Kelp
Under en seans fick jag rådet av en avlägsen släkting att jag skulle ta kelp, men fick inte reda på av vilken anledning.
Är det någon som vet vad kelp är bra för?
Jag hittade detta på wikipedia:
Ja detta fick min pappa som numera är avliden -93, men han var till en zonterapeut och som han fick det av. Det är väl algen kelp.
//Jile

Kelp innehåller mycket mineraler och är väldigt bra för kroppen. Det renar även blodet om jag inte missminner mig. Jag har ätit några som hette Chlorella men jag minns tyvärr inte märket.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Ja Kelp är väl en sorts alg har jag för mig, som innehåller massa nyttigheter.

Det ligger nog något i rådet jag fick om det innehåller mineraler. Den som gav mig rådet kan släktens sjukdomar, så jag ska pröva tipset.
Tack!
#5 Ja det måste du ju göra, vad kul :-) berätta om du känner att det händer något med dig av kelpen.
Kram Jile

"Kelp är ett sjögräs rikt på mineraler, spårämnen, fibrer, vitaminer och antioxidanter. Kelp är fattigt på fett, kolesterol och socker men innehåller tråkigt nog mycket koksalt. Försiktighet med kelp är därför bra om man lider av högt blodtryck eller äter mycket koksalt i övrigt.
Kelp innehåller inte kolesterol, nästan inget fett och mycket lite kolhydrater.
Kelp innehåller rikligt med mineralämnen, vitaminer, naturliga färgämen och kostfibrer. Kelp är en bra källa till C-vitamin, pantotensyra, zink och koppar och en mycket bra källa till K-vitamin, riboflavin, folat, kalcium, järn, magnesium och mangan".
Här är ett litet utdrag ur en text om Kelp på Nyfiken Vital. Här är en länk
för den som vill läsa hela texten! 
naturen innehåller mycket bra. hoppas du mår bra nu av kelpen
KELP.
Eller kelpasan som den oftast heter ute på marknaden.
Är en havsväxt (alg från stilla havet)Kelp är mkt bra vid olika typer
av ämnesomsättningsstörningar bla. struma eller störningar i sköldskörteln, en mycket vanlig åkomma hos kvinnor.
Symtomen kan variera men vanligen kan man dela upp det hela
i två olika tillstånd 1) hypertereos dvs en överfunktion av sköldskörteln vilket kan ge: hjärtklappning lite ångest,högt blodtryck,darrighet,klumpkänsla i halsen,känsla av inre stress,oro.mm
2) Hypotereos dvs en underfunktion,allt går då långsamt
dessa s,k lågtryckare får oftast i sin symtombild: klump i halsen
lågt blodtryck,övervikt,hjärtklappning,kalla händer,fötter/ lite
kallsvettiga. mm.
Kelp har en mycket god självreglerande funktion på dessa störningar,jobbade mkt med kelp i slutet av 80 talet,början
på 90 talet då jag arbetade tillsammans med Birgitta Klemo.
En annan person som starkt förespråkar kelp är doctor vogel
en läkare från österrike som bla skrivit boken"den lille doktorn"
Dr vogel är bla ansvarig för serien bioforce på hälsokosten med echinacea mm.
Hade en patient igår som jag ordinerade kelp,tänkte därför att jag kunde skriva ett par rader.
VIKTIGT..personer med övertryck dvs hyperfunktion bör börja med halv dos.
Hoppas informationen va till lite nytta

Tack, nu förstår jag lite mer varför jag blev rekommenderad att äta kelp.
I släkten finns olika ärvtliga sjukdommar som kelp kan vara till hjälp för.
All information har varit till hjälp för mig.

Så bra Angelita, lycka till med kelpätandet

Ja Lycka till Angelita :-)
#7#9 Intressanta inlägg, kul att läsa vad det är bra för. Vet att det var något klagomål på kelp , men det kanske var pga av för hög salthalt.
De som har problem med sköldkörteln ska väl inte äta alger då? Eller är det bara om de medicinerar emot det med levaxin?
Kram Jile