Namn
Vad tycker ni om att man nu får heta nästan vad man vill? Igår fick en man ta Madeleine som sitt andranamn och idag står det i tidningen om en liten pojke som får heta Q.
Är det dags att släppa namnen fria eller kommer det här att skapa problem?
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Hmm.. Bra fråga.. Jag tycker att det är komiskt, men samtidigt förstör det namnen på sätt o vis..
I Sverige kan vissa namn vara kvinnliga och samma namn kan vara manligt i ett grannland. Idag väljer föräldrarna namnet på barnet som kanske inte alltid passar barnet när den blir vuxen .Då må man få byta!
Har en vän som döpt sin son till Tiger efter Tiger Woods.Det kan man tycka är ett konstigt namn men man vänjer sig*L*
Sen kan det vara riktigt häftigt då man själv skapar nya namn som inte finns!
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Jag tycker att man ska släppa namnen fria. Det kan naturligtvis bli knepigt för en och annan som får ett namn som kanske inte är så lämpliga, och blir mobbade osv. Men samtidigt tycker inte jag att myndigheterna är de som ska få bestämma vad som är ok att döpa sina barn till.
Det blir roligt om barn, och även vuxna, kan heta lite olika saker framöver ;) och inte bara samma sak som alla andra.
Kanske vi äldre som är lite "avundsjuka"?
Visst får dom heta vad dom vill men som kishintai säger, vad tycker barnen själva då..? Och Q var väl ändå att ta i..?
Tänk om man hette "A" t ex..?
Tjena're "A"! Tjenamoss säger "A". Ska 'ru hänga me ut ikväll..? "AAA", säger "A". Jo jag hörde det, men ska 'ru hänga me ut ikväll…? "AAA!!!!! säger A, jag sa ju det!
E han knäpp eller va'då.., tänker den som frågar… och sen är karusellen igång. 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
#4 Haha ja detta med namn får ju inte bli en överdrift, det kan väl åtminstone likna ett namn med flera bokstäver.
Tycker B….Indiania 
" Var nära naturen - var när dig själv "

Jag tycker oxå att man ska släppa namnen fria, om en person vill heta något som är ovant för oss andra så är det väl den personens ensak.
Däremot att man döper barn till namn som är rent förfärliga (som i USA där man emellanåt försökta döpa sina barn efter ökända massmördare och envåldshärskare osv) vet jag inte riktigt vad jag tycker om… det är ju inte i barnens välmening i alla fall.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Ja det blir ju lite knepigt om det bara är en bokstav,men vad lätt att lära sej skriva sitt namn för barnet
Kom att tänka på Bo som är ett gammalt hederligt namn,hade det varit helt nytt nu så hade folk reagerat och tyckt att det oxå låtit knepigt och kort med bara två bokstäver.
Jag tycker bara det är roligt att man får hitta på nya namn,dom gamla känns ganska tjatiga. Många av dom gamla klassiska namnen tycker jag oxå är riktigt fula egentligen. Jag tror även att i dom nya generationerna är det mer tillåtande med nya kreativa namn.
För äldre människor kan det nog kännas lite konstigt,det som är nytt och ovant skapar offta en förvirring och osäkerhet hos människor innan det blir etablerat. Vi är innkörda på att saker ska vara som dom brukar, en vanlig första reaktionen på en förändring blir då att det känns fel eller konstigt.
Min dotter har flera kompisar som bytt namn och heter ovanliga saker nu,först tyckte jag att det var jättekonstigt "men kan man verkligen göra så ungefär" Nu har det gått ett tag så jag har blivit "härdad" och har så smått börjat fundera på vad jag vill heta, har aldrig tyckt om mina namn och har länge velat byta. Min sambo bytte namn för många år sen,han hette Kristian men bytte till Chris ,som var ovanligt på den tiden.
Visst ska man tänka på att inte ge barn namn som dom blir mobbade för,men det gäller lika mycket gamla namn som nya.Det har alltid funnits namn som är som gjorda att bli retad för hos barn,så det är inget skäl till att inte få hitta på nya namn.
~ mayolica ~