Kläder och mode
på ungar funderar jag på nu… min dotter som är nio år och går i tredje klass är sååå bekymrad hela tiden över att hon inte är tillräckligt snygg. De andra tjejerna i hennes klass är som små barbiedockor så jag kan förstå hennes känsla.
Men ska man inte ha kläder för lek när man är nio år??
Intresserade ni er för kläder i den åldern?
Vad tycker ni om sådant och vad är era erfarenheter?
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
#0 Jag tror minsann att detta har förändrats med tiden, jag har själv inga barn men syskonbarn och jag ser att de, särskilt tjejerna, är så noga med sitt utseende och det började de med väldigt tidigt. Sminka sig, färga håret, de "rätta" kläderna. Pierca sig i naveln, som min fjortonåriga systerdotter nyss gjort. Själv var jag 24 när jag gjorde det…
När jag själv var barn så visst jag gillade förstås fina kläder, men det var ändå kläder för barn. Man såg ut som ett barn. Jag gjorde det i alla fall. Idag ser många barn ut som små vuxna. Barndomen tycks väldigt kort.
Och precis som du säger Hoppfull; när man är nio år är det väl lämpligast med kläder för lek? Inte kläder för att gå omkring och se snygg ut.
Jag tycker iofs även att många vuxna klär sig väldigt konstigt, haha. Jag har helt gått ifrån kläder som jag måste dra i, ändra och behöva tänka på "sitter rätt". Tidigare i livet, när jag var i tjugoårsåldern så gick det ut på att vara snygg. Skit samma om det var obekvämt eller man frös häcken av sig. Man var ju snygg! 

Att ha kläder på sig som man inte måste dra i, rätta till eller frysai, o s v, behöver ju inte betyda att man inte ser snygg ut. Om man nu tycker det är viktigt. 

När jag var i den åldern tog man på sig det mamma hade handlat, punkt slut!
Märker däremot på barnbarnen att de måste följa modet, speciellt den älsta var himla noga med det, den yngre lekte på ett annat sätt så där var det inte alls lika noga. Tycker att det går till överdrift om man ska behöva köpa märkesjeans som de växer ur på ett par månader.
När mina ungar var i den åldern var det mycket enklare, den gamla goda tiden
Medarbetare på Feng Shui och Indien

Ja det är inte lätt! För de är ganska hårda domare av varandra med och min unge som är en tjejig-pojkflicka får höra både det ena och det andra. Hon leker riktigt riviga lekar så de där snyggkläderna fungerar inte riktigt för henne… de är sönder inom ca tio minuter och hennes mamma blir lätt galen 
Men även lekkläder för tjejer är ju värdelösa idag, jeansen är så tunna till tjejer så de är inte gjorda för lek utan för att sitta stilla. Likaså färgsättningen för tjejer, suck! Vi har i omgångar fått handla på pojkavdelningen, givetvis i smyg, både för att få bättre kvalitet och färg men även storlekar som inte är som jag vet inte vad. Jag har jämfört och mätt t-shirts från tjejavd med t-shirts från killavd. i samma storlek och tjejtröjorna är mellan 7-10 cm smalare i omkrets… till 7-9-åringar
Usch, jag blir så ohyggligt upprörd över sådant! det tror fxxn det att jämställdheten drar ut på tiden när det är sådana ofantliga skillnader så tidigt!
Vi var så fattiga när jag var i den åldern att det enda nya man fick på sig var kläder från frälsningsarmén. Ändå kändes dom som nya och man kunde ju alltid ändra lite i dom och få dom lite moderiktigare. Klart man ville va som alla andra i klassen på nåt sätt.

#4 Min mamma sydde det mesta för vi hade inte heller bra med pengar… så jag såg aldrig ut som de andra
men jag minns liksom inte att mode var så viktigt så tidigt.
Något jag kan bli riktigt upprörd över är när min åtta-åring (2:klass)
Kommer hem och talar om vad flera av de andra flickorna har för underkläder.
Minimala små trosor och små BH-linnen
som slutar under den byst som inte finns ännu.
Är detta något som verkligen passar sig att små barn ska springa runt i ???

#6 Håller helt med dig! Och jag blir smått upprörd över föräldrarna till de här småflickorna som redan i den späda åldern får flickor att bli oerhört medvetna om att de är objekt och ska klä sig för att framhålla sådant som objektifierar dem ännu mer! Usch!
Nej! Hel o ren är viktigast. Barn ska leka, kunna leka o vilja leka. Är man modedocka i den åldern är man präglad av föräldrar/äldre fjolliga systrar!
Jag stör mig så in i norden på dagens smala byxor! Mellis har nya för stora byxor för att "hennes" storlek är för smala, hon kan inte böja sig i dem, än mindre klättra i träd od med dem o hon är högst normal i kroppsbyggnaden.
I åk 6 kan jag tänka mig att de får dutta på lite mascara o kanske läppglans samt ha lite "finare" kläder. Det blir en massivt hopp upp till högstadiet här; annan skola i annat samhälle. Men jag lobbar hårt för den naturliga looken.
#6 Min Mellis, som fyllde 7 i augusti, skulle absolut ha en bikini när den gamla baddräkten la av i sommar. Hon fick en sådan där tudelad baddräkt typ kort linne + boxershorts. Hon hade siktat in sig på en liten trekantsbikini men där bidde det stopp, lite mer täckande fick det allt lov att vara!
Min mamma sydde en hel del till mig också. Tror att jag började sukta efter jeans omkring 10-årsåldern men hos oss var det också ekonomin som styrde. Visst var det kul med nya kläder men inte sådär jätteviktigt…lego var roligare att få…fast det fick jag nästan aldrig heller.
Sonen som börjat på högstadiet har i år börjat intressera sig för kläder; hur de ser ut o "märket". Vi har sagt att han ska få lite hippare kläder den dagen vi ser att han sköter om dem. Det kan komma att dröja…