Slätbladig persilja och ...
Står just nu och tar reda på en hel del av slätbladig persilja som jag har satt.
Brukar strö ned av den i soppor och grytor under vintern. Slog mig nu en tanke att det kanske går att göra något mera gott av persiljan?
Alltså brukar ni göra något mera av persiljan än att sätta ned den i gryta och soppor osv?
/kram Spanaren
Ps Tack på förhand 

Jag tycker att det är supergott att ha i sallad. Jag brukar även knöka in massor av persilja och andra färska eller frysta kryddor i köttfärs om man gör biffar eller köttfärslimpa, eller som grillspett.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Älskar bara denna slätbladiga persilja så och den krusbladiga ger mig inte samma smakupplevelse osv.
Ja och sen att göra eget persiljesmör är mer än gott :-)
Ja Hoppfull persiljan blir verkligen god att sätta ned i köttfärssmeten 
/kram Spanaren
Persiljejärpar gjorde jag för någon vecka sen till "köttätarna"det var mycket omtyckt. Gjorde oxå vegetariska biffar med massor av persilja i,för min del brukar jag använda persilja till det mesta när jag har tillgång till den.
En knäckemacka med färsk persilja är bra,det ger oxå lite tillskott med järn.
Det är en fördel om man har möjlighet att torka persiljan,om man har mycket färsk. Då tar den liten plats och håller sej länge,min syster har en torkmaskin som hon torkar sådant i till mej.
~ mayolica ~
# 3 Har du något recept till dina vegetariska biffar?
Så kul med nya och fräscha förslag och tack för det 
Persilja på knäckemacka låter mumsigt/kram Spanaren
Jag brukar aldrig gå efter recept. Jag rev en skål med råa morötter, ett par rödbetor,en gul lök,sojamjöl ca en halv påse,och ganska mycket persilja och så lite olika kryddor.
~ mayolica ~

Håller sojamjölet ihop så bra så att det blir biffar?
Utan ägg eller vatten eller så?
Tack Hoppfull för den frågan till mayolica
om ägget m.m.
/kram Spanaren
Javisst! man kan ersätta ägg med sojamjöl om man vill äta helt vegetabilisk kost,sojamjölet ger både protein och fungerar som bindemedel. Någon vätska behövs absolut inte,tvärtom har jag fått ta i lite stärkelsemjöl någon gång för att det blev för blött. Man kan givetvis ta ägg istället när man gör grönsaksbiffar om man det inte måste vara helt vegetariskt.
Min mamma brukade ibland baka sockerkaka med sojamjöl istället för ägg om dom var slut.
~ mayolica ~
Sojamjöl blir en ny upptäckt för mig
/kram Spanaren
Smaken kanske är lite egen för den som inte är van,jag är ju uppväxt med den och har alltid tyckt att det smakar gott. Men det är inte fel att prova nya saker.
~ mayolica ~
#10 Ibland kan det bli en höjdare och ibland *fniss*
/kram Spanaren
#11 Ja,så är det.
~ mayolica ~
Man kan fritera persilja med gott resultat. Den blir otroligt frasig och god att ha till olika maträtter.
Jag har fått tips av Anna.Kihlström på persiljevatten som ska vara renande för kroppen.
Koka upp 1 liter vatten
Grov hacka 2 del persilja
Låt dra i ca 10 min
Sila & drick så mkt du kan en period då och då.
Kram Jile
Jile vad kul med ett nytt tips till och detta måste jag bara testa! Som tur är så frös jag inte ned all persilja igår
/kram Spanaren
Ja vad bra att du tyckte det. Ja det var ju tur :-)) persilja är annars dyrt och köpa.
Kram Jile

#8 tack mayolica! 

Persilje vatten lät spännande det ska jag prova
annars gör jag själv persiljestuvad potatis till isterband
och sås till fläskfile grädde rosmarin senap vitlök och massor av persilja
ha en bra dag alla