Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettalternativmedicin-djur
Läst 8305 ggr
Hoppfull
24

Noskvalster

har vår hund fått… och för en jakthund är det helt förödande.

Finns det alternativa behandlingar för detta och i så fall vad?

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Tuva-Lena
0

Stackars liten voffsing: Jo mina hundar har haft det också, men det blev den vanliga behandlingen. Vi får hoppas att Challis tittar in och kan hjälpa dig Hoppis!

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Hoppfull
0

Han ser faktiskt ut som om han är deprimerad… han var ute och jagade i torsdags men kände ingenting, kunde inte följa ett enda slag och hade ingen lukt alls. Han älskar att jaga så det måste vara jättejobbigt för honom.

Ja vår hund väntar på medicin men det är tydligen ganska vanligt att det kommer tillbaka så jag tänkte höra mig för… jag hoppas oxå att Challis kikar in. Har dina fått tillbaka det?

Soffe
0

Usch då. Hoppas att ni blir av med det.

[Jeremina]
1

Det finns ett homeopatiskt medel som du kan köpa på ett sådant apotek. Får du inte tag på det kan jag vidarebefordra telefonnr till det i Östersund så kan Åsa där skicka till dig om du vill.

Det heter Rhinoplex 7 och innehåller just noskvalster.

Ni vet lika botar lika. Kram Jeremina!

Tuva-Lena
0

#4 Det är ju otroligt! Så när det blir riktigt mycket av dem så tar dom död på varandra då..? Eller hur fungerar det? Obestämd

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

[Jeremina]
0

#5 Det är kvalster i små små mängder som hjälper immunförsvaret att bearbeta kvalsterna så ja, man kan nog säga att de tar  död på varandra.

Det finns ju Gonorrè i homeopatmedicin…..som ett knepigt exempel…hihi Skäms

Ett annat: Jag botade syrrans exkille från kattallergi med medicin som inehöll just katthår bla med annat djurhår med. Flört

Så nu kan han vara hos oss som har 3 katter och han älskar djur.

Hoppfull
0

Åh vad bra! Nu har ju mannen varot hos veterinären och fått sådqan medicin men jag tänkte ta reda på eftersom våra kompisar som har tre jakthundar säger att det är ganska vanligt att det kommer tillbaka igen!

Jo det är coolt att lika botar lika, det är väl även däröfr man ofta blir mer sjuk initialt när man börjar med homeopatmedicin? Man får en rekation helt enkelt och sedan börjar immunförsvaret jobba.

Det jag inte förstår är varför immunförsvaret inte gör det på en gång… alltså när djuret (eller människan) får de första kvalstren, varför reagerar inte immunförsvaret då, utan först när den får kvalstren i homeopatisk form?

[Jeremina]
0

#7 Alla individer är olika, både människor och djur. Vissa hundar får aldrig noskvalster t ex medans andra får det och ganska ofta.

En del människor får halsfluss stup i kvarten och andra aldrig eller bara någon gång.

Vi har olika immunsystem och reagerar olika helt enkelt, ingen är den andra lika vare sig vi är hund eller människa.

Det är också så att alla får inte alltid en förreaktion och blir sämre. Där är vi också olika för en del kan bli mycket bättre på en gång.

Får man en reaktion att bli sämre och det känns jobbigt så kan man dra ner på doseringen ett tag. Eller så kan man ha ett uppehåll och fortsätta senare.

Homeopatmedicin är som vaccin bara det att homeopatmedicinen är i en mycket mindre potens "mängd" än vad vaccin brukar vara.

Det är inget farligt men det kan vara jobbigt att bli sämre i början och då är det ju bra att ta det lite lugnt då.

Hoppas kvalstren försvinner nu då inte luktsinnet blir försämrat, lycka till och krama vovven från mig Glad

Hoppfull
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja det är ju så sant förstås att vi är olika!

Hur kommer det sig då att inte immunsystemen reagerar? Eller att det inte lyckas häva det man fått?

Ja blir hans luktsinne sämre efteråt blir det riktig sorg här, hans liv är jakten och hans husses med… så vi håller tummarna för att han blir frisk och får vara det sen!

Tack för omtanken! Skickar med en bild av honom får när vi var vid vår lilla fiskekoja hos föräldrarna.

[Jeremina]
0

Vilken stilig man måste jag säga, lika öron som min pudel…hihi!

Hoppfull
0

Hahaha, han är en hoppjärka utan dess like… men snäll som få!

[Jeremina]
0

#11 Det syns att han är snäll!!!

Clary
0

Vilken snygging ni har Hoppis, hoppas att han kryar på sig och kan vara med och jaga igen.

Medarbetare på Feng Shui och Indien

Hoppfull
0

Ja det hoppas vi med. Han är egentligen en alldeles för stor hund för min smak, men det är ju inte jag som jagar. Han är fin, särskilt de prickiga benen!

[Spanaren]
0

Noskvalster smittar vid noskontakt har jag hört! Alla jägare är så rädda om sina hundar och kontakter med andra hundars nosar.

Vilken snyggis Hoppfull Skrattande /kram Spanaren

Ps Mina jaktandes vänners hundar har blivit pigga och friska efter en veterinärbehandling. Harar och annat har dom spårat upp till deras olika hussars välmående :-)

Ds Det kommer igen om hunden träffar en smittad hund igen. Det sägs att varje hund bär på smittan mer eller mindre!

Hoppfull
0

Jo det är riktigt att det smittar vid noskontakt men det räcker med att en smittad hund frustat till utomhus och du passerar med din hund strax efter så är din hund smittad… med andra ord är det i praktiken i stort sett omöjligt att skydda hunden om du inte bor långt ute i skogen.

Vi gissar att det är hunden på mannens jobb som smittat vår, det är en likadan hund fast enbart sällskapshund så de märker ju inte ens om han har det eller ej. Nu skulle visst båda hundarna få medicinen för att det ska ha effekt.

Tiia
0

#9 nämen,vad söt

ChallisQ
0

#2 Hej Hoppfull nu är jag äntligen här Glad

Ni har ju pratat på här ett tag och jag har mycket att säga om saken Flört så därför tänkte jag att jag går in på respektive svar och skriver där. På så sätt blir det lättare för mig att svara på rätt sak och lättare för dig att förstå vad jag svarar på Glad

ChallisQ
1

#4 Rhinoplex 7 är ett så kallat komplexmedel som innehåller flera olika homeopatiska medel. Det finns enkelmedel = ETT homeopatiskt medel och så finns det komplexmedel = flera olika medel ihopblandat.

Eftersom man gjort prövningar (gett en frisk individ ett medel för att se vad för symptom som uppstår för att på så vis lära sig vad just det medlet kan bota) på enkelmedel men inte på komplexmedel så vet ingen hur dessa komplexmedel påverkar kroppen. På samma sätt som att man gjort en massa tester på allopatiska mediciner ( såna mediciner läkare och veterinärer använder), men testat EN åt gången och då inte kan veta hur kroppen reagerar om du äter två eller flera olika mediciner samtidigt. Eller att E-nummer (tillsatser i mat) testas ett och ett men ingen vet vad som händer när dom blandas.

Jag är helt emot användningen av komplexmedel just för att du inte har någon koll alls på vad som händer i kroppen! Kanske just det symtomet som du behandlar försvinner, men vart tar det vägen? Har det verkligen jobbats ut ordentligt eller har det bara tryckts in ännu djupare i kroppen, som då kommer att trycka upp nya och svårare symtom? Symtom som du kanske inte alls relaterar till det första symtomet eller behandlingen av detta men som jag, som djurhomeopat, absolut ser en koppling mellan.

ChallisQ
0

#5 Det är alltså inte levande kvalster i medlet! Det som kroppen reagerar på när det gäller kvalster är deras saliv, det är det som gör att det börjar klia. Så det här medlet, Rhinoplex 7, innehåller bla saliv från kvalster så att det ska trigga immunförsvaret att dra igång ett större motstånd.

ChallisQ
0

#6 Gonorré är en bakterie och av den bakterien har man gjort homeopatmedlet Medorrhinum. I det medlet finns BARA gonorrébakterier och på så vis stärker det upp kroppens Vitalkraft så att den kan slå ner dom gonorrébakterier som fått fäste och individen kan bli frisk.

Sen drar jag öronen åt mig direkt när jag läser om att du gett en kattallergiker komplexmedel och att han nu är frisk. Dom allra flesta som är allergiska mot katter är inte allergiska mot katthår utan mot kvalstren som bor i kattpälsen, eller rättare sagt kvalstrens saliv. Och därför så kan man ytterst sällan bota någon med kattallergi genom att utsätta dom för homeopatisk dos katthår. Dessutom vill jag igen påpeka att jag starkt avråder ifrån att använda komplexmedel och att ingen som inte är utbildad homeopat ska rekommendera homeopatmedel! Som homeopat på människor så ska du ha läst basmedicin och som djurhomeopat ska du ha läst veterinärmedicin, om den homeopat du vänder dig till INTE gjort det välj någon annan.

Det kan inte nog understrykas att fel använt så kan homeopatmediciner skada lika mycket som allopatiska mediciner!

ChallisQ
0

#7 Förstförsämring kallas det för när individen blir lite sjukare precis efter att han/hon börjat med homeopatmedicinen. Denna förstförsämring ska vara kort och mindre intensiv än själva sjukdomen annars får du fel behandling = fel medel eller rätt medel men för stark potens. Vid vissa sjukdomar/symptom så har man inte råd med en förstförsämring då individen är allt för nedgången och då måste man behandla på ett annat sätt, som jag inte går in på här.

Immunförsvaret är programmerat till att hålla parasiter i schack, inte att slå ut dom helt och hållet. Parasiter har vi, alla har det. Och ja, alla hundar har noskvalster. Det utgör inget problem förns dom blir för många. För många blir dom först när immunförsvaret är försvagat av något annat tex sjukdom, stress, dålig mat, dålig livsstil mm. Så som svar på din fråga så är det något som satt ner immunförsvaret eller Vitalkraften och därför så blir noskvalstren för många och du som hundägare märker att hunden är besvärad av det. Homeopatmedlet stärker Vitalkraften vilket gör att kroppen kan läka ut dom andra problemen och då sjunker nivån av noskvalster igen eftersom immunförsvaren är i rätt balans igen.

Alla typer av parasiter ska behandlas konstitutionellt eftersom det bara är ett symptom på att något annat inte står rätt till i kroppen, något som frestar för hårt på immunförsvaret.

ChallisQ
0

#8 Det är ju inte så att vi har olika immunsystem, jo det är ju olika mellan olika arter förstås men inte mellan olika individer inom samma art. Däremot så har olika individer olika försvagningar i energierna, beroende på tex konceptionsögonblicket, hur våra föräldrar mår och känner under graviditeten, vilken livsstil mamman har och vilken mat hon äter, vad man har för relation till sina föräldrar, om det hänt något traumatiskt (fysiskt eller känslomässigt), ja allt påverkar helt enkelt.

Homeopatmedel är absolut inte som vaccin. När det gäller homeopatmedlet så har man tagit ETT ämne och spätt ut det (med vatten) för att på så sätt stärka upp individen på energinivå och det stärker i sin tur upp kroppen. Man tar det även oralt vilket betyder att det rör sig igenom kroppens försvarssystem och kan integreras på ett mjukt och naturligt sätt. Ett vaccin är gjort av avdödat virus, ofta inte ens det exakta virus som det är meningen att vi ska bli immuna mot, och dessutom innehåller vaccinvätskan många andra ämnen som är hett omdebatterade som möjligtvis skadande för kroppen. Sen ger man ju oftast vaccin genom injektion vilket innebär att det går rätt ut i blodet och förbi kroppens försvarsmurar.

Som du säkert förstår så är jag inget större fan av vaccinationer Flört

ChallisQ
0

#9 Han är jättefin Hoppfull Glad

Hoppas att han blivit bra från noskvalstren, annars är det bara att du hör av dig Flört

[Jeremina]
0

Mycket bra information här för dig Hoppfull och andra från ChallisQ! Glad