Spikmatta
Shakti Indisk spikmatta
*De 6000 akupressur piggarna löser effektivt spänningar och ger djupavslappning.
Bra vid:
*Högt blodtryck (blodcirkultionen höjs kraftigt, men trycket sänks.
*Diabetes
*Depression
*Reumatism
*Led & muskelinflammation
*Ryggskott
*Diskbråck
*Träningsvärk
*Stelhet & kronisk värk
*Ischias
*"Frozen shoulder"
*Sömnproblem
*Stress
*Huvudvärk mm.
Spikmattan ökar blodcirkulationen och syreupptagningen.
Spikmattan frisätter stora mängder endorfiner, måbra & lycko hormoner som ger kroppen återhämtning & vila.
Ditt välbefinnande kommer att öka vid regelbunden användning, både fysiskt & mentalt.
Meditativ djupavslappning.
Lite av det som står på informationen om spikmattan,..
Jag har fått låna en sån här spikmatta en vecka av en vän,.. tycker det är jätte skönt att ligga på den!
Har ni några erfarenheter av spikmatta?
Det finns även andra modeller ser jag på nätet när jag letar priser… Vet ju inte vad det är för skillnad på dom, men denna var riktigt skön att ligga på..
Det var en liten ful sak…*S Jag skulle gärna vilja ha en spikmatta så jag kunde rugga om musklerna i ryggen ordentligt. Älskar massage…*L
Vad är " Frozen shoulder" ?
#1 Den finns i grön oxå ;)
.. men man måste ligga still på den, annars gör det ont..
piggarna är jättevassa, så du kan inte rugga runt.. men du får andra liknande effekter som efter en massage…
Den verkar ju på massor med områden och för många olika symptom. Jasså piggarna är så vassa? Då är det lite som akupunktur ju..*L Grönt e skönt..
#2 En sjukdom som börjar med värk, sedan stelhet i axeln.
Sjukdomen brukar läka av sej själv, men det kan ta lång tid. Ofta sätter man in sjukgymnastik eller/samt smärtlindring.
Ledkapseln som sitter runt axelleden skrumpnar, det innebär att en del av axelleden är inflammerad..
Tänkte bifoga en länk från sjukvårdsupplysningen, men jag vet ju inte hur man gör,. där kan du/ni läsa mer..
Hahaha…kom på en ide´…det finns ju sådana där stora bollar som är så poppis nu att rulla runt på…varför inte ta ett gammalt vinterdäck med dubbar och lägga ryggen på…rulla lite…en egen spikis…
#4 Sylvassa! Akupressur, Japp!
#6 Ha ha ha, prova du,.. berätta sen ;)
Spikmattan skulle vara nåt,kanske i julklapp…
#5 Konstaterar att jag inte har Frozen shoulder…*L
Vad kostar en spikis Waara?
#10 Runt 600,- Men hon som jag lånade av köpte den via jobbet så dom fick mängd rabatt, hon skulle kolla om jag kunde beställa via dom.. då var det 400,-/st. men då krävs det att man köpte ett visst antal,. hon köpte den förra året så det kanske gått upp lite.
Så kan jag få köpa via dom och vi är fler som vill ha, så gör jag jättegärna det.. vi kan ju återkomma om det..? :)
Julkapp Tiia, det va ju en himla bra idé ..
#11 Det var ju en överkomlig summa…trodde den va ännu dyrare..*L ja vi kan ju se hur många som vill ha en…Kramar
#11 Då gäller det att bearbeta gubben innan jul
Broken.. jag lovar dej.. om du hade Frozen shoulder skulle du veta det.. :(
Det börjar med värk från ingenstans och rörelseförmågan i axelleden minskar. Värken ökar och stelheten tilltar succesivt och efter ungefär 6-9 månader sitter axeln fast. Sen tar det lika lång tid innan den börjar lossna och ytteligare ungerfär samma tid för den att bli helt bra, om någonsinn. För mej tog det drygt två år innan jag var frisk. Den värsta tiden var den första biten då man inte kunde göra någonting, varken sova eller röra sej. Ingen hjälp som fungerade alls och det sa även sjukgymnaster och läkare att det inte finns någon egentlig lindring.
#14 Tvi då..! Nä jag tänkte mer om frozen shoulder var en typ av okänslighet i skuldrorna…alltså fläckvis. Har en punkt som jag tappat känseln i…*L Stackars dej…skönt att du fått bukt med det..Kram
#15 tack.. jo det VAR synd om mej då… ;) men inte nu..
Jag hade heller aldrig hört talas om det innan jag fick det och inte läkaren jag gick till heller och en annan läkare tvingade mej att ta cortisonspruta fast de vet att det inte heller hjälper utan snarare kan förvärra smärtan då det blir ännu trängre i axeln. Jag skulle inte få hjälp om inte… osv.. utpressning.
Sen fick jag komma till en sjukgymnast och han sa direkt att det var Frozen shoulder. Den sista tiden när jag började kunna röra den igen fick jag gå på vattengymnastik och det var urskönt! Fast jag tvivlar på att spikmatta hjälper.. för att ligga på rygg…. nää ingen höjdare.
Jag såg en grön sådan på en webshop jag kollade in igår.. Blev lite nyfis på den.. Kostar runt 600:-
Låg på en sån där förra helgen somna efter 5 min, men har hög smärttröskel!
Provade den senare på ändalyckten i 10 min , oj vad varm den blev. Tror faktiskt på mattan.
Vandra i Ljus å Skönhet
den känns så pass att du glömmer alla plågor *ASG*
Vandra i Ljus å Skönhet
#19 Då hade jag nog legat ofta på den då..hahaha..Kram gogumma

Den är helt underbar! Plågsam först, men oj vilka energier när man legat på den! Jag tycker den är värd att rekommendera!
Medarbetare på Övernaturligt i Fokus
#21 Hur länge bör man ligga på en spikis? 
#14 Har du haft det, stackars dej! Men bra nu tack & lov!
#17 Vilket sammanträffande ju :) Nyfis samtidigt..
#18 Kul att du tror på den, bestämmer mej för o köpa en nu.. :)
#19+20 *S*.. Jag bestämmer mej definitivt för en spikmatta nu!
#21 Tyckte du den var plågsam i början.. Jag tyckte det var underbar direkt.. jo, den verkar riktigt bra… berätta gärna mer för oss nybörjare & nyfikna.. Svarar på Brokens fråga till dej, kan inte låta bli nu när lappen ligger framför näsan, :) vill du berätta mer om goda effekter eller så..? om du vill?
#22 På lappen står det börja med 15 min, när man är mer van 20-40 min/beh.tillfälle. Det är inte farligt att ligga längre, många somnar på mattan o det är inte heller farligt står det.. Det gjorde jag, låg nog en timme på direkten.. så skönt!

Den verkar värd att prova både för mig och gubben. Kollar du Waara hur många det behöver vara för att få rabatt? Vore himla skönt att bli av med lite värk………….
Medarbetare på Feng Shui och Indien
Clary, ja det ska jag göra :) faktiskt så har den hjälpt bort lite värk i mitt, förmodligen inflammerade skulderblad.. Hoppas den kan hjälpa er oxå! .. Återkommer senare när jag kollat upp det ..
Hmmm, det här är jag också intresserad av!! 
Bli av med lite blockeringar är alltid bra!!
Kram på er så länge!
Många Goa Kramar
Annisangel
Kan fixa några spikmattor till bättre pris :) P:ma mej ni som är intresserade!
Hur stor i cm är denna spikmatta? Den ser liten ut på bilden…*L
Pssst…jag pm:ar dej…vill ha en jag med..*
Jag har en!!! Å den är sååååå skön!..
Somnade i gungstolen med med den bakom ryggen. Har den i soffan när jag ser på teve.. det här blir en vän i nöden.
Kanske ska jag lägga den på stolen vid datorn oxå så sitter jag inte så länge ;)
Tar en lur på den senare i eftermiddag men nu är det utgång!!!

Efter en omgång på spikisen kan jag bara säga JAJAJA så härligt det var o så gott jag sov
Har en undran om spikis…
..Ligger ni på det hårda golvet med spikis under er eller hur gör ni? Dom små "spiken" är tydligen vassa så, fastnar dom i ryggen när ni ska resa er sen? Hur stor är mattan?
#31 Spikmattan är 65*40 cm. jag brukar ligga på spikis i sängen men en tunn tröja, spikarna fastnar inte i tröjan, men den ska vara tunn o slät, typ T-shirt är bra, har förvisso lagt mej på den någon gång med en stickad tröja, men då är det extra viktigt att du inte rör på dej, för då kan ju spikarna repa tröjan..
Igår låg jag rätt upp o ner på den på golvet, det var oxå riktigt skönt, ta ngt. under huvet bara så det går att slappna av.
Har även provat att ligga på spikis utan tröja, det gjorde lite ont.. Men det ska man kunna göra när man blivit lite härdad.. dock låg jag en stund, det nästan brände.. kändes ont/skönt.. men så smånigom ska det gå att göra det.
#32 Tack vännen..*L Låter skönt med den där brännande känslan..ont/skönt. Jasså man ska ha tröja på sig i början..så dom är så pass vassa dom små rackarna.
Längtar till den dagen då jag oxå kan köpa en, tror det hade varit perfekt för mig detta.
#33 Jag har sparat en till dej, den ligger här o väntar.. kan skicka den om du vill? :) Kram!
#34 WOOOOOOW vad lycklig jag blev just nu…*dansar på stolen*
Jaaaaa….jättegärna gumman….
Pengar kommer på fredag till dej…*S Tack min goa sislike…Kramar

#35 Broken, du kommer inte att ångra dig, det är skönt med spikmatta. Jag kommer att ta den med mig när vi åker för gu så skönt jag har sovit sen jag började med den. Tycker mig märka att det händer en hel del i kroppen också, den här kylan och rå luft gör normalt att jag inte är så rörlig men nu går det lättare. Väntar med spänning på hur det kommer att kännas när jag använt den en längre tid.
Så glad att Waara tipsade om den!!!
Kramis
#36 Ja,jag tror den kommer att göra underverk med mina stela leder oxå. Jag njuter ju av massage av den hårdare varianten…älskar att känna den där känslan av skönt/ont…så jisses vad jag längtar. Det är så roligt oxå att läsa allt positivt ni skriver som fått spikisen och provat. Det är ju bara positiva reaktioner. Ni sover bättre tex…något som jag verkligen behöver. Jobbigt att aldrig känna sig utsövd.
Gubben din då…har han provat den än?

#37 Nä han har inte vågat sig på den än, han har fått ganska så ömtåligt skinn efter medicinerna men han ska prova på fötterna, de där iskalla sakerna han försöker värma på mina 
#38 hahaha…jo kan dom så gör dom…di där rackargubbarna..*S Han kanske kunde ha en tjockare tröja på sig, om det skulle hjälpa när han testar spikisen..*L
Undrar hur spikisen fungerar på folk med fibromyalgi? Nån som vet?
Spikisen sticks.. bäst att ligga stilla stilla… och utan tröja provade jag oxå men det var inte skönt, bara ont.. Annars brukar jag sitta i min gungstol (broken.. guuuungstool med låååånga medar ;))
och ha den bakom ryggen.. DET är skönt då kan jag tom somna.
Skaffa dej en du broken den är fantastisk.. Fötterna har jag inte testat men kanska ska jag det..
#40 ASG du din retsticka…
..guuuungstoooool….långa medar…du bäddar för en brutal kram du…
Tycker du absolut ska testa att stå på spikisen och steppa gärna till denna låt….för inte fasen kan i alla fall jag sitta still när jag hör den….sååååååå go låt…*S
#41 hehehe.. kramas gör jag gärna… hahaha.. Har alltid velat kunna steppa kanske man lär sej fortare om man har en spikis under fötterna då ;) men får jag ha skor på när jag steppar??
#42 Kanske ett knep för dom som har svårt med att hålla takten till dans..HAHAHHAHA…skaffa spikis…
Inga skor du…ajabaja…
#35 Kommer med posten imorgon, din spikis ;) är du glad är jag glad!
#36 Clary, vad härligt att du tycker om spikmattan! Glad :) Ja, ta med den om ni åker! Tänkte på det, det var ju även bra att stå på den..? som du sa om maken.. hoppas han vill prova använda den, ligga på den oxå *hoppas* Krya på honom!
#40 Kul du tog upp det där med gungstolen :) jag visste ju om det ;) tänkte imorse, hoppas Bw vill skriva om det.. så gör du det! jag har inte provat att sitta med den, känner du samma effekt som när du ligger..? måste prova..
Kramar! p.s Broken, kan ej öppna länken..
Tack Waara för att du sa det…har fixat länken nu så NU kan ni lyssna…*S
Bra! ..Dansar…
Tycker ni att ni blir bättre med spikmattan? Ibland vill jag inte alls ligga på den så jag lägger mig men sen går jag upp direkt.
#47 Jo, jag tycker jag blir bättre av spikmattan, lätt att somna på den.. ont i skulderblad blivit mkt. bättre, piggare.. tror det kan vara effekter från spikmattan.. men har bara haft den ett par veckor än.
Hur länge har du använt din..? skulle vara intressant o veta, om du vill berätta? :)
Hej
Jag har använt den till och från i ca 2 månader, men det blir bättre och jag somnar mycket lättare. Skulle vilja prova den andramattan också. Kolla http://www.spikmattan.com/ och se vilken som verkar bäst
Hej & tack för svaret!
Intressant fråga, jag ringde återförsäljaren direkt o frågade.
Svaret jag fick var att det är en smak fråga, den gröna spikmattan du länkar till har längre spikar men färre, Shakti spikmattan här kortare spikar men tätare..
Jag skulle oxå vilja prova den andra..
Länkar Shakti om ni vill jämföra. http://www.shaktimattan.se/
Det finns en rysk också som jag provade, den var vassare :)
Jag blir bara mer och mer nyfiken på denna matta…och har jag tur får jag min idag med lilla postbilen…
Jippi!
vad kul :) koncentrera dig och andas sen går det kanonbra att lägga sig på den :)
#52 fick du mattan? :)
Jajamensan…
Den kom igår och den var super skön..*L
på fibromyalgi.ifokus har spikmatta diskuterats för ett bra tag sedan, kolla in där broken om det hjälper för dom.
Ja jag vill också ha en spikmatta. Kanske en julklappa till bröderna? det är kroppsarbetare och "groffsingar" båda två så det kanske kan bli uppskattat.
Hmm fick just en idé, kanske ska saluföra den i min butik?
och så visar det sig att den finns på stjärndistribution som jag redan är åf för… jej!
#57 En bra idé :) jag beställer oxå hem fler nu från grossisten för att sälja till min kunder på salongen.. kanske skulle kunna sälja dom till ett bättre pris även på webshopen.. ska höra med Inga-Lena. :)
#58 Kanon ide´Waara…jättebra*L
kan ju bara säga att julklapparna är nu fixade , spikmattor till hela bunten *s*
#55 kanon
#58 Jag har sparat ner bilden från web sidan du angav här i tråden. Kan jag använda den till shopen då? Och om jag vill bli återförsäljare, är det bara att maila dem då på shaktimattan.se..? 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
#63 Den blir perfekt Waara, fast den var grön på sajten också.
Hi hi..
Haha.. där ser man ;) den jag har överst i inlägget är orange.. tur du har koll.. kram.
Nu har jag också blivit med spikmatta! Jag köpte en grön shaktimatta. Och jag trodde den skulle vara jättevass, är ju rätt så känslig,
men med bara en tunn t-shirt på mig så kändes det knappt, blev bara varmt!
Skönt vet jag inte om man kan kalla det, men det känns att cirkulationen kommer igång. Tjejen i hälsokosten sa att hon använder den på kvällen för att somna bra så jag provade det….men inte sjutton somnade jag, blev pigg istället och inspirerad! 
Så då provade jag på morgonen nu och det känns avslappnat och bra. För tidigt att säga om det hjälper mot någon värk….
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Inga-lena För att bli åf ska man kontakta stjärndistribution och de är desamma som jag berättade om när det gällde den norska musiken som jag tipsade om i september. Jag har beställt både mattor och musik nu och även ett par guidade meditationer.
putt

Beställde en shaktimatta igår, det ska bli kul att prova :)
Jag låg på min spikis ikväll en stund och myyyste som vanligt. Strax innan gjorde jag ett tai chi pass - gissa om det var avslappnande att få lägga sig på spikis sedan! 
I vår web shop kan ni beställa spikisar ni som är nyfikna!
Spikar i kroppen e mer välgörande än man kan ana.
Vandra i Ljus å Skönhet

Jag skrev här tidigare och efterlyste någon att prata spikmatta med! Och här är ni nu. En hel spikmatteklubb :-) Visst är det underbart… Jag har blivit smått beroende av min. Jag har den gröna shakti mattan. Men sen har jag hört talas om att det ska finnas en med magnetgrejer i? Är det någon som har provat detta? Eller kan berätta mera?
#74 Hej o välkommen till oss scheheraza! - var lite svårt att skriva - 
Jag har också den gröna shaktimattan så den andra typen har jag inte trestat. Vi får väl avvakta och se om någon annan känner till den.. Apropå spikis, tog en lur på den idag också.. 
Själv så använder jag den Svenska spikmattan som har färre och större (spikar) den går mer på djupet och kommer åt både muskler och triggerpunkter.
Jag har provat både shakti och den Svenska och min erfarenhet är att shakti är mer ytlig för att få en skön stund och den Svenska är mer för att få igång en djupare genomblödning som i sin tur ger mer effekt Den går nästan inte att ligga på i början för det gör för ont men då kan man ta på sig en t shirt eller nåt tunt tyg för att reglera smärtan.
Men efter ett par gånger så vänjer man sig och det blir bara bättre och man kan till slut ligga utan nåt på sig. Det blir en otrolig värme och genomblödning i musklerna.
Jag investerade i en grön Shakti spikmatt för snart två veckor sedan.
Det var det bästa jag gjort känner att jag måste ligga på den varje dag. Från början gjorde det lite ont ( eftersom jag är väldig känslig på ryggen)men nu går det bra.jag har t.o.m somnat på den några gånger.
Ja så nu har jag fått ett beroende till*s*
Jag måste fråga om det är nån skillnad på grön eller orange.

#74 Jag har en magnetmadrass som jag sovit på i tre och ett halvt år drygt nu. Sover värkfri hela natten och vaknar utvilad på morgonen. Har också kudde och täcke med magneter, samt armband, halsband och sits. Halsbandet gjorde att min nästan kroniska nackspärr försvann. Fantastiskt! I dag kan jag inte vara utan mina magnetprodukter.

#75 Tack Tuva-Lena! Ja vad roligt att hitta likasinnade!
#76 Hej! Det är nog den min mamma och pappa har! Den gör mycket ondare (men kanske mer effektiv också) Den är uppblåsbar och med röda "pluppar". Har tänkt att jag ska prova den någon gång i flera dagar för att se om det onda släpper. Med min känns det bara så skönt. Jag somnar riktigt djupt men vaknar utvilad. Och att somna in och vakna har varit ett stort problem för mej. Kan inte somna, kan sen inte vakna för att jag är såå trött. :-(
#77 Hej! Jag fick ju först höra på mitt jobb att skillnaden mellan den gröna och prange är magneterna. Men i shaktis orangea verkar det inte finnas några sådana. Som jag förstår är det bara färgen som skiljer. Men att det är färger som stimulerar olika chakran. Den gröna färgen är lugnande och avslappnande medan den orangea är mer upplivande. Fast då tror jag mer på att använda dem färgerna på kläder osv. För man ser ju inte färgen… :-) Har någon provat den orangea och kännt skilllnad? Jag är så nyfiken på detta!
#78 Hej! Jag har aldrig provat magnetgrejer, men jag tror att det fungerar. Jag har använt mej av olika ädelstenar vid healing och märkt att energin förhöjs. Det finns ju olika laddningar av energier i allt vi har omkring oss. Det låter helt fantastiskt det du berättar om värken. Det är inte konstigt att de flesta läkare tycker att det är svammel, för det hotar ju deras jobb… :-) Men är det en vanlig magnetmadrass du har eller har den piggar?

#79 Hej! Madrassen har piggar och magneterna sitter i mellanrummen (groparna). Den är från ett företag som heter Nikken. Ja, läkarna gillar inte alternativa metoder, men många erkänner motvilligt att det finns mycket att hämta utanför skolmedicinen… Synd bara att det ska ta så lång tid innan det accepteras - se bara på detta med akupunktur!

#79 Då ska jag kolla med dem! Tack! Ja men tänka vad det har gått framåt i detta med synen på alternativa metoder. Förut var det ju helt otänkbart och nu får man remiss till akupunktur och ayur veda behandlingar, och mycket annat. Så man får vara glad för det… För 13 år sedan fick jag mitt första barn. Jag var vegetarian då och när min barnmorska fick reda på det blev jag kallad till ett möte med en läkare inbjuden, utan min vetskap. De förklarade för mej att jag har inte rätt att sätta ett barns liv på spel genom att äta vegetarisk mat… ??? Hel knasigt. Mina barn har alltid varit friska och mått bra. Så det borde man ju rekommendera egentligen. Vegetarisk kost alltså. Sen är det ju en annan sak om man inte äter en fullvärdig vegetarisk kost, då kan jag ju hålla med om att det är skadligt, men det är det ju med all slags kost… :-)

#81 Wow, var bor du om du kan få remiss till ayurvedisk läkare? Här där jag bor har de sagt upp alla avtal med alla alternativa behandlare, här går vi bakåt i stället för framåt… (kalmar län).
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

#82 Jag bor i Luleå! Läkaren ordinerade det och hon fick rabatt på alla behandlingar på vårt ayurvedacenter. Det gäller att man hittar en läkare som har tagit till sej detta med alternativa metoder. Annars skrattar de ju bara när man berättar att man fått hjälp på det sättet. :-(
#79 Färger påverkar våra chakran även om vi inte ser färgen. Så vi kan tom vara blinda men ha nytta av färgerna ändå.

#84 ja det är helt otroligt!

#83 Wow igen säger jag!
Här har alltså landstingspolitkerna tagit bort allt sådant så här går det inet längre att få vårdavtal som alternativare oavsett vad läkarna tycker. Man går alltså tvärtemot utveckling och forskning här i Kalmar län… tragiskt är det!

#84 det är helt vansinnigt. Och tänk vad folk skulle må mycket bättre om man kunde få mer alternativ behandling istället för all medicin… Det här var nog snart ett år sedan men jag tror fortfarande att det handlar om vem man pratar med…
#84 Men oj, påverkar oss färger även om vi inte ser dom.. fantastiskt! Har inte kikat på denna tråden på länge.. så mkt. bra ni skriver.. :)
#83 Underbart! att få remiss till alt. beh, det borde alla län & läkare ta efter!
#84 Du korseett som deltog i en hälsomässa för några helger sedan: skulle du inte kunna samla ihop några av dem som deltog och öppna ett alternativt hälsocenter..? Den idén har slagit mig flera gånger här i Ådalen, men jag skall börja i rätt ände först - med en hälsomässa, precis som den ni arrangerade. 
Välkommen tillbaka goa Waara - kuuul att se dig! 
#89 jag försökte med det för att par år sedan men det var ingen som egentligen ville. De är så rädda för konkurrens och att man ska ta kunder från varandra. Jag rekommenderar hej vilt jag om det är något som inte jag kan hjälpa till med för det är fortfarande kunden som är i fokus och inte jag

#87 Alltså de alternativa måste ju ha vårdavtal om man ska få behandlingarna subventionerade och eftersom våra landstingspolitiker här tagit bort alla vårdavtal (rivit upp de osm redan fanns) så kan man inte få billigare behandlingar. Läkarna kan ju remittera om de skulle vilja men du får ju betala behandlingarna själv och de har man ju knappt råd med om man är sjukskriven eller har sjukbidrag (aktivitetsstöd).
#89 & 90 Visst är det väl sorgligt att konkurrens och ego får gå föra samarbete och omtanke! Tänk så mycket längre vi skulle komma om vi vågade släppa rädslan för konkurrens!

#91 Kloka ord, hoppfull! Tänk hur annorlunda världen kunde se ut…

Puttar upp denna tråd om spikmatta

!!! Måste bara berätta! Häromdagen hade jag så himla ont i axlarna, nacken och huvudet. Något jag får när jag spänt mej, men denna gång hade jag börjat träna och skippat stretchningen… :-( Inga värktabletter hemma och det gjorde så himla ont. Jag la mej på spikis en stund, somnade. Tänkte inte mer på det när jag vaknade. Det var helt borta! Det har aldrig hänt mej förr att det bara försvunnit. Den är helt suverän! Så hoppa över värktabletterna och lägg er på spikmattan istället. :-) Kram

Wow, vad coolt… man blir onekligen sugen på att testa…
Jag saknar min spikis. Har lånat bort den och tydligen hittar den inte hem igen=).Få se om den som lånat den vill behålla den annars får jag nog tillbaka den nästa vecka när h*n kommer hem.
Jag känner att jag ska pröva om det går att ligga på den nu efter sen jag fick smällen i huvudet och nacken,
Jag har varit på två behandlingar med kraniosakralterapi och det som jag kände som huvudet satt fast limmat på en pinne (det var att ben som tydligen tryckts ihop mot ett annat ben i bakhuvudet.Det kändes läskigt när huvudsvålen blev större*s* åtminstående så kändes det så.Det har släppt på höger känns lite på vänster sida kvar.Men det blir nog många behandlingar om ekonomin tillåter.För denna behandling passar mig utmärkt synd bara att man inte kan få betalt från fk.
Jag har rekomenderat flea att köpa spikmattor en del har gjort det och tycker att det känns bra att ligga på den.
Så fort som min lilla spikis kommer hem ska jag *sova på den*för det går bra det med. Men inget att rekomendera det blev bara så att jag somnade de sista gångerna jag använde min matta.

Spikmattan är helt suverän, den får inte lämna huset men man får gärna prova den här
Har den ofta i stolen när jag sitter vid datorn, perfekt för ryggslutet. Somnar också lätt på den och piggare är jag definitivt när jag vaknar. Blir väl en halvtimma/trekvart ungefär
#83 Helt fantastiskt att en läkare skrev remiss till ayurvedacenter, detta borde publiceras i expressen eller något så det uppmärksammas. Skulle hemskt gärna vilja gå till en sådan behandling :-)
Låg på min spikis igår för jag blev dålig i nacken men icke den hjälper inte mig den rackaren.
Kram Jile
Spikmattan hjälper mig bra ,när jag har ont i ryggen,men inte så bra om jag bara har ont i nacken.
Annars är den bland de bästa köpen för mig,helt klart

Har just beställt en egen shaktimatta efter att ha provlegat en förra helgen. Jag låg bara ca 3 minuter men den kändes såpass skön att jag ville ha en egen. Hoppas på hjälp mot min spänningsvärk i huvud, axlar och nacke.
:-)
Det är så fascinerande detta med spikmattan och hur många som använder den, samt alla goda resultat! Tack för att ni delar med er!
Har nu fått hem min egen och använt några gånger. 
Jag vet inte om det redan har frågats om i tråden, men finns det några rekommendationer när man har mens? Är det bra/inte bra att använda spikmattan då? Tänker om ifall det sätter igång "flödet" ännu mer…

Såg en jätteliten spikmatta i dag. Nån som vet hur den är tänkt att användas? Kanske bara 20x20 cm högst. Den kändes så liten till det mesta.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

#102 Tror att det är den som är till för nacken. Har för mig att jag läst det någonstans eftersom det är lite svårt att få de större att passa i nackregionen

#103 Ah!! Så är det säkert!!
#102 Vad kan man hitta en sån liten och vet du vad den kostar-
Jag tycker inte jag får den stora att passa in i nacken. Eftersom mina största problem sitter i nacken så kanske det skulle vara bra att pröva.

#105 Såg inte vad den kostade. På kvittot står det Må Bra butiken, ligger i Linköping.
#106 Tack jag får väl tiita in på nån av hälsobutikerna när jag kommer in till Svall nästa gång.

Fick hem mattan idag. Jag låg på den ca 10 minuter (utan tröja) och först brände det och gjorde lite ont men sedan blev det skönare.
Efteråt kände jag mig helt färdig, bara gäspade och gäspade och fick lite frossa och ont i huvudet. Normalt?
#108 Jag skulle tro att din upplevelse är helt normal, ja. 
Jag känner mig också väldigt trött efteråt.
När jag låg på magen för första gången på spikmattan så blev jag genast jättetörstig, det var en underlig upplevelse, haha!
Jag tror det kan komma upp en hel del olika reaktioner och upplevelser. Själv tycker jag det är riktigt fascinerande att bevittna dessa.
Jag brukar rulla hop min matta när jag vill ha den i nacken bara. Visst sticker det och bränner i början, men det är mera "ont-skönt" som man säger.. jag har en matta hemma till försäljning om någon är intresserad. 570 kr tar jag, plus frakt förstås, men man får den för 600:- Frakten kostar annars 55:-. :)

#110 Vad är det för sorts matta Tuvis?
Det är en grön shaktimatta, men hallå Johanna, du bör nog vänta tills du har lillen/-an framme först. 
Snart är spikmattan *ett måste* i var 'mans' hem :?)
Ett litet mirakel! Tänk vad bra den fungerar :)

Hej Waara va kul att se dig här
dig är jag evigt tacksam för min spikis 
hej hej :) ^^ vad gott å höra Clary!

#112 Ja jag måste nog göra det…risken är ju att den blir permanent på ryggen annars med!
Har jag väl lagt mig så kommer jag nog inte upp igen!
Hehe!
Hoppas att den lille rackaren behagar dyka upp snart annars blir jag tossig…
#116 Ha ha! Det skulle se nåt ut det!
Men kanske spikisen kan hämma smärtorna vid förlossningen..? jag såg en film en gång där en kvinna som skulle föda fick akupunktur, hon tyckte att det gick som en dans och kände knappt några smärtor.
Härligt att se dig Waara! 
#108 Iram, ja jag tycker oxå det låter 'normalt', man kan få en hel del symptom av denna akupressur matta.. trötthet, väldigt vanligt, kanske kan det stå för att man kommer in i en meditativ djupavslappning, dricka vatten efter brukar vara bra..
#109 Javisst är det fascinerande.. olika symptom olika gånger.. :)
#116 Vilken härlig längtan du bär på! Lycka till! :)
#117 Dito! 

Puttar upp denna.

Nu har jag köpt en yantra matta, med 14.000 piggar. Har testat 3 dagar och det är skönt men gör ont de första minuterna. Men jag är otroligt spänd så det kan bero på det. Jag mår lite bättre känner jag så den kommer säkert att hjälpa mig framöver.
"Vandra i skönhet"
Kram Xinluo

Hej!!! Har ni hört och läst om att denna matta bara är en placebo? Jag tyckte det var nästan lite komiskt: Tänk vad läkemedelsindustrin ska vara orolig nu om folk kan må bra utan tabletter och mediciner… Hihi. Och tänk vad de med sina pengar kan få bra saker att förlora effekt, för nog är det en och annan som avstår från att prova nu. För att inte känna sej lurade. Yantra mattan som finns överallt nu, är det samma effekt med den eller är det bara storleken som skiljer? Jag blev så glad när jag såg den för min lilla shakti är ju lite liten. Skulle helst vela ha en från nacken ner till tårna :-D Kramisar till er alla

#121 Yantramattan finns i 3 storlekar. Jag har XL. Den säljs även på Claes Olsons nu. Lite billigare ca 499 kr.
För mig funkar spikmattan det finns inga tvivel. Sen vad andra anser om den får stå för dom. Det är väl så med allt att det inte passar/funkar för alla.
Xinluo
"Vandra i skönhet"
Kram Xinluo
Jag tycker att yantramattan fungerar bra. Nu har jag knappt någon erfarenhet av shaktimattan,så jag vet inte om någon av dom fungerar bättre än den andra.
~ mayolica ~

Nu har jag testat denna underuppfinning
Min mamma och pappa hade fått en så jag tänkte när jag kom dit att nu kan jag ju testa!
Jag har blivit så mycket sämre i min rygg av den så det är inte klokt… jag har så ont i mina muskler så jag bryter ihop snart! Dessutom får jag svår värk i mina ben. Jag får frossa av den med… det har lättat lite nu men de första tre kvällarna frös jag efteråt så jag skakade och fick lägga flera filtar ovanpå täcket och det höll i sig i stort sett hela natten.
Jag fick dock låna med mig den hem för jag vet ju att alla behandlingar tar tid innan de uppnår positiv effekt så jag ska fortsätta ligga på den varje dag får vi se vad som händer… eller vad tycker ni?

Jag tycker nog att du kan ge den en chans till. Men hur länge ligger du varje gång? 10 minuter räcker i början. Jag mådde psykiskt sämre första två veckorna men för min del så var det sånt som behövde "komma ut" sen har jag bara mått bra av den och blir avslappnad. Har somnat på den några gånger också. Frossa kan jag få vid massage om jag är mycket spänd och det kan ju vara så att blockeringar släpps. Kände av det lite i början av spikis också. Det finns säkert de här som kan förklara detta bättre än jag kan.
Ligger du i sängen eller på golvet? Jag ligger på golvet med böjda knän för ryggens skull.
Spikmattan kanske inte passar alla men för mig är den underbar. Lycka till
"Vandra i skönhet"
Kram Xinluo

Tack!
Jo jag tänkte nog att jag skulle kämpa på ett tag. Jag har ju ett stort fel i min rygg som gör att mina muskler är kroniskt krampande mer eller mindre och med konstant muskelinflammation.
Förr i tiden fick jag oxå frossa av massage och blev nästan fysiskt sjuk men det är över 15 år sedan det försvann…
Jag ligger i sängen, min rygg är så öm så den kan man knappt ta i med handen nämligen… kanske 15-20 minuter har jag legat på den. men en positiv effekt är att jag blir varm på ställen jag aldrig varit varm på… inte ens mitt i sommaren så den gör ju helt klart något med min cirkulation.
Vi får se vad som händer… jag får uppdatera här sen 

Men det låter väl positivt. Du ska se att den kommer att göra dig gott framöver.
"Vandra i skönhet"
Kram Xinluo

Ja jag hoppas förstås det jag med
Vi får se vad som händer med det onda… 

Håller tummarna Hoppis att du får en positiv effekt av den, bara det att du får upp värmen är ju bra. Ge den en vecka till iaf 
För mig har den bara varit positiv märker när jag slarvar med att ligga på den, då knyter hela kroppen ihop sig igen
bra påminnelse 

Ja, grejen är ju den att jag fryser och tappar all värme så fort jag tar bort den… har inte frusit så här på många många år. Ligger under dubbla tjocka täcken fastän jag känner att det är jättevarmt i sovrummet. Det gillar jag inte riktigt, känns som en himla konstig reaktion. Dessutom känns det om musklerna gått i baklås som du skriver, de knyter ihop sig när jag ligger på den snarare än tvärtom… Å andra sidan är det ju inte första gången min kropp reagerar rakt motsatt på behandlingar och terapier så det är ju mer regel än undantag.
Självklart ska jag ge den mer tid
Kommer att ligga på den dagligen under minst några veckor till innan jag fäller min dom 

Igår kväll var första kvällen som jag inte började tokfrysa när jag tog bort spikmattan…
får se hur det blir ikväll…
Nu har min lilla spikis varit hemma ett tag och jag ska nu börja ligga på den varje dag få se hur jag kommer att må då.
Sist jag var på hälsokost så såg jag att det fanns en som såg ut som en mindre kudde också de väntade hem en sort till som jag funderar på att köpa för jag behöver nått i nacke o huvudet.
Är det nån som har sett eller använt den.
Jag har haft min spikis nu i ett år och har bara positiva omdömen om den. Somnar alltid och sover en timme ungefär..
Jag tror att den här spikmattan är bäst för psyke/själ, för man blir så otroligt avslappnad av att ligga på den, men när jag har ont i ryggen så brukar den också hjälpa - åtminstone för stunden. 

Spikis är den bästa investering jag gjort
Min svärson har fått prova den och gillade den skarpt så nu vet jag vad jag ska köpa i julklapp till honom om han inte hinner före

Jag har använt spikmattan dagligen sedan i början av september men jag får nog erkänna att jag inte märker några som helst påtagliga skillnader av den. Möjligen aningens bättre cirkulation ut i mina ben.
Jag hoppas ju och tror att den får igång min dåliga cirkulation i ryggen en aning men kan inte påstå att märkt något av det direkt. Ska ändå fortsätta använda den ett tag till så får jag se