Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettövrigt
Läst 1807 ggr
shigne
0

Onda rygg

Vaknade med outhärdlig smärta… Är sååå trött o less på det onda nu! Tycker inte om att ta mediciner för smärta, men kan inte vara utan just nu! Provade att inte ta Alvedon/Ibumetin (korseffekt) igår kväll innan jag la mej, men hade sååå ont i morse när jag vaknade. Vaknade av smärtan! Tog nästan en timme innan jag fått på mej kläderna..

Var till Naprapaten för X veckor sedan, då hade jag två kraftiga kotförskjutningar och inflammation i en kapsel. Detta gör att jag har ont i korsryggen, ena höften och ända ner i ankeln.

Vet inte hur jag vända o vrida - vill ju vara rörlig och smärtfri!

Ringer man "vanliga" sjukvården, blir det säkert mer mediciner etc. etc. Nått annat måste ju finnas att göra? Men vad?

Tuva-Lena
0

Go'morgon shigne. Det låter dramatsikt att du skulle ha två st "kotförskjutningar". Det borde innebära att du är nästan orörlig.. Har du röntgat ryggraden någon gång? Ta och gör det först för att kolla vad som är felet. Min första gissning är att du har fått ett par diskar mellan kotorna i ländryggen "nedtryckta", alltså att dom har tappat sin elasticitet. Det i sin tur kan leda till diskbråck. Dina symptom tyder på att det skulle vara nåt sånt istället. Smärtorna blir då liknande ischiassmärtor, och det sätt du beskriver dem på skulle tyda på att det rör sig om såna. Vad slags kapsel skulle det vara som du har inflammation i? Är det ledkapseln? jag skulle snarare gissa på att det är den stötdämpande "vätska", som finns i diskarna som nu "buktar ut" mot ryggmärgen, som gör att du får såna hemska smärtor. Därför kallar man det också för diskbråck. Men ta och kolla först upp med en läkare som kan ge dig en remiss till röntgen. För att dämpa smärtorna under tiden så rekommenderar jag medicinsk laser, det har jag lyckats bra med. Lycka till!

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

shigne
0

Tack för svar!! Det kanske ändå är alt. att kolla upp med röntgen i första hand. Dum som man är så frågar man inte så mycket när man är under behandling, man bara längtar efter att det onda ska gå bort!

Tuva-Lena
0

Jo så är det ju, man tänker inte på att det kan röra sig om annat än muskelspänningar, men dom brukar avklinga av sig själva efter ett par veckor max, så i ditt fall tror jag att det rör sig om nåt annat. Muskelspänningar får du dessutom av att du går och spänner dig för att motarbeta smärtan, det blir en kroppslig reflex liksom. Så du kan få lite smärtlindring om du får bort dina muskelspänningar som du har i kringliggande muskler, alltså rygg musklerna i nedre ryggraden, skinkmusklerna och övre lårmusklerna. Ett varmt bad med oljor som sätter fart på cirkulationen kan du testa för att få slappna av, masssageoljor med kamfer är också bra. Gå mycket så du behåller cirkulationen i benen i den mån du kan, massera om du kommer åt, framför allt i benen och skinkan, klä dig varmt - fast det visste du nog, och ligg hellre än sitt, stå inte stilla alltför länge - köer. Motion är det bästa sättet att få musklerna att slappna av vid vila.

Hoppas att det ordnar sig för dig shigne! Kram!

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Soffe
0

Kram till dig Shigne. Hoppas det ordnar sig och att du får den hjälp du behöver.