Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettyoga-qigong
Läst 2060 ggr
[TotemoOmoshiroi]
0

Tai Chi

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad är det som gör att Tai Chi Är så populärt? Och varför utför 180miljoner människor världen runt tai chi varje dag?
Det beror på att de som tränar får längre och mer aktivt liv än de som inte gör det, och deras hälsa ökar dramatiskt. 
I andra former av träning förbrukar du mycket av din energi, medans den i Tai chi istället ökar, vilket får dig att känna dig som pånyttfödd efter varje pass. Den långsamma, dans-liknande snabbheten i Tai chi skapar balans, flexibilitet och inre ro.
Med en inriktning på djupa andetag och mental styrka, skapar tai chi en balans mellan din kropp och dina sinnen, och är väldigt effektiv för att bota stress.

Tai Chi är ett begrepp i den kinesiska taoistiska filosofin.
Alla har väl nån gång sett den klassiska symbolen för Ying & Yang, inneslutna i en cirkel. Denna helhet, Ying & Yang i rörelse, harmoni och balans, är Tai Chi.

Tai Chi är alltså på en och samma gång gymnastik, meditation och Qi Gong. Grundövningen är den långsamma formen som är en flytande obryten serie rörelser. De utförs långsamt, mjukt och kraftfullt med avspänd kropp och avspänt sinne., men endå med djup koncentration, på ett sådant sätt att hela organismen stärks ochbalanseras. Genom att öka de fria flödet av Qi-energi arbetar Tai Chi på att återskapa balansen mellan människans fysiska, mentala och själsliga natur.

Tai Chi healar, lugnar, stärker dig, och skänker dig balans och inre frid. Den är väldigt effektiv, och vem som hellst kan utföra den, oavsett ålder och fysik. 

http://www.youtube.com/watch?v=r9SRS_z67nI&feature=related

Ökad balans, styrka, rörlighet & smidighet, samt mental styrka. Tai chi.

KalleN
0

vad bra  tack för insperationen

jag blir så sugen

Hoppfull
0

Ser fantastiskt ut!! :)

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Tuva-Lena
0

Tack snälla Totemo för att du ville berätta för oss! Du får gärna skriva artiklar i ämnet, du som kan så mycket! Kramis! Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

[TotemoOmoshiroi]
0

#3 jag visste inte hur man skrev artiklar, så det var därför det hamnade här. upptäckte precis vart jag skulle ha skrivit det..Fot i munnnen

Tuva-Lena
0

Om du känner för att skriva mer om tai chi, så får du gärna göra det - i artikelform då alltså. ;) Jag pm:ar dig!

leslita
0

Ja tai chi är spänande! Jag har utövat det i någon månad nu. Man känner sig verkligen energifull efteråt. Glad

mayolica
0

Jag skulle vilja börja lära mej tai chi,tyvärr finns det inte någon sådan kurs där jag bor.

~ mayolica ~

MaMaMade
0

Det var så härligt att se alla som utövade tai chi o andra varianter i parkerna i Kina. Tidigt på morgonen stod det grupper lite här o där för att träna lite innan dagens arbete började.

Började träna en ggn för flera år sedan men det blev så jobbigt att köra 5 mil enkel väg för 30 min träning…o dyrt! Rynkar på näsan

Tuva-Lena
0

Jag har en DVD med de första tai chi rörelserna, som är 19 st. Väldigt enkelt och man börjar med ett göra en Do In som det heter, en slags Tuina massage på kroppen för att mjuka upp den.

DVD:n heter "An introduction to Tai Chi" och jag köpte den på nätet. Skall kolla om jag hittar adressen så skriver jag upp den här sedan. Glad

korseett
0

Qi Gong enligt Da Mo är det vad jag blivit såld på. Så himla häftigt att känna hur armarna lyfter av sig självt pga Qi-kraften.

MaMaMade
0

Måste kolla om det finns ngt i närheten…Qi Gong kanske skulle kunna vara ngt för mig som knappt kan lyfta mina armar i vanliga fall! Glad

korseett
0

Den Qi gongen jag lär mig kan man utöva allt i huvudet och ändå otrolig effekt av den

leslita
0

aa Qi gong har jag också testat :) Fan xulan från Kina (grundare till biyung) ska komma till vår skola och gå igenom Qi gong och dela ut diplom, det ska bli spännande så jag ska öva mycket :)

moonflower
0

Qi gong är verkligen helt otroligt - var med ett par gånger och kände den härliga kraften - önskar jag hade fortsatt - fast nu är jag verkligen sugen igen TACK!

eva2005
0

Jag gick på Tai chi en period, jättehärligt, tills gymmet la ner pga för få deltagare : (

Sen har jag inte hittat någon annanstans lika bra tider och lättillgängligt. jag försökte med en bok, men det var för tråkigt, rörelserna är så pass komplicerade, det kändes bra med någon som ledde och förklarade.

Nu ska jag mellanlanda i Peking om ett par veckor, kanske hinner jag se några park-utövare där, ska hålla utkik!

; )