Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etiketthälsokost-kosttillskott
Läst 2466 ggr
Hoppfull
0

Fettdjungeln

Jag måste säga att jag tycker att detta med fetter är ursvårt!

Jag har länge trott att olivolja är fantastiskt för kroppen, både invändigt och utvändigt men idag läste jag om att olivolja har en hög allergikvot (enl. kostdoktorn Andreas Eenfeldts hemsida) och alltså inte alls är så himla nyttig…

Men hur ska man egentligen göra för att äta bra fett när man inte kan äta några som helst mjölkprodukter och inte mår så bra av stora mängder kött, än mindre fett kött?

Och hur mycket behöver kroppen av fett egentligen?

Att tillaga allt i koksfett gör en illamående efter ett tag så det är inget alternativ…

Tips?

Hur gör ni för att få i er rätt och bra fett i lagom mängd?

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Hoppfull
0

Det här är visserligen en teori han lägger fram men sådana får vi ju till oss hela tiden och just fetter känns himla svårt att avgöra själv om de är bra eller dåliga, alltså för oss som inte kan äta mjölkprod i någon form alls.

Bortsett från margarin förstås som går "fetbort" Glad

[Spanaren]
0

Säg någonting som alla forskare är eniga om … så fortsätt med att äta det som känns rätt för dig själv, är mitt råd Hoppfull Flört

/kram Spanaren

Hoppfull
0

Hm harkel… då skulle jag nog inte äta fett alls… och då blir jag sjuk har jag upptäckt!

[Spanaren]
0

Jag själv har fått sålla bort mycket som är bra för att jag själv ska må bra :-)

Hoppfull
0

Hur menar du nu?

[Spanaren]
0

Mycket som är nyttigt för kroppen och som jag själv tycker är jättegott, har jag fått välja bort pga. min födoämnesallergi.

Branneli
0

Min alternativa behandlare bad mig överväga att ta bort smör. Byta mot olja, som enligt honom är bättre.

Veckan efter frågade han hur jag gjort, jag hade fortsatt med smör….eftersom jag inte funderat ut hur jag skulle byta….så nej.

Veckan därefter, hade han pannan i djupa veck & en mer bestämd röst,när han återigen frågade mej….

Då hade jag tagit bort smör,förutom vid stekning.

Nu blandar jag olja med mald ingefära, rör om & dricker. vid måltid. Olivolja gick inte, bläää. Majs/raps/solros-olja funkar. Vet inte vilken som är bäst ??

Enligt honom tar kroppen bättre hand om oljor, än hårt fett. Oljorna innehåller tydligen också flertal bra ämnen för kroppen, än hårt fett.

chik
0

Håller med Spanaren.Hoppfull.Känner du inte vad du kan äta o inte äta.

Om du mår bra av att varva med olika oljor så gör det..Det är mitt råd o skit i det som gör att du inte mår bra.Lena..

Lena.P är jag i verkliga livet.

Hoppfull
0

Ja grejen är väl den att jag tyckte smör fungerade bäst men vet ju idag att jag inte kan smälta vare sig mjölksocker eller mjölkprotein… det gör mig så förvirrad när jag tycker eller tror en sak och sedan får veta att jag trodde fel… för när jag tog bort alla mjölkprodukter blev ju min mage helt fantastiskt bra.

Så när det gäller mat vete sjutton om jag har någon intuition alls… är så osäker eftersom min kropp beter sig så märkligt och ändrar sig från dag till dag.

Tuva-Lena
0

Jag brukar blanda både smör och ekologisk rapsolja vid stekning. På mackan blir det samma blandning - Bregott. Är av den bestämda uppfattningen att vi skall äta det som är naturligt för oss/kroppen. Sedan finns det alltid allergiker, men allergierna är ju personliga så det är väldigt svårt att ge några råd på den punkten.

Du kan aldrig tro fel då det gäller din egen kropp Hoppfull, där är du experten, så skit i - som chik säger Flört - vad s k experter säger. Cool

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Hoppfull
0

Fast det är ju det jag gjort… jag har ju käkat just smör och bregott för att det är naturligt och jag har tyckt mig må bra av det! Men så fick jag ju efter blodprov veta att jag har inga enzymer alls som kan bryta ner det, det lagras i kroppen bara som oanvändbart byggmaterial.

Så när jag slutade med det jag tyckte att jag mådde bra av mådde jag ju ännu bättre om du förstår hur jag menar…

Mairi
0

Ja, det är inte lätt det här med hälsa och mat. Glad

Vad tror du om Ghee?
Indiskt smörfett, som är jättegott… då har man tagit bort mjölkproteinet och annat "slagg" tills bara fettet återstår.

Det beror kanske på hur allergisk man är mot mjölk om man ska våga prova, men om du fortfarande äter vanligt smör borde det här vara ett steg på vägen bort från mjölkprotein.

Har man tur kan man köpa färdigt på vissa asiatiska livsmedelsbutiker, annars beskrivs två sätt att göra själv här:

Alternativ.nu om alternativ till smör - Ghee

Ghee tål också högre upphettning än vanligt smör och många oljor och har en naturligt lång hållbarhet.

Hoppfull
0

Jo jag känner till Ghee och har gjort själv och använt. Men det är inte helt fritt från mjölkprotein utan det finns rester av både laktos och protein kvar.

Jag äter inte smör längre, jag gjorde det förr… får nog ta och testa Ghee igen. Tycker att det påverkade magen när jag åt av det.

MaMaMade
0

Jag tror att vi alla är olika o därför kan alla sk experter hoppa upp o sätta sig ngnstans!

Fö har WHO i dagarna kommit ut med resultat av forskning på fetter. De har kommit fram till att det är helt OK att äta grädde, smör od, det är inte farligare än annat fett. Flört