Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettövrigt
Läst 1054 ggr
Hoppfull
0

Skatter

pratas med mycket om i dessa budgettider.

Hur ser ni på skatter?

Som det som skapar vår välfärd och bygger skolor och sjukvård som alla har råd med?

Eller som ett överdrivet sätt att skinna medborgarna till statens egna fickor?

Hur tycker ni att ett samhälle ska se ut?

Tycker ni att vi betalar för mycket eller för lite i skatt?

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Hoppfull
0

Ska bara tillägga här att inlägget inte var tänkt att handla om småföretagares situationer skattemässigt utan mera generellt och samhällsmässigt.

Annisangel
0

Hejsan Hoppis och alla andra!

Äntligen har jag fått internet igen, varit utan i flera dagar och krypit på väggarna….

Skatter? Ja, jag tycker att vi betalar för mycket i skatt, det blir liksom inte så mycket att leva av för dem som inte har så mycket (däribland mig inräknad)…

En del skatt ska man väl betala, men spontant känner jag att vi människor måste bli bättre på att ge varandra skatten att vara en medmänniska. Det är mycket viktigare i det stora hela!

*Från en naiv liten ängel Oskyldig*

Kramisar

Många Goa Kramar

Annisangel

Tuva-Lena
0

Jag ser skatter som en solidaritetsfråga - utan att vara vänsterorienterad skall jag tillägga. Vi ser ju redan nu alla indragningar som görs, samtidigt som man ger dem som tjänar mest nya skattesänkningar! Arbetslösa, sjukskrivna, skola, sjukvård, äldreomsorg drar man ner resurserna på, medan man gynnar dem som redan har så de klarar sig? Neej, skatter ska vi ha  i den utsräckning att vi kan erbjuda de sämst ställda en dräglig tillvaro. Dra istället ner på EU-avgiften! Vi betalar den näst högsta medlemsavgiften av alla EU-medlemsländer, sett till befolkningsmängden - bara Nederländerna betalar mer.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Hoppfull
0

Jag tänker ju som du Tuvan, och inte enbart som solidaritetstänk heller utan även ren egoism. Om inte skatten subventionerar sjukvård, äldreomsorg, skolor, vägar osv så skulle vi få betala det själva. Då hamnar man ju i kostnader som skulle bli horribla! Där en förlossning kan kosta oss 100.000:- och varje skoltermin kostar 30-50.000:-/barn osv.

Ibland så känns det som att vi i Sverige har glömt att det är just våra skatter som gör att vi kan få läkarvård för 300:- istället för 3000:- och att en operation som kostar samhället hundratusentals kronor får vi gratis, och ändå gnälls det mycket på att allt är så dyrt.

Alltså jag kan oxå tycka att det är dyrt att leva men det är ju en ganska enkel ekvation att det skulle bli ofantligt mycket dyrare för oss om vi inte hade det välfärdssystem vi har.

Nu som du säger Tuvan sänker man nu skatterna hejvilt, folk får någon hundralapp mer i plånboken samtidigt som kommunerna går med mångmiljonförluster och får avskeda folk i skolan, barnomsorgen och inom vården. Staten har minsktat sina inkomster med miljardbelopp tack vare dessa sänkningar! Inkomster som skulle bekostat just vår välfärd… snacka om att bita sig själv i rumpan Tyst

Jag blir så orolig över att folk inte ser den kopplingen utan bara ser den där extra hundralappen i plånboken! Den gör ju varken till eller ifrån om allt annat blir försämrat och mycket dyrare!

Sedan håller jag helt med om EU-biten, är ingen stor EU-fantast alls och tycker inte att vårt medlemsskap tillfört en enda påtaglig förbättring för alla de miljarder vi betalat.

Tuva-Lena
0

#4 Precis! Så är det! Skrattande

Dessutom en liten fotnot: Vi betalar över 30 miljarder - om det inte är 35 - i medlemsavgift till EU, men vi får tillbaka 18-19 miljarder i form av olika projekt/satsningar. Vad skulle vi inte kunna förbättra  i Sverige, för de sämst ställda, för de övriga 12-17 miljarderna..? Rynkar på näsan

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."