Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettalternativmedicin-djur
Läst 6557 ggr
Hoppfull
0

Mask

Nu har katten fått mask… vad gör man då om man inte avmaskar traditionellt? Kan man få bort masken på alternativ väg?

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Tuva-Lena
0

Uurk, passa så att inte hunden är där och nosar den i baken. Då kan den också drabbas. Jag vet dessvärre inga alternativa medel utan jag brukar köpa dom vanliga på apoteket.. Tyst kanske Challis kan hjälpa dig..?

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Hoppfull
0

Ja jag hoppas det, vi har bara använt de vanliga från apoteket, men jag läste i någon tråd att de inte var så himla bra för djuren. usch ja, det måste jag säga till mannen med, hunden älskar ju att nosa och slicka kissen i ändan Skrikandes

Soffe
0

Jag tror att ni får avmaska ändå, för att få död på dem äckliga krypen..

mayolica
0

Usch mask är inte roligt alls,jag har för mej att vi har diskuterat detta i en annan tråd för en tid sedan. Då var rekomendationen att använda något av apotekets avmaskningsmedel,det är nog inte bra att dra ut på det heller,bättre att ta en kur så fort man upptäcker att katten har mask.

~ mayolica ~

ChallisQ
0

Vad är det för slags mask? Dom allra flesta arter kan inte smitta mellan katt och hund.

Homeopatiskt finns det ett medel som heter Cina som vissa djurhomeopater haft bra resultat av medan andra inte tycker det funkar. Egentligen är det så att man måste stärka upp katten med en konstitutionell behandling, eftersom alla former av parasiter kommer sig av att immunförsvaret är försvagat, energierna är i obalans.

Det finns starka indikationer på att alla djur, även vi människor, bär på parasiter hela tiden men att immunförsvaret håller det under kontroll. Men så blir vi försvagade av något, stress, mat, livet vi lever, sjukdom mm och då klarar parasiterna av att "ta över" och vi blir sjuka av det.

En teori kring allergi (som egentligen bara betyder att kroppens immunförsvar angriper den egna kroppen) är att vi idag lever ett sånt "rent" liv att vissa delar av immunförsvaret, tex parasitbekämparna, inte har något att bekämpa och då angriper den egna kroppen istället. Detta är långt ifrån bevisat men jag tycker att det är en intressant teori iallafall Glad

Hoppfull
0

Oj jag har ingen aning, såg bara att det hängde ut en vit maskstump ur rumpan på honom när han rusade ut i förmiddags.

Hans energer är säkert i obalans, vi tog honom från hans mamma lite för tidigt och han är en liten osäker kisse. Samtidigt som han är en tuffing som biter ifrån till hunden.

Men det där med en helbehandling får vi nog fundera på, kanske ska vi avvmaska honom så länge med trad. medel då?

Jag tror nog att det där med renhet är en del av våra moderna problem men när det gäller just allergier tror jag kanske snarare att det handlar om den dåliga kost vi äter plus alla vacciner och mediciner vi förstör våra immunförsvar med. I detta spelar förstås renheten roll för hur immunförsvaret jobbar och utvecklas. Men det är förstås mina egna funderingar bara Glad

mayolica
0

Jag tror att allergier och överkänsligheter kan ha olika orsaker, mina allergier kom i samband med att jag bodde i en möglig lägenhet.

~ mayolica ~

Hoppfull
0

Ja det tror jag med mayolica, mina luftvägsallergier bröt ut i samband med att jag blev ihop med min ex-man Förvånad Tyst

korseett
0

jag har för mig att man kan avmaska katter med malört

[kishintai]
0

Annars så är en naturlig behandling mot mask papayakärnor, finns en produkt som heter papaya-san av A Vogel. Det kan fungera, även om vi när vi hade katt tidigare nån gång var tvungna att ta till apotekets tuffa medel för att få bukt med masken. Man får i så fall försöka stärka upp katten efteråt istället, mask är ju inte bra…

Lycka till! Obestämd

JILE
0

Ja jag fick ett tips av hälsofoderbutiken som finns på nätet, att köpa Verm-X till katten finns även till hund. Den innehåller : kattmynta,kyckling,lever,vitlök (som är omdiskuterat) ,pepparmint, timjan, snärjmåra. Det är en liten rund kaka som man bryter av och ger som godis varje dag. Min katt åt i början men sen ville den ej ha. Jag slutade ge sedan. Hunden fick detta i flytande, men den blev dålig i magen och ville ej ha. Så det är inget jag kan rekommendera. Men en del går det bra för.

Oftast är det bandmask om de går ute.

Kram och lycka till,

Jile

Hoppfull
0

Åh Tack alla för kloka och goda råd!

Nu ska vi nog lyckas få katten maskfri på något sätt!

[kishintai]
0

#12 Lycka till! Hoppas att det ska gå bra!

MaMaMade
0

Jag tror inte att man behöver vara paniskt rädd för inälvsmaskar som t ex bandmask o spolmask, sålänge som de inte tar överhanden. Har levt med katter (o därmed mask) sedan barnsben o aldrig själv blivit drabbat trots mkt pyssar på nosar.

Nya rön; en läkare i USA har forskat o "skriver ut hakmask på recept". Hans forskning visar att människor med inflammerad tarmslemhinna, typ Crohns, blir bättre av att ha en viss, kontrollerad mängd hakmask. Immunförsvaret anfaller masken istället för slemhinnan o samtidigt utsöndrar masken ngt…kommer inte ihåg riktigt. Intressant var det iaf.

Hittade detta på nätet iaf om ngn är intresserad. Nu ska jag se "Men in black" m Guben! Glad

Hoppfull
0

#14 Jag hörde eller läste faktiskt om de där rönen, tycker att det lät ganska intressant om än lite äckligt!

MaMaMade
0

Jag tror att jag skulle ha svårare för fluglarver i sår eller blodiglar t ex. Maskarna ser man iaf inte!

[GunillaR]
0

# 11 - Det enda som verkar kunna vara något som skulle ta kål på maskarna är ju snärjmåra, vad nu detta är, men det skulle man ju kunna kolla  upp.

Min katts bror höll på att då i lunginflammation eftersom han hade mask. Han fick ligga på djurkliniken i Lund i två nätter. Han var full med mask och när det går så långt så blir där inte mycket kvar av kattens immunskydd om den skulle få en infektion. Nu var ju detta bara en unge på 3 månader som är känsligare än en fullvuxen katt.

Eftersom de hade varit hos samma stödhem så avmaskade jag också Zenita. Jag tror inte hon hade fått det eftersom hon går upp i vikt och är stark och fin. Hon är 4 månader nu.

http://www.apoteket.se/privatpersoner/djur/sidor/Katt_Mask_Allmant_Narochmedvadskajagavmaskaminkatt.aspx

Jag köpte på apoteket, Milbemax. Hon blev lite lös i magen dagen efter men dagen därpå var allting normalt i avföringen.

Åk du till apoteket och köp två tabletter. Finns i köttsmak!

Hoppfull
0

#17 tack för tips men jag tror att vi har apotekets medel hemma, så det blir nog det den här gången.

ChallisQ
0

#14 Väldigt intressant! Det ska läsa mer om Glad

Halvdansken
0

Snärjmåra är ett fröogräs som är klistrigt. Det fastnar på allting och är en pest. Visserligen är det lätt att dra upp, men det växer överallt och fröna är som små kardborrar. Katterna är fulla av dem ibland.

Vad skulle man göra med den?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

JILE
0

#20 Aha det är det som är snärjmåra, det som är så svårt att få bort i kattpälsen. Tack för det info :-)))

Hoppfull
0

Nu blev det Axilur för kissestackarn, för det hade vi hemma.