Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettalternativmedicin-djur
Läst 2588 ggr
Christina-S
0

Homeopatmedel för mis(s)tlur?

Jag har under en tid varit inne och läst på denna tråd (utan att vara medlem här - är medlem på norskskogkatt.ifokus). Här finns så många kloka och kunniga människor och intressanta trådar att ta del av.

Till min fundering:

Jag har en fertil hankatt som emellanåt (allt oftare) tjoar på nätterna, vilket kan vara lite tröttsamt. P-spruta brukar kunna dämpa detta men jag är lite tveksam. Kastrering är inte ett alternativ eftersom jag gärna vill använda honom till avel. Finns det något homeopat- eller naturmedel som kan dämpa hormonerna utan att påverka fertilitetsförmågan?

/Christina

Hoppfull
0

Hej och Välkommen hit Cristina-S!

Vi har medlemmar här som jobbar med djurhomeopati så du kan alldeles säkert får ett eller flera bra tips!

Mvh

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Soffe
0

Ja ChallisQ är djurhomeopat, så henne kan du vända dig till om det. Lycka Till!

Tuva-Lena
0

#0 Jag tror säkert att det finns nåt sånt. Jag använde ett naturmedel till min gamla vovve som hade fått prostatabesvär och småläckte inomhus. Jag köpte nåt som heter Curbicin och vovven blev som ung på nytt - utan läckage! Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

ChallisQ
0

Hej!

Det här är ju ett lite knepigt kapitel eftersom det är vi människor som avlat på att våra sällskapsdjur ska vara mer fertila = mer hormoner i omlopp, och sen upplever vi det som jobbigt. Har du katteria, är det därför han låter? Eller är det honkatterna utanför som han reagerar på?

Homeopatin (liksom de flesta andra naturmetoder) jobbar ju MED kroppen å visst kan man återställa en felaktig hormonbalans men frågan är ju om han verkligen har det… Sen är det ju självklart så att fertiliteten styrs av hormonerna så du kan inte mixtra med dom utan att riskera fertiliteten.

P-spruta tycker jag absolut att du ska undvika! Från en djurhomeopats perspektiv gör p-medel väldigt ofta att djuret lägger på sig ett sk lager (detta gäller människor också) som gör att dom får vissa störningar i beteendet och fysiken tex aggressivitet, uteblivet löp, prolapser, ointresse eller tom aggressivitet mot avkomman, svårighet att bli dräktig, infertilitet, problem vid förlossning och digivning, mindre sociala, retliga mm mm. Det vi djurhomeopater har upptäckt är att från att nästan bara hondjur behövt homeopatisk behandling pga hormonella problem så har en allt mer ökande del handjur hamnat där, just pga ökad användning av p-medel.

Sen verkar det vara så att avkomman till djur som under en tid gått på p-medel kan "ärva" dom problemen som hormonbehandlingen ger. Vilket, om du har otur, alltså resulterar i att dina kattungar får oönskade beteenden och/eller fertilitetsproblem.

Så, som sagt det här är ett knepigt problem…

[asamaria]
0

Ett bra hormonmedel är R20, Reckeweg 20. Till en katt brukar jag ge 1 ml och blandar med lika mycket vatten i en spruta som jag ger i munnen.

Christina-S
0

ChallisQ: Tack för ett intressant och utförligt svar som väcker många funderingar samtidigt som de bekräftar en del tankar jag har haft kring detta.

Jag har inget katteri och ingen fertil hona eller annan fertil hane. Eftersom vi bor två våningar upp mitt i stan finns heller inga honor som stryker omkring utanför. Men på utställningar finns det många intressanta dofter …

Har jag förstått dig rätt att de negativa effekter du beskriver gäller de "vanliga" p-medlen?

asamaria: Tack för tipset. Efter att ha tagit del av det ChallisQ skriver undrar jag om effekterna av medlet. Har du märkt av några av det hon beskriver med beteende förändring, infertilitet, svårigheter för honor att komma i löp etc.?

/Christina

ChallisQ
0

#6 Kul att du känner att du fick ut något av mitt svar Glad Dom negativa effekterna som jag skriver om ovan kommer sig av p-medel som baseras på hormoner. På katt så använder man ju p-piller eller p-spruta, men människor använder även spiral och kopparstav som då påverkar på ett lite annat sätt just pga att dom inte tillsätter hormoner.

[asamaria]
0

R20 Balanserar upp hormonerna så det påverkar bara i positiv riktning. Vet inte om jag fröstod frågan rätt?