Dunderkur
Hej
Här sitter en som fått en riktigt förkylning. Det är öron hals och snuva. Men det går väl över.
Men är det nån som har nån dunder kur kanske i förebyggande.
Ett av mina barn skall disputera om två veckor. Har varit hemma i 1 1/2 vecka. och blir troligtvis sjuk lagom till disputationen. Vad skall min unge trycka isig för att komma så lindrigt undan som möjligt
Var rädda om varandra
Hej signemo…förkylningstider…hua..*L Har puttat upp 3 trådar om förkylning och influensa…hoppas du kan finna något i dom som hjälper dig. Kram Broken
krya på dig!
Tack för omtanken. Det är främst mitt barn jag tänkte på. NI vet barnen blir ju aldrig vuxna :-). VIll ju inte att disputationen skall bli inställd eller gå dåligt bara för att mor och far dragit hem förkylning lagom till hembesöket.
Var rädda om varandra

Gå och köp esberitox, det brukar vara effektivt!
Och lycka till på disputationen, för er båda!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Krya på er!! Hoppas förkylningen snart går över & Lycka till!!
jag brukar tycka att echinaforse är bra. extra C-vitsmin och blåbär i olika former brukar oxå kännas bra för mej.
kan-yang har jag oxå använt och tyckte att det hjälpte.
om man gillar och tål ört-te , som jag gör . så kan kan tex kammomill ,pepparmynta,lindplomma, brännässla. vitpil vara några alternativ .
lycka till och krya på dej.
~ mayolica ~
#0 Vad är en disputation för nåt? Aldrig hört ordet förut.
# 7Jag stavade kanske fel. Kopierar in nedan från Wikipedia.
Disputation (disputationsakt), den akademiska akt där en doktorand inför publik försvarar sin doktorsavhandling. Om doktoranden godkänts på sina läskurser inom utbildningen, på ett vetenskapligt nöjaktigt sätt författat och adekvat försvarat sin avhandling, avlägger denne därmed doktorsexamen.
DU ska tro att jag har funderingar. Det är inte i Sverige och jag har ingen susning om vad som förväntas skall ske isamband med disputationen. Jag vet såpass att det tvärtom som i Sverige bara är den som skall disputera och utfrågare.
Kan ju vara olika sätt i olika länder och med en mor som inte ens har läst på högskola . Fast det löser sig påstår mitt barn. som inte är mycket för att synas och förhäva sig.
SÅ här kokas varma drycker med vitlök och honung m.m..
Tack för alla tips jag fått
Kram
Var rädda om varandra

Får man fråga vad barnet disputerar i för ämne och vad h*n skrivit om?
Ja, visst, i förbränningsfysik
Var rädda om varandra
#8 tack för förklaringen.
detta verkar kanske riktigt dumt men när någon i min närhet har ont i halsen, eller jag själv får känningar, så köper jag hem saltlakrits eller salmiaktabletter, sådana där runda som finns i en liten rulle…saltet och salmiaken /lakritsen gör så att surhetsgraden i halsen förändras och då trivs inte de elaka bakterierna. Det är många som inte tror på mig när jag säger att det är bra och att det funkar…jag har haft stora problem med halsfluss tidigare men sedan jag började med detta i förkylningstider så har det varir bra…
U R us

C-vitamin, C-vitamin, C-vitamin…
I omgångar under dagen i ganska stora doser, typ halv brustablett/gång. Det gör att man först kan känna sig sämre, men det driver ut det fortare.
Lycka till!!
Mvh Crowone
#12 Du är inte ensam om det Choklad,jag brukar oxå köpa såna rullar när jag har ont i halsen istället för halstabletter. Jag har alltid tyckt att saltlakrits har lindrat ont i halsen ända sedan jag var väldigt liten innan jag böjade skolan,så visst tror jag dej. Däremot har jag aldrig vetat att det skulle kunna döda elaka bakterier, brukar mer köpa det för att det känns så bra i halsen och för att jag offta blir sugen på saltlakrits när jag har ont i halsen.
~ mayolica ~
hej! Hoppas att Disputationen i förbränningsfysik gick bra Sindemo? Detta var ju aktuellt i nov.08. om jag förstått rätt.Men jag blev lite nyfiken,har det gått bra?
Några goda råd i förkylningstider ifrån mig kommer här..
Vid ont i halsen så brukar jag få blåsor och dessa gör ont. Då kör jag med Alovera tandkräm,så försvinner blåsorna efter ett tag.
Men jag kör också med C.vitamin i vatten,sådana där brustbl. ni vet. Honungsvatten är riktigt gott när man känner sig så där. Rödvin och krossad vitlök däri ska vara en riktig dunderkur.Gluwein är också riktigt gott eller ett glas varmt rödvin / Hälsningar Astrid

Åh…. rödvin med vitlök… kära nå'n vilken hemsk tanke! 
#16 Håller med, men det kanske gör verkan. Det är inget som jag kan prova då jag inte tål vin,men tål man kan man ju prova.
~ mayolica ~
Har en flaska jag köpte av Alice Lindberg på healinglife SANCHO droppar.
Man kan bota rätt fort :-) men du vill väl ha något nu direkt.
Hoppas du snart kryar på dig,
Kram jile
sanchodroppar,,vad är det? Nyfiken igen!
Rödvin med krossad vitlök,begärde dögrävarna som var tvugna att ta hand om koleraliken,sägs det…men vet isjutton om jag skulle klara av detta själv… Astrid alltså inte gräva,men dricka…
#19 Sancho= blandning av eteriska oljor från Himalaya som man droppar i en kopp hett vatten.
Tack Jile för upplysningen,det är ju fantastiskt…eterisk olja ända ifrån Himalaya/ Astrid
Ja , men jag har inte plockat örterna själv :-) det är för stora sluttningar..hi,hi
Sanchodropparna är helt suveräna tycker jag! 
Motade Olle i grind häromdagen!

Sanchodroppar är kanon till mycket!!
Ett tips som jag ofta kör med och resultatet (brukar) bli snarast uppåt eller nedåt (friskare eller så förvärras det. Ibland så bryter heller inte förkylningen ut helt, och man går veckovis och är halvkass, då är denna kur att rekommendera också!)
Bada eller duscha varmt, varmt. Se till att svettas (drick gärna så du inte blir yr!). Sen snabb avkylning, svep om dig en tunn handduk och gå ut på balkongen eller i trädgården. Stå kvar tills du känner dig kall och huttrar. In och ta på dig varmt och gosigt.
Inte den skönaste behandling (om man inte är vinterbadare ;) ) men effektiv då jag provat den åtskilliga gånger.

Ett tips som garanterat fungerar, men som luktar lite illa 
I en kopp med kokande vattern blandar man följande: Saften från en citron, en matsked honung och 1-2 pressade vitlöksklyftor.
Det varken smakar eller luktar gott, men hjälper garanterat!
Lapacho te är bra nu i influensatider. Min dotter slapp hosta efter förkylningen.
Kram Jile
Hej alla, Cristine här *vinkar*
Dundersoppa(den heter faktist så)
En stor soppskål vatten
Hönsbuljong
3 Vitlöks klyftor
2 Rågade teskedar Sambal oelek eller färsk chili
Timjan
Anis
Backtimjan
Fänkål
Lägg örterna i en teboll och koka ihop med resten. Drick en kaffekopp då och då. Det ska vara starkt(så tårarna rinner:=)) och hett. Chilin tar kål på alla baciller.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.