. Men har varit lite emot det. Vet att det inte är bra med vaccin. Min förra katt som blev 14år, vaccinerade jag aldrig och han var aldrig sjuk. Bara av bett efter andra katter vid kattslagsmål.Rynkar på näsan

Samtidigt vill man ju inte att de ska få kattpest och kattsnuva heller.

Kram Jile

Soffe
0

mmm.. intressant.. Det va länge sen jag oxå vaccinerade min katt och jag är glad att han klarat sig än.. Men samtidigt vill jag vaccinera honom snart..

ChallisQ
0

#1 + #3  Ja, det är biverkningar efter vaccinet. Vad det kostar beror på vart du köper den.

ChallisQ
0

#2 Nej det ÄR knepigt det här med vaccinationer. Det är ju bra att dom finns men samtidigt är det mycket "skit" i vaccinationsvätskan också tex konserveringsmedlet formaldehyd.

En annan sak med vaccinationssprutor som man sällan tänker på är att i och med att man penetrerar huden och sprutar in det rätt i blodet eller muskeln så går man förbi kroppens alla naturliga försvarslinjer mot mikroorganismer. Det är därför som det kan bli så omfattande skador och på vilket ställe som helst i kroppen. Dessa skador kan uppträda långt efter vaccinationen och det är därför svårt att vetenskapligt bevisa orsakssambandet.

Det är upp till var och en att ta reda på så mycket som möjligt om vaccinationer och väga för och emot. Det viktigaste, tycker jag, är att man tar ett eget beslut och inte bara gör som man blir tillsagd Flört

Kram

Soffe
0

#5 Tack för informationen :-)

Magi-cat
0

jag tycker det är jättesvårt med vaccinationer……otäckt är det, men det är otäckt också med kattpest om kisse drabbas av det……

Själv vaccinerade jag den ena katten mot kattpest de första åren men inte sedan dess. Tror att de får ett naturligt försvar med tiden, att risken är störst för unga katter som inte fått detta naturliga försvar. Om de går ute vill säga. Det sägs att innekatter är mer försvarslösa mot kattpest om de väl råkar ut för smittämnet.

Min andra katt var vaccinerad på djurhemmet mot kattsnuva och kattpest, så jag fortsatte med det ett par år till, men inte sedan dess. Vår veterinär avslöjade att hon inte ens själv vaccinerar sina katter mot kattsnuva.

OM man nu väljer att vaccinera, tycker jag man skulle ha rätt att slippa formaldehyd, kvicksilver m.m. helt vansinniga beståndsdelar!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Hoppfull
0

ChallisQ är det likadant när vi vaccinerar oss själva, människor alltså?

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Tunridan]
0

Intressant med denna tråd, jag funderar själv en del över detta angående mina egna små fyrbenta vänner (har en hund, två katter).

Sist jag vaccinerade min ena katt så sa veterinären att enligt hans erfarenhet (han har rätt lång sådan), så hade han märkt att de katter som blev vaccinerade var på det stora hela mycket friskare än icke vaccinerade.
Alltså inte bara att de höll sig friska från just de sjukdomar som man vaccinerar mot, utan mådde bättre rent allmänt och levde längre…Fast det kan ju vara ett samband som man själv vill se som veterinär, inte att det verkligen är så..

Jag har själv ingen aning om hur det verkligen är. Kanske det är olika från djur till djur?

#7 Magi-cat:
Intressant med vad din veterinär avslöjade…Något som jag upptäckt är att det brukar vara lite olika beroende på vem man går till, med
t ex hur ofta man "ska" vaccinera…Det där brukar också ändra sig lite från tid till tid, ibland är det si ibland så. Känns ibland som att inte ens veterinärerna själva vet vad som är bäst, haha.

JILE
0

Tack challis för ditt svar #5 får tänka efter hur jag ska göra. Missen har varit lite lös imagen, har avmaskat den nu. Tänker inte vaccinera förrän den är bra imagen iallafall.

Det är lika med vaccinet inför svininfluensan på oss människor. Min dotter är ju äggallergisk så hon kommer ju ej att kunna ta vaccinet mot den. Finns det något inom homeopatin emot svininfluensan?

Kom lite bort från ämnet nu kanskeObestämd.

Kram Jile

Magi-cat
0

ang. svininfluensan….ja den skulle man nog ta upp i en egen tråd….

Själv tänker jag iaf inte vaccinera mig. Dessutom är vaccinet inte utprovat, Tamiflu ger en massa biverkningar, särskilt till barn, tveksamt om vaccinet ger den effekt man önskar eller bara gör saken värre….Man har klarat flunsor förr, sannolikt fått viss immunitet och övning åt immunförsvaret och den sk svinflunsan är inte värre än de andra….

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

ChallisQ
1

#8 Ja det är det, tyvärr Rynkar på näsan

ChallisQ
0

#9 Det är inte alla djur som (som vi kallar det) lägger på sig ett Thuja lager när dom vaccineras. Det verkar som om det bara är vissa som har disposition för det. Men ofta så kan jag spåra framför allt eksem och allergier tillbaka till vaccinationer. Eksem blir ju ofta behandlat med kortison av veterinärer och som djurhomeopat så ser jag att framförallt kortison och lång/upprepad behandling av antibiotika undertrycket problemet = på ytan ser det ut som att djuret blivit frisk, men så nått halvår senare så dyker det helt plötsligt upp öroninflammationer som är jättesvåra att bli av med, eller urinvägsinfektion, matsmältningsproblem, hältor eller mentala problem. Och då är det kanske svårt att tänka tillbaka och se något samband.

En kollega till mig har gjort en studie, med hjälp av veterinärer och homeopater i hela Europa, där det visade sig att drygt 80% av alla hundar som vaccinerats mot rabies blev aggressiva och/eller misstänksamma och skygga, fick problem med att dricka eller vistas vid vatten (alla symtom vid rabies) efter vaccinationen. Av dom som behandlades homeopatiskt för detta blev över 70% symtomfria Glad

ChallisQ
0

#10 Influensa behandlas konstitutionellt, oavsett vilken influensa. Eftersom du då måste stärka upp hela individen och dess immunförsvar.

Men det finns exempel på homeopater som fått bra resultat när dom har massbehandlat vissa akuta sjukdomar tex kolera, mul-och klövsjuka, malaria mm. Ja, det finns MASSOR med studier ute i världen kring homeopati och dess verkningskraft. Det är bara här i Sverige vi är lite tröga på den punkten Flört

Det är inte för inte som många miljoner människor använder sig av homeopati. Det är förmätet att tro att dom på något sätt skulle vara ointelligentare eller mer lättlurade än vi. På samma sätt som att en miljard kineser lider av någon form av masshysteri som gör att dom tror på akupunktur Flört

Ojdå, nu kom visst JAG ifrån ämnet lite *skratt*

ChallisQ
1

En annan intressant sak är att ett starkt symtom i Thuja är att man som barn är väldigt petig med maten och inte vill äta. Något som jag, som småbarnsförälder, ofta hör andra föräldrar säga är att deras barn är så svåra att få att äta. Det har fått mig att fundera på om vaccinationerna kan vara en orsak till detta.

Hoppfull
0

Jag gillar inte vaccin alls! Inte bland oss välnärda västerlänningar i alla fall. Så det är väldigt intressant att läsa om detta ChallisQ!

[Tunridan]
0

#13 Tack för ditt svar. Vad menar du när du säger: "lägger på sig ett Thuja lager när de vaccineras?" Förklara gärna.

Tror starkt på att vi behöver få ta del av en mer nyanserad bild av detta med vaccinering. För det är ju något som vi tagit för givet att vi ska göra.

Men är det verkligen sant; att vi ska/måste, att det är något bra? Överväger fördelarna, finns det kanske inte några fördelar egentligen? Fram för fler frågeställningar, det öppnar upp folks sinnen! Glad

Det finns ju en gängse bild i samhället som liksom ska gälla angående vaccinering och som ofta inte ens ifrågasätts.
Har hört talas om föräldrar som inte velat vaccinera sina små barn och fått stå ut med mycket skit för det. Både från de som jobbar inom barnavården, men även människor som egentligen inte har någon djupare kunskap själva, som släktingar, vänner osv.

Vi sväljer alltför lätt allting vi får höra från den "gängse uppfattningen" (dvs samhället), utan att själva tänka efter.

Så tack för att du delar med dig av din kunskap och erfarenhet! Det bidrar!

Hoppfull
0

#17 Jag ville inte vaccinera mina barn men jag bemöttes som en rent livsfarlig människa från barnavården! De fick mig nästan att gråta och jag övertalades… med min yngsta var jag aningens tuffare och sa nej. Fick samma behandling och sa då rakt ut till läkaren och bvc-sköterskan vad jag ansåg om deras attityd! jag sa att de betedde sig som om de fick personligt betalt för varje vaccination och att de absolut inte visade någon som helst respekt för oss som har en annan åsikt.

Jag tror inte att det är bra/nyttigt att hålla på och manipulera vårt immunsystem. Jag tror att även om det först ger sken av att vara postivt så skadar det i längden våra kroppar och det kommer att visa sig senare genom en massa andra och värre sjukdomar orsakade av problem med immunsystemet tror jag!

[Tunridan]
0

#18 Tack Hoppfull för att du berättade detta! Otroligt att du blev behandlad så! Det är verkligen en trångsynt bild vi stöter på hos många och det är inte alltid lätt att stå på sig och våga utmana den bilden - och att tro på sig själv. Så starkt gjort av dig att du lyssnade inåt och vågade göra det du kände var bäst för ditt barn!

Får jag fråga ifall du märkt någon skillnad på dina barn utifrån om de vaccinerades eller inte?

Håller med dig i det sista också. Jag tror mer på kroppens egen självläkande/helande förmåga och i den också förmågan att ta hand om sitt eget immunförsvar, än på att försöka på ett manipulativt sätt försöka förebygga sjukdomar utifrån rädsla för vad som kanske kan hända…
Vi människor styrs så mycket av våra rädslor och farhågor, så att vi därför tror oss behöva både hängsel och livrem (eller vad uttrycket nu är). Vi är överdrivet försiktiga många gånger (för "man vet ju aldrig")…

Många gånger är det just våra rädslor för eventuella "risker" som ställer till det mest för oss, mer än riskerna i sig. För det vi räds inträffar kanske inte ens..eller så gör det det, just för att vi var så rädda för det. Det du ber om ska du få, som det heter.

Hoppfull
0

#19 Njae det kan jag nog inte påstå att jag märkt. De har ungefär samma immunförsvar alla tre, de blir inte sjuka särskilt lätt. Men det har jag alltid hävdat beror på att jag varit så petig med deras mat när de var små. Hemlagat och i stort sett enbart ekologiskt odlat och viltkött. Mycket lök och vitlök samt andra grönsaker i maten Glad ingen snabbmat eller halvfabrikat förrän de blev lite större.

ChallisQ
0

#13 Jag ber om ursäkt att jag var otydlig, jag tänker ju hela tiden i dom här banorna så ibland glömmer jag att alla inte gör det Flört Bra att du frågar!

Du föds i en konstitution, vilket innebär att du har disposition för att få vissa obalanser i energierna. Tex att dina problem oftast uppträder på höger sida. Eller att magtarmsystemet lätt får problem om du äter viss mat. Eller att problemen uppträder en viss tidpunkt på dygnet, eller året. Eller att du är känslig för ett visst väder. Sen räknas givetvis känslomässiga saker in också.

Om du utsätts för något eller är med om tex en chock eller om du får en undertryckande behandling av allopatisk medicin så kan du lägga på dig ett lager över konstitutionen som gör att du måste få en eller flera andra homeopatiska mediciner innan din konstitutionella medicin kan ge någon verkan.

Tex vaccination - Thuja, chock - Aconitum, kroppslig skada/misshandel - Arnica, sorg - Ignatia eller Natrium muriaticum mm.

Hoppas du förstår vad jag menar Glad annars är det bara att du frågar vidare!

ChallisQ
0

#18 Mina barn är inte heller vaccinerade och dom har inte heller fått K-vitaminsprutan. Det är alltid svårt att vara den som går mot strömmen och jag har hört många som, precis som du, blivit pressade, ja tom hotade till att vaccinera sina barn. Vi har också fått vår beskärda del Flört

Vi har tur som bor i Stockholm för våra barn går till Vidarkliniken (antroposofiskt) och där har dom en annan syn på det hela å vi måste inte hela tiden försvara våra val Glad När läkarna där får höra att jag jobbar med homeopati så blir dom alltid intresserade och vill prata om det och är öppna för att diskutera olika behandlingsmetoder.

JILE
0

#22 Ja vidarkliniken verkar bra, har lust att söka hjälp där med min allergiska dotter.

ChallisQ
0

#23 Det tycker jag absolut att du ska göra! Vidarkliniken ligger ju i Järna utanför Södertälje men dom har en filial mitt inne i Stockholm och en annan i Norrköping Glad

Hoppfull
0

Aha, har de filial i Norrköping med… det visst inte jag!

ChallisQ
0

#25 Jovisst Glad Men jag är lite osäker på vad dom kan erbjuda för vård…läs mer här Filialen i Stockholm har MVC, BVC, barnmottagning och husläkarmottagning ivarjefall.

Hoppfull
0

Ja tråkigt nog så har man ju inte råd när ens eget landsting inte har avtal Rynkar på näsan

ChallisQ
0

#23 Jo JILE, filialen i Stockholm har en astma/allergimottagning så det är ju värt att du tar kontakt med dom och hör.

JILE
0

#28 Ja vi kanske skulle höra där. Fick ingen remissav läkaren här :-(